Messor verhuizing en gedrag

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Rtm96
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 september 2017

Messor verhuizing en gedrag

Bericht door Rtm96 »

Goedenavond,

Ik maak dit bericht met enige stress gezien het feit dat ik afgelopen week ben begonnen met het verhuizen van mijn messor barbarus kolonie. Ze hebben een goede vijftigtal werksters met drie media. Tot die tijd zaten ze in een buisje en wilde ze verhuizen naar een gips nest. Dit heb ik gedaan door de buis in het buitenwereld te leggen en daar het nest aan te koppelen. Ze gingen meteen. Nu rond vrijdag zag ik dat de werksters beginnen met een rare gedraging. Eentje liep er met zijn gaster onder haar poten. Eerst was het er een en vond ik het niet zo erg maar nu doen een stuk of tien het. En nu vandaag is de koningin weer naar buiten vertrokken. Waar kan dit aan liggen? Moet het nest wat koeler? Of andere tips? Ik heb geen idee eerlijk gezegd. En moet ik mij ook zorgen maken over het gaster onder de poten of is dat niet erg.
Ik hoop spoedig wat te horen want ik krijg er best een bult hobbystress van!

M. V. G.
Rutger
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Messor verhuizing en gedrag

Bericht door MiereManneke »

Als de koningin naar buiten vertrekt duidt dit meestal op stress. En op welke temperatuur heb jij je kolonie nu staan?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Rtm96
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 september 2017

Re: Messor verhuizing en gedrag

Bericht door Rtm96 »

Ik heb de temperatuur van het nest op 23 graden staan. Is dit voldoende of vind ze het hoger wat fijner?
Koenja
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 augustus 2017
Gender:

Re: Messor verhuizing en gedrag

Bericht door Koenja »

Ook kan het liggen aan de vochtigheid van het nest.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Messor verhuizing en gedrag

Bericht door Antario »

temperatuur of vochtigheid, maar zolang ze een buisje hebben zou dat geen probleem moeten zijn.

hebben ze nog een waterbuisje?
Plaats reactie