(te veel) Vocht in gipsnest

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

(te veel) Vocht in gipsnest

Bericht door Hexednl »

Ik heb een gipsnest in een bakje alleen heb ik het gips te vochtig gemaakt, nu zitten overal grote dikke druppels vocht op het plastic. Op zich is het niet erg dat ik mijn mieren niet goed kan zien maar ik ben bang dat de mieren zullen verdrinken. Heeft iemand een tip om hier zonder al te veel te storen het vocht makkelijk te verminderen?
8-)
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: (te veel) Vocht in gipsnest

Bericht door Nanitic »

Misschien kan je water watten tegen het gips (buitenkant van het nest) aan houden? Deze zullen misschien wat water van het gips wegnemen. Als er minder vocht in zijn geheel in het nest is, dan wordt de luchtvochtigheid ook lager, en zullen de druppels vanzelf ook minder worden.
Zit het bakje dicht? Wat dat zal ook niet helpen bij deze situatie.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: (te veel) Vocht in gipsnest

Bericht door Hexednl »

Zit een soort van dicht het is een bakje met deksel met een gat erin die ik afgedicht heb met een pluk watten, mijn Pheidole pallidula zitten erin dus durf geen open bak aan ivm ontsnappen (ze lopen gewoon over de fluon heen). Heb nu een cola dop met droge rijst erin gezet hopelijk neemt dat vocht weg, morgen komt de bestelde warmte kabel binnen dus dan kan ik wat meer aan de bovenkant verwarmen. Misschien dat dat helpt..
8-)
Gebruikersavatar
Kcudysp
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 59

Re: (te veel) Vocht in gipsnest

Bericht door Kcudysp »

Op zich is het niet zo erg als er wat druppeltjes zitten. Als de druppels erg groot zijn kun je soms door het formicarium scheef te houden, ervoor zorgen dat ze gaan bewegen, de druppels zullen dan 'samensmelten' en makkelijker opzij weglopen. Als ze tegen het gips komen worden ze opgezogen.

Als er eenmaal druppels zitten heeft het verlagen van de hoeveelheid vocht in het gips wel effect op het niet ontstaan van meer druppels, maar slechts weinig effect op de bestaande druppels, Die verdwijnen slechts langzaam. Het verwarmen van bovenaf heeft ook slechts beperkt effect is mijn ervaring.

Een andere tip is om het gat waar je nu de watten in hebt, af te dekken met benzinegaas. Dan ben je toch zeker van niet ontsnappen, en het kan ventileren.

Succes
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: (te veel) Vocht in gipsnest

Bericht door Nanitic »

Kcudysp schreef: Als er eenmaal druppels zitten heeft het verlagen van de hoeveelheid vocht in het gips wel effect op het niet ontstaan van meer druppels, maar slechts weinig effect op de bestaande druppels, Die verdwijnen slechts langzaam. Het verwarmen van bovenaf heeft ook slechts beperkt effect is mijn ervaring.
Succes
Wanneer de totale hoeveelheid water in het systeem (in dit geval het nest) lager is, zal het evenwicht zich opnieuw instellen. Als het gips droger is zal er meer vocht uit de lucht het gips in gaan, en als daardoor de luchtvochtigheid lager is zal de hoeveelheid condens ook afnemen ter compensatie. Dit proces heeft even tijd nodig (maximaal een paar dagen), dus het is geen optie voor noodgevallen, maar werkt zeer zeker.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Plaats reactie