Mijten

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Mijten

Bericht door Antlucky »

Ik ben er gisteren achter gekomen dat deze beestjes voor mij weer terug zijn :evil:. De bak voor mijn odontomachus is volgelopen met mijten. Na een inspectie vermoed ik dat deze uit mijn bed komen aangezien daar zo'n kleine 2miljoen mijten zitten :roll: . Het probleem is eigenlijk dat het bureau tegen mijn bed aan is gemonteerd. En ik nu flinke ruimte gebrek ga hebben. Er moeten namelijk 2 aquariums op komen, 1 van 60cm lang en 1 van 100cm lang :|.
Ik heb verder in mijn kamer ook geen plek voor deze bakken. Zou er een mogelijkheid zijn om deze beestjes tegen te houden om in de bakken te komen? Zou Ptfe helpen aan de buiten kant van een aquarium? Of iets anders?
Ik hoor graag van jullie.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door Mika »

Tsja, Odontomachus heeft het graag vochtig, en dan zijn mijten moeilijk te vermijden. Nu, huisstofmijten zijn microscopisch, dus die zijn het niet.

PTFE, werkt toch minder goed in vochtige omstandigheden. Wegvangen zal niet lukken.. Roofmijten zijn relatief duur.
DUCKDUCKGO!
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Mijten

Bericht door Antlucky »

Het gaat mij meer om het weg houden van de mijten. Roofmijten zullen daar niks tegen doen. Het gaat er meer om dat ze het aquarium niet IN komen. Er uit halen is nu nog makkelijk te doen met roofmijten maar dat ga ik niet elke week kunnen aanbieden. Zouden mijten over de Ptfe kunnen lopen? Een rand aan de buiten kant zal niet vochtig worden.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Mijten

Bericht door Antlucky »

Net ondervonden dat mijn hele kamer er mee vol loopt. Al mijn kolonies zijn besmet...
Meelwormen kweek zitten er een paar 1000
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door Mika »

Op mijn citroenboom komen altijd dopluizen als ik hem in de winter binnen laat staan. Vanwaar komen die? Moeilijk te zeggen, de enige mogelijkheid is door de lucht. Ook dat is moeilijk in te denken, als je weet hoe een dopluis eruit ziet. Maar het is de enige mogelijkheid, mogelijk hebben ze nagenoeg microscopische larfvormen of zo.

Met mijten is het net zo. Je kan niet tegenhouden dat ze komen, je moet hun voortplanting tegen gaan. Het beste gaat dat door de vochtigheid te verlagen, maar dat kan niet altijd.
DUCKDUCKGO!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mijten

Bericht door Hessel »

@Mika je moet ervoor zorgen dat ie op een plek staat zonder enige tocht :) beetje offtopic haha
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mijten

Bericht door Antsps »

Dubbelzijdig tape zou handig zijn, of het werkt weet ik niet. Anders de aquarium bakken in een andere bak zetten en daar bijvoorbeeld water indoen. Is misschien ook wel goed als tijdelijke oplossing.

Maar die mijten zijn ergens mee binnen gekomen, en dat voorkomen is natuurlijk makkelijker. Waarschijnlijk die meelwormenkweek.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Mijten

Bericht door Antlucky »

Jup, het is inderdaad belangrijk om er voor te zorgen dat ze niet weer via iets binnen komen. Via de meelwormen kweek lijkt me onrealistisch aangezien ik dat dan al maanden eerder had moeten zien. Wel denk ik dat er Fruitvliegjes van buiten naar de meelwormen kweek zijn gegaan. En zo de mijten zijn binnen gekomen.
Ik heb in iedergeval heel mijn kamer leeg gehaald en schoongemaakt. Alle kweken weg gegooid en een 5000 roofmijten gekocht. Tijd voor aanpak!
Ook wil ik gaan experimenteren, dit door de bak te laten staan waar die nu staat en te gaan kijken of er mijten op af komen. Als dat zo is dan is het vrijwel zeker door mijn bed gekomen. Wel zou ik hierdoor mijn odontomachus moeten uitstellen:(
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door Mika »

Wat ik bedoel: eens ze binnen zijn, kan je ze bijna niet meer vermijden. Ik persoonlijk zou dat niet in mijn slaapkamer willen, zo een mijtenexplosie.
DUCKDUCKGO!
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Mijten

Bericht door Antlucky »

Ik ook niet hoor:) daarom ben ik meteen in actie gekomen. Ik zie nu bijna niks meer lopen. Morgen even overal Roofmijt bij leggen en t moet klaar zijn.

Zelf heb je trouwens ook wel een aantal mijten in je bedje zitten :lol:.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mijten

Bericht door Sneeuwuil »

Mijten zitten overal. In je bed en op je gezicht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demodex_folliculorum

Dat wil niet zeggen dat je de slaapkamer er mee vol moet zetten :-)
Plaats reactie