Lasius niger verhuist niet

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Dave11132
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:

Lasius niger verhuist niet

Bericht door Dave11132 »

Hoi, Ik heb een Lasius niger kolonie in een klein buisje. Ik heb ze gevangen in de zomer en hun water is op in het buisje en het watje word helemaal zwart. Ik heb daarom een nieuw reageerbuisje in het nest gelegd zodat ze daar naartoe kunnen verhuizen zodat ze weer een schoon en vochtig nest hebben. De Lasius niger kolonie wilt alleen niet verhuizen. Ze blijven maar in het oude buisje zitten. Ik heb de verduistering al van hun nest afgehaald. Deze kolonie heeft heel veel kleine miertjes. Is dit oude buisje schadelijk voor hun en hoe kan ik er voor zorgen dat ze gaan verhuizen?
Mierenkolonie(s):
1x Messor barbarus +-20 werksters.
1x Lasius niger +- 10 werksters.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius niger verhuist niet

Bericht door MiereManneke »

Als het water op is zullen ze vanzelf verhuizen. Je kan er met een felle lamp op schijnen maar dit heeft niet heel veel effect bij Lasius niger. Zorg dat het nieuwe buisje dichtbij de huidige ligt en heb geduld...
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius niger verhuist niet

Bericht door Stroomschok »

Ik heb zelf altijd een klein kurk schijfje met een inkeping in mijn reageerbuisjes voor startende kolonies. Ze vinden het fijn om een eigen kamertje te hebben. Redelijk gemakkelijk zelf te maken van bijvoorbeeld kurk onderzetters van bijv. de IKEA, een scherp mesje en wat grof schuurpapier.

Ook krijgen ze een paar eetlepels zand (schoon speelzand van de gamma) in hun buitenwereld om hun buisje mee aan te passen. Vaak sluiten ze de ingang tot het buisje verder af, waardoor het water in het buisje ook minder snel zal verdampen, en brengen ze een laagje zand aan op het watje, waardoor ze minder last hebben van schimmels.

Als er genoeg substraat aanwezig is om de warmte te verdelen, kan je ook nog een warmtekabeltje een enkele keer onder alleen het nieuwe buisje laten lopen (onder het nest door). Dit maakt een nest vaak ook aantrekkelijker, zeker als ze veel poppen hebben.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Plaats reactie