Pheidole pallidula dode werksters

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door pjpj001 »

Een week of 2 geleden heb ik 2 kolonies pheidole pallidula gekregen. Bij aankomst had de ene koningin nog maar 1 werkster en de andere zelfs geen. Ze zijn alle 2 een 5 a 6 werksters kwijt gespeeld tijdens het transport. Ik merkte dat het watje zeer droog was en heb het wat dieper in het water gedrukt. Zou dat de rede kunnen zijn van de sterfte?

Kan het nog goed komen met deze gynes? Ze hebben wel wat eitjes maar geen ander broed.

Grt pj
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door blackbalfur »

Hoe waren ze verpakt tijdens het transport?

In bubbeltjes plastic of iets anders om de schokken op te vangen?

Ik heb sinds een week een kolonie Pheidole pallidula en zij waren gewoon in een enveloppe met bubbeltjes plastic verstuurd.

Alle 20 werksters plus koningin en legio aan broed zijn levend en gezond aangekomen.

Dus als de buisjes goed verpakt zijn geweest zou ik ook richting uitdroging gaan denken.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door pjpj001 »

De verpakking zelf was zeer goed, de andere kolonies waren spring levend en hadden poppen en larven. Is de koningin zelf nog sterk genoeg om de eitjes terug alleen te verzorgen? Ik heb ze al honingdauw surrogaat gegeven en daar waren ze blij mee.
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door blackbalfur »

Ik denk dat dat het beste is om te doen voedsel en vocht aanbieden en kijken hoe het loopt.

Heb je de dames ook op een warmte matje dat zal wellicht ook helpen.

Niemand kan je met zekerheid zeggen dat ze het zullen overleven maar wat ik allemaal over ze gelezen heb zijn het wel taaie rakkers.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door pjpj001 »

Dat ze nog wel over eitjes beschikken geeft me wat hoop. Warmte matje, suikerwater en een vochtiger omgeving zijn allemaal in orde nu! :)

Nu afwachten en hopen
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door Hessel »

Pheidole pallidula kan zich vrij goed herpakken, dat kan in het begin sloom gaan omdat dan de eerste generatie sterft maar komt heus wel goed als je ze lekker warm houd en veel eten geeft!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door pjpj001 »

Oké goed om te horen. Bedankt!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula dode werksters

Bericht door Floris »

Hessel schreef:Pheidole pallidula kan zich vrij goed herpakken, dat kan in het begin sloom gaan omdat dan de eerste generatie sterft maar komt heus wel goed als je ze lekker warm houd en veel eten geeft!
De minor werksters zijn erg kwetsbaar en leven kort. Er zijn ook zo weer nieuwe gemaakt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie