Camponotus gyne wil warmte?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Camponotus gyne wil warmte?

Bericht door Stroomschok »

We hebben sinds kort een Camponotus Ligniperda koningin met een stapel eitjes. Besteld via Antstore kwam ze in een superkrap buisje waarbij ze haar kont écht maar amper kon keren. Ze was ook constant aan aan het plukken aan het water watje dat ondertussen wel erg dun aan het worden was, dus besloten we haar te verplaatsen naar een ruimer buisje met een dikkere prop watten voor het water en een tussenschotje van kurk met een gat erin om haar een 'kamertje' te geven.

Licht reageert ze amper op, dus probeerden we de techniek van Tarheel met een verschuivende warmtemat, maar dat bleek niet te werken. De temperatuur van het warmte matje met doekje erover werd rond de 37 graden maar in plaats van te verplaatsen leek ze eerder zich tegen het glas te drukken. Na 3 kwartier hebben we het maar opgegeven omdat er behoorlijk condens begon op te treden (de kamer is 20 graden).

De volgende dag hebben we met onverwacht gemak kunnen verplaatsen met een penseeltje en wat zwaartekracht (ze beet zich meteen vast in de haartjes zodat we haar als een vis aan een lijntje in het nieuwe buisje konden trekken om haar vervolgens haar gebroed aan te reiken). Ze is zeer tevreden met haar nieuwe woning en een stuk rustiger nu. Compleet zen.

Mijn vraag is echter: gezien het feit dat ze het warmtematje zo leek te waarderen, moeten we haar dit aanbieden? Het leek me dat met 37 graden dit toch echt te warm is en ik ben huiverig om een los reageerbuisje op te warmen. Tenslotte waar ze van nature voorkomen is het nu toch ook niet zo warm nu?

Mogelijk dat het buisje in een buitenwereld doos zet zonder afsluitprop (ze heeft nog altijd het tussenschotje om zich niet al te blootgesteld te voelen) en dan daaronder voor de helft het warmtematje leg?

En nog een 2e vraagje: vanaf wanneer zal ik haar in de koeling zetten? We kunnen haar geleidelijk afkoelen in de wijnkoeler, maar gezien haar inactiviteit is het moeilijk om te zien wanneer ze er klaar voor is. Eind oktober? Als de eitjes uitgekomen zijn in larven? Ik weet dat ze hun caustrale periode over de winterslaap heen doen.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus gyne wil warmte?

Bericht door Floris »

Camponotus ligniperda komt voor in Midden- en Zuid-Europa. Daar is het deze tijd van het jaar inderdaad geen zevenendertig graden meer. :)
Ik zou voorzichtig zijn met verwarmen. Vijfentwintig graden zal voldoende zijn om de eerste werksters voort te brengen. Als de kolonie wat groter is, kun je ze meerdere buisjes op verschillende temperaturen aanbieden, zodat ze zelf kunnen kiezen wat de beste temperatuur is voor broed in verschillende stadia, de koningin en de werksters.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Camponotus gyne wil warmte?

Bericht door Sneeuwuil »

Komt ook in Noorwegen en Polen voor. Weet niet of het beestje zoveel warmte behoeft. Ik heb eerder dit jaar wel met een warmtekabel gewerkt, maar nu niet meer. Eerder deze week had ik het nog eens aangezet, maar toen gingen ze zo ver mogelijk daar vanaf zitten.

Over het algemeen moet je voorzichtig zijn van verwarmen in krappe behuising.
superkrap buisje waarbij ze haar kont écht maar amper kon keren.
Dit is in mijn ogen de beste setup voor kleine kolonies, maar dan moet je dus supervoorzichtig zijn met verwarmen.
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Camponotus gyne wil warmte?

Bericht door Stroomschok »

Inderdaad, zoals ik al zei was ik er voorzichtig mee.

Het buisje was echt te krap voor haar. Iedere keer als ze zich omdraaide kwam ze klem te zitten en kostte het haar een paniekerige worsteling om los te komen.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Plaats reactie