messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
hammertime
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 september 2017

messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door hammertime »

Ik ben in het bezit van een kolonie Messor Barbarus (100+). De mieren zitten in twee op elkaar aangesloten acryl nesten. Eergisteren heb ik een extra waterreservoir (reageerbuisje met watje) aangesloten. Tot mijn grote verbazing is er een heuse volksverhuizing op gang gekomen. De mieren verhuizen naar het veel kleinere reageerbuisje. De koningin is nog in het ' oude' verblijf. Dit is uiteraard niet de bedoeling. De acryl nesten zijn voldoende vochtig. Hoe kan ik deze 'spontane' verhuizing stopzetten. Uiteraard kan ik het reageerbuisje loskoppelen, maar op deze manier hebben ze altijd genoeg water.

Wie heeft tips of ervaring mee ?
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door pjpj001 »

Is het echt een probleem dat ze in dat proefbuisje zitten? Je moet zoeken waarom ze daar liever zitten. Is het donkerder? Warmer? Vochtiger? Net minder vochtig? Je kan het natuurlijk minder aantrekkelijk maken door er een licht op te zetten of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door Floris »

Tja. Blijkbaar zijn de omstandigheden in het buisje beter dan in het nest. De kolonie zal het daar beter doen. Je kunt het natuurlijk minder aantrekkelijk maken in het buisje te gaan zitten, maar voor de kolonie is het beter om de omstandigheden in het acrylnest te verbeteren zodat ze daar in willen zitten, terwijl er een alternatief beschikbaar is.

Het lijkt erop dat ze behoefte hebben aan de hogere vochtigheid in het buisje, de kleinere nestruimte in het buisje, of misschien wel de kleinere ingang.
Een foto van de opstelling zou kunnen helpen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
hammertime
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 september 2017

Re: messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door hammertime »

Ik ga morgen even een foto plaatsen.
hammertime
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 september 2017

Re: messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door hammertime »

Hierbij een foto van mijn opstelling. Ik wil het nog veranderen. Wil de nesten vast maken op een plank, zodat ze makkelijk verplaatst kunnen worden. Ze zitten nu in een keukenla in mijn klaslokaal (donker en rustig). De kinderen willen regelmatig naar de mieren kijken en wil ze daarom makkelijk kunnen verplaatsen.

De mieren hebben hun verhuizing gestaakt. Heb het idee dat ze wel constant de eieren verslepen.

even een vraag mbt het bevochtigen van het acryl nest. Ik snap dat ik water in de gaten moet spuiten, maar hoe verspreid het zich vervolgens in het nest?

https://imgur.com/a/8fUwp
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door Paarsemier »

Le0n schreef: even een vraag mbt het bevochtigen van het acryl nest. Ik snap dat ik water in de gaten moet spuiten, maar hoe verspreid het zich vervolgens in het nest?
Het acrylnest bestaat uit verschillende laagjes acryl. Als je het vochtig maakt wurmt het water zich in de spleetjes tussen de acryllagen (ik weet niet precies hoe dat komt, heeft met natuurkunde te maken) waardoor het nest bevochtigd wordt
Laatst gewijzigd door Paarsemier op 21 sep 2017, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door pjpj001 »

Dit komt volgens mij door capillaire krachten.
Gebruikersavatar
Kcudysp
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 59

Re: messor barbarus verhuizen, maar dat is niet de bedoeling :)

Bericht door Kcudysp »

Mijn Messor barbarus hebben wel vaker de drang om plots te verhuizen, veel meer dan ik bij andere soorten heb gezien. Soms verkassen ze in 1 nacht met z'n allen naar de (droge) buitenwereld, waar ze onder een stukje schors gaan zitten, maar de nacht erop gaan ze vaak alweer terug naar de reageerbuis. Soms blijft de koningin alleen achter, soms gaat ze mee. Het lijkt geen problemen te geven, de kolonies doen het prima (momenteel ca 50 werksters). Messor barbarus is ook wel een nerveuze soort, zo min mogelijk verstoren en ze zelf hun favoriete plekken laten kiezen lijkt mij het beste.
Plaats reactie