Heel vreemdgedrag Messor barbarus

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
nuno
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 juni 2017
Gender:

Heel vreemdgedrag Messor barbarus

Bericht door nuno »

Hallo iedereen,

Ik heb bijna een maand een Messor barbarus kolonie. Ze zitten nu in een reageerbuisje, in een bakje.
Ze doen het erg goed en zijn al flink gegroeid. Maar er gebeurt nu toch echt wel iets heel vreemds: sinds gisteren begonnen heel veel mieren uit de reageerbuis te gaan. Ze zaten steeds op een bepaalde gedeeltes van een papiertje dat op de reageerbuis ligt om het donker te houden. En nu keek ik vanmorgen en zat de gyne daar ook. Het broed ligt wel gewoon nog in de reageerbuis. Ik snap echt niet waarom ze dit doen, ik heb niks verandert aan de setup. Het enige wat ik kan bedenken is dat het reageerbuisje gewoon te klein is en dat ze er daarom uit gaan. Maar ze hebben nu ongeveer 20 werksters dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. (Ik heb wel een redelijk klein reageerbuisje van maar 10 cm lang) Heeft iemand suggesties wat het is/wat ik kan doen?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Heel vreemdgedrag Messor barbarus

Bericht door Paarsemier »

Heb je er een warmtematje onder liggen? Zo ja kan het zijn dat het te warm wordt in het reageerbuisje.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Heel vreemdgedrag Messor barbarus

Bericht door pjpj001 »

Verduistering, vocht, warmte... die 3 dingen zijn het belangrijkste. Als 1 van die 3 ontbreekt of niet voldoende is dan zal de kolonie een andere plek zoeken om naar heen te gaan. Een foto van je setup zou handig zijn.
nuno
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 juni 2017
Gender:

Re: Heel vreemdgedrag Messor barbarus

Bericht door nuno »

Okay even een update: het zijn dus mijten. Er zijn al heel veel mieren dood, ik had vanmiddag citroen en appel toegevoegd.werkte niet :( Er bleven mieren dood gaan, ik heb de kolonie nu op een warmtematje gelegd behalve een nieuw reageerbuisje. Ik heb het oudere dicht gedaan en eruit gehaald. Dit heb ik gedaan omdat ik dacht dat waarschijnlijk de mieren eruit gingen omdat ze mijten hebben, waarschijnlijk wat ze doen in de natuur doen is de kolonie verlaten zodat er niet nog meer mijten in de kolonie gaan leven. (Had ik ergens gelezen corrigeer me als het niet correct is) Maar ik heb dat warmtematje neergelegd zodat misschien de mijten niet van de droogte houden waardoor ze in de reageerbuis gaan (die ik extra heb toegevoegd). Ik hoop dat de mieren slim genoeg zijn om niet ook in de reageerbuis te gaan dan kan ik de reageerbuis er zo uit halen en de oude met al het broed er weerin doen.....als dit niet werkt weet ik niet meer wat ik kan doen behalve roofmijten kopen....Alleen als je bedenkt dat je voor dezelfde prijs op anthouse.es 3 kolonies kan kopen weet ik niet of ik dit ga doen......
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Heel vreemdgedrag Messor barbarus

Bericht door pjpj001 »

Zeer jammer! Denk even na over wat je fout zou hebben gedaan opdat de mijten er zijn gekomen en probeer het over een tijdje nog eens. Soms kan je ook gwn pech hebben..
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Heel vreemdgedrag Messor barbarus

Bericht door Mika »

Was het proefbuisje vochtig genoeg? Heb je de mijten zelf gezien: Commensale mijten of parasitaire mijten? Kolonies gaan niet dood aan commensale mijten, wel aan parasitaire mijten of droogte.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie