Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie

Vragen over problemen van mierenkolonies
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie.

Bericht door Lvet »

Het is ook ingewikkeld, maar bij een kolonie van duizenden werksters is het wel het proberen waard.
Er moet alleen wel een goed systeem ontwikkeld worden. De kooi moet er weer uitgehaald kunnen worden, de koningin moet water kunnen drinken etc.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie.

Bericht door filip123 »

Awel een vochtig (nat) watje op af te sluiten?Ze moet er maar max 24 of 36 uur in zitten,bij de bijen is het ook niet veel meer dan een 24 uur,maar hun kooitje is ook anders,daar zit een soort suikerdeeg prop voor de ingang en de bijen eten het weg en bevrijden haar zo.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie.

Bericht door Mika »

Bij mieren is het veel beter om de gehele kolonie af te koelen tot ze niet meer bewegen, en dan een gyne, of andere mieren toe te voegen. Je kan zo zelf hybride kolonies, van verschillende soorten samenstellen. Dit lukt ook niet altijd. Ik heb ooit een poging ondernomen met Messor barbarus, en de werksters bleven de gyne aanvallen in 'slow motion'. Ik heb het in elk geval nooit geprobeerd met grote kolonies, of met verschillende soorten.

Ik heb wel al ooit voorgehad dat een gyne doodging (of misschien gedood werd), nadat een kleine kolonie Lasius niger geboost werd met honderden cocons.
DUCKDUCKGO!
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie.

Bericht door filip123 »

Daarom moet het nog uitgetest worden,wat nog blijkbaar niet gebeurd is. ;)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie.

Bericht door MichaelB »

Heb op een duits forum mensen gevonden waar dit geslaagd is.
Zelf was ik ook benieuwd naar of het werkt ja of nee zonder alle poespas er omheen.
Hieruit blijkt dat Temnothorax en Camponotus de nieuwe koningin succesvol heeft geaccepteerd.

http://www.ameisenforum.de/europ-ische- ... nigin.html

Quote Ratzinger: (Google Translate voor het gemak)
Hey Ik zou misschien proberen de koelkast methode! 'Ve al gedaan 2 keer succesvol in Camponotus. Dus je moet de arbeiders afzonderlijk in de Rg en afzonderlijk te maken van de koningin in de koelkast. Vanwege de kou om de dieren te kalmeren en niet zo snel agressief! Ongeveer 3 uur na, zodat u kunt de 2 reageerbuizen! Nu worden de dieren steeds dichterbij en neem de geur van de nieuwe koningin ... nou ja, het hangt! Ik weet niet hoe lang dat nog steeds hebben ze om koel te blijven. Als je weet dat het mogelijk begin rausnimmst wirds niets! Maar het kan werken! Campos had mijn h over na de fusie nog ongeveer 12 in de koelkast. Wit op wit is het niet Messors ingestort. Maar er zijn ook andere varianten! geluk Mfg Dominik Gyger

Quote Saffron kater: (Google Translate voor het gemak)
Ik heb met succes opgedrongen Temnothorax koningin 20frau een sterke groep werknemers. NEM was 3/4 jaar zonder een koningin, maar had nog wat larven. de koningin komt uit een kolonies van mijn twee. als ze met succes werd gedekt, maar ik weet net. eieren zijn echter al gelegd. 'm alleen de werknemer met de larven van hun buizen in een petrischaal (behandeld met PTFE rand) gegoten en zet de koningin op de top. alle, dan heb ik waargenomen onder de microscoop. nadat was paniek uit hervestiging over, was de koningin intensief door veel werknemers aangeraakt met hun antennes, ze zelf genezen erg passief. een individuele werknemer heeft de koningin een keer kort het been getrokken, maar na een paar seconden weer gestopt. voordat de winter rust die ik ooit heb een queensize geprobeerd om de werknemers geven. die echter entgliedert en getransporteerd uit de buis. men waarschijnlijk was, want ik heb gewoon in de rg. in het petrischaaltje dat alle vertegenwoordigde een nieuwe omgeving, was er geen probeerde zijn Revier te verdedigen. mfg

Overigens betekent het niet dat men out of the blue is. Kan natuurlijk zijn dat na een periode alsnog de koningin wordt afgestoten.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie.

Bericht door Hertcerf »

ik heb een keer een messor capitalus koningin bij 25 messor barbarus w gedaan... eerst beet de koningin er 3 dood maar sindsdien doen ze het goed.. dit gewoon gedaan door ze samen in 1 buisje te down.. mvg
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik in dit door mij opgestarte topic een reactie heb geschreven (laatste bericht van mij was 4 april 2012, meer dan een jaar geleden). Ik heb met enorm veel belangstelling de theorieën, ideeën en commentaren van iedereen gelezen. De reden dat ik niet deelnam aan alle gesprekken was grotendeels omdat ik het idee had dat ik zelf op dat moment niets kon vertellen wat nog enige waarde had. Ik zou alleen maar uit mijn fantasie kunnen putten en niet uit ervaring. Mijn ervaring is echter de afgelopen 9 maand wel wat toegenomen waardoor ik nu het gevoel heb dat ik misschien wel iets zinnigs kan toevoegen aan deze discussie. Ik zal jullie even bijpraten over wat ik heb uitgevreten in de afgelopen 9 maanden met betrekking tot deze topic.

Test 1: Monogyne Lasius Polygyne proberen te maken:

AUGUSTUS 2012: Ik heb 80 gynes Lasius niger gevangen. Ik heb een hele berg reageerbuisjes genomen en iedere keer een setje van 5 buisjes gemaakt. De eerste set bevatte elk 1 gyne. De volgende set van 5 had 2 gynes. Uiteindelijk had ik 5 setjes van ieders 5 buisjes met daarin 1,2,3,4 of 5 gynes per reageerbuisje. Deze heb ik lekker weggezet.

In een paar buisjes stierf een gyne een natuurlijke dood waardoor de aantal gynes in dat buisje met 1 daalde. Zo'n buisje werd dan gevoegd bij de groep buisjes met hetzelfde aantal gynes op dat moment. Dus als er 1 gyne stierf in een buisje met 5 gynes (er zaten er dan nog maar 4 in) dan voegde ik dit buisje toe aan de set met 4 gynes per buisje.

NOVEMBER 2012: Maanden lang ging het heel goed. Des te meer gynes des te meer broed was aanwezig. Het was heel duidelijk te zien. 5 gynes produceerden samen 5x zoveel broed als 1 gyne. Deze kolonies groeiden ook zeer snel en zaten binnen een paar maanden op 30 tot 50 werksters per kolonie. De kolonies met minder gynes hadden naar verhouding minder broed en werksters. Maar toen ging het mis. Binnen 1 maand tijd werden rond november 2012 in alle buisjes alle gynes vermoord tot er maar 1 per kolonie over bleef. Sommige kolonies (stuk of 6) waren zelfs zo gedreven in dit opruim werk dat alle gynes van zo'n kolonie werden gedood terwijl er meer dan voldoende broed aanwezig was. Deze kolonies roeiden zichzelf dus eigenlijk uit. Het aantal buisjes met gynes werd dus redelijk gereduceerd en sommige kolonies waren ineens op sterven na dood. Velen onder jullie zullen misschien zeggen "dat wisten we toch allemaal allang dat meerdere gynes in 1 kolonie niet konden" maar nu heb ik het met eigen ogen gezien en ook kunnen vaststellen hoe snel dit uitroeiingsproces in werking trad.

Ik moet wel zeggen dat ik geen van deze kolonies een winterslaap heb laten doorstaan. De vraag zou kunnen zijn: Als ik deze kolonies met meerdere gynes nu wel vanaf begin november in winterslaap had gedaan, waren er dan meer kolonies geweest die meerdere gynes zouden blijven accepteren of zou dit voor wat betreft de uitroeiing van gynes geen invloed hebben gehad?
Misschien is dit een goede vraag om met meerderen onder jullie eens uit te proberen als de gynes van Lasius midden dit jaar weer gaan uitzwermen want ik ben ook benieuwd of bepaalde uitkomsten die ik heb door jullie onder dezelfde omstandigheden kunnen worden gereproduceerd.

Ondanks dat alle gynes op 1 na werden uitgeroeid per buisje was het grote voordeel van meerdere gynes in 1 reageerbuisje, dat de kolonie als het ware een vliegende start kreeg qua broed en werksters. Inplaats van 10 tot 15 werksters eind 2012 per reageerbuisje had ik nu al kolonies van 40 tot 60 werksters. En dat voor de winter.

MAART 2013: Tijdens mijn inspectie van alle buisjes november 2012, ontdekte ik echter 1 buisje waar nog steeds 2 gynes inzaten. Deze 2 gynes leken het heel goed met elkaar te kunnen vinden en het heeft tot midden maart 2013 geduurd voordat er toch 1 gyne om het leven werd gebracht. Ik moet zeggen dat ik een troonswisseling met onbekende uitkomst zoals dat bij Lasius gebeurd een stuk spannender vind dan de troonswisseling die we deze maand nog gaan krijgen. Hier wisten we allang van te voren dat Willem de troon zou bestijgen. Maar zou Maxima een Lasius koningin zijn dan had ze eerst alle intriges aan het hof moeten overleven alvorens ze zich koningin had mogen noemen. Maxima aan de lopende band in een catfight met dodelijke afloop. Wie wil dat nu niet zien. Veel spannender toch. Maar goed, ik dwaal af.

Er bleef dus een buisje over met slechts 1 gyne maar met een onvoorstelbare hoeveelheid broed en werksters.

APRIL 2013: Het eindresultaat van dit experiment rond april 2013 was dat ik nog maar 15 buisjes had met 1 gyne per buisje. De 4 grootste kolonies heb ik daarna apart gezet omdat ik deze voor mijzelf wil houden. Met de overige 11 kolonies zou ik verder gaan experimenteren. Zou het bijvoorbeeld lukken om gynes in bestaande kolonies met elkaar uit te wisselen? Zou het mogelijk zijn grote hoeveelheden vreemd broed in een kolonie te introduceren waardoor de groei explosief zou zijn?
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 10 mei 2013, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

2 dingen:

1:idd graag fotos :D

2:wat je/ik(in het algemeen ;) ) beter kan proberen is denk ik een bak pakken(liefst rond) met daaraan vast 5 reageerbuizen, en als je er dan, stel 20, koninginnen in gooit maken ze zelf de combinaties (omdat de bak rond is zullen ze niet in een hoek kunnen gaan zitten)..

dan werkt het net als bij desert ants:


dus dan heb je een langere(niet grotere) kans op succes denk ik

mvg
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Een winterslaap zal niets uithalen, maar hoogstens voor uitstel gaat zorgen. Ze zullen uiteindelijk altijd monogyn worden, anders gaan ze keihard tegen de Darwiniaanse wetten in (hoewel dit soms wel gebeurt bij sommige soorten in de vorm van oligogynie). Een interessante bevinding die je echter wel hebt gemaakt, is die van de kolonies die zichzelf uitroeiden door alle gynes te doden. De myrmecoloog E.O Wilson heeft namelijk ooit hetzelfde experiment als jij uitgevoerd, alleen dan met de 'fire ant' Solenopsis invicta. Zijn bevinding was echter dat de kolonies nooit de fout maakten om ook de laatste gyne uit te roeien. Blijkbaar is Lasius niger daar dus veel minder efficiënt in.

Ik ben het meest nieuwsgierig (en optimistisch) naar de experimenten waarbij je gynes zal uitwisselen. Dit moet theoretisch gezien namelijk wel kunnen. Mieren werken volgens geurcodes en als jij die code kan kraken door de nieuwe gyne de juiste geur te laten adapteren, dan is uitwisseling in theorie mogelijk. De vraag is of het in de praktijk mogelijk is om die harmonisatie van geuren tot stand te brengen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

APRIL 2013: Omdat mijn grootste lasius kolonie (2000+) in mijn verticale Ytongnest zit en ik deze kolonie niet wilde storen door ze gedwongen te laten verhuizen naar een leegstaand FotoLijstFormicarium (FLF http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4270 ) was ik van plan de grootste kolonie die ik nog in een reageerbuisje had sterk te laten groeien en uiteindelijk in een Lijst (de Alu lijst zie pagina 2) te laten wonen. Mijn eerste stap was om deze grote reageerbuis kolonie (45+) eens flink te boosten. Ik had namelijk nog 11 buisjes met kleinere kolonies die al flink wat poppen en larven hadden. Ik heb 2 kolonies genomen en deze van al hun larven ontdaan. Deze stapel larven en cocons heb ik toen samengevoegd. Ik heb toen alle larven en poppen in een dopje gedaan en vlak naast de grote Lasius reageerbuis kolonie gezet.
DSC_5104.JPG
Nadat de eerste werksters het nieuwe broed hadden ontdekt gingen een 5 tal werksters direct driftig aan de slag om alles naar binnen te slepen. Ik kan wel zeggen dat de larven en cocons gretig werden aangenomen. De schatting is dat deze boost zo’n 40% toename gaf ten opzichte van het reeds aanwezige broed. Het feit dat het broed zo goed werd aangenomen gaf dus moed en hoop dat met deze boost de kolonie weldra explosief zou groeien.
DSC_5113.JPG
DSC_5114.JPG
De volgende dag ben ik snel gaan kijken hoe het met de kolonie ging en tot mijn enorme schrik was die nacht de gyne aangevallen en gedood, nu is de grote kolonie waar ik plannen mee had omdat deze het grootst was van alle andere kolonies gyne loos. Ik baalde echt. Nu zou het langer duren voordat ik een grote kolonie in een FLF zou kunnen introduceren. De enorme hoeveelheid vreemd broed heeft de kolonie waarschijnlijk enorm van slag gebracht en heeft de werksters agressief gemaakt tegen hun eigen gyne. Misschien dat de grote hoeveelheid vreemde kolonie geuren de oorzaak is. Maar zoals een groots voetbal legende ooit eens heeft gezegd: "Elk nadeel heeft zo zijn voordeel" en ook met deze situatie was dat zo. Ik had nu een redelijk grote gyne loze kolonie waar ik mee kon gaan experimenteren. Eens kijken of deze kolonie een nieuwe gyne uit een ander nest zouden accepteren. Koelkast, thijmolie en een gazen kooitje stonden al klaar. Nu nog een gyne en wat mieren lijkjes.
DSC_5148.JPG
DSC_5159.JPG
Dinsdag 16 april: Ik heb 3 kolonies genomen en alle gynes uit de reageerbuizen gehaald en deze ieders apart en een bakje gedaan. Iedere kolonie en elke gyne heb ik gemerkt. Zo wist ik precies welke gyne uit welke kolonie kwam.
DSC_5289.JPG


Woensdag 17 april: Mijn eerste experiment zou zijn of ik er in zou slagen om een nieuwe gyne in mijn grootste kolonie te introduceren, deze wilde ik namelijk zo snel als mogelijk verder laten groeien. Ik heb toen gyne A in een gazen kooitje gedaan dat ik gemaakt had van benzine gaas. Het kooitje zat weer vast aan een vislijntje waardoor ik de kooi met gyne en al in een reageerbuisje kon laten zakken. Het kooitje heb ik iets besmeurd met Thijmolie. Oei wat was dat een sterk spul qua geur zeg. Nu begrijp ik dat ze dit spul gebruiken voor het introduceren van een nieuwe bijenkoningin en een reeds bestaand bijenvolk. Ik was er echter nog niet van overtuigd of dat kleine beetje thijmolie op het kooitje voldoende zou zijn daarom nam ik een heel klein dotje watten (0,25 cm3) waar ik 2 druppels thijmolie op liet vallen. Dit dotje watten heb ik in de reageerbuis gelegd vlak nadat ik het kooitje in deze kolonie had laten zakken.
DSC_4436.JPG
DSC_4437.jpg
DSC_4440.JPG
DSC_5161.JPG
Natuurlijk wilde ik gaan zien wat er zou gebeuren en er gebeurde absoluut wat. De kolonie reageerde namelijk extreem agressief en er brak enorme paniek uit in de kolonie. Woest begonnen ze allemaal te rennen naar het watje en begonnen er zeer agressief in te bijten. Hele hordes werksters liepen het dotje watten op maar tot mijn schrik bleef het niet alleen bij dit agressieve gedrag. Binnen enkele seconden stierven de werkster massaal, 25 werksters waren binnen no time overleden of lagen stuiptrekkend op of in de buurt van het dotje watten. Ik heb toen zo snel ik kon het dotje watten verwijderd alsook de gyne die nog in haar kooitje zat. Mijn eigen woonkamer vulde zich met de penetrante geur van Thijm. Er bleven echter werksters dood gaan en het stapel lijkjes bleef maar groeien. Zelfs de reageerbuis die van plastic was gemaakt was aangetast. Gelukkig leefde de gyne nog die ik direct apart heb gezet. Omdat er maar werksters bleven sterven en dit volgens mij aan de Thijmolie lag die nog aan de binnenzijde van het reageerbuisje kleefde heb ik een ijzerzaag gepakt en een heel stuk van de buis afgezaagd in de hoop dat ik nog iets kon redden. Het eindresultaat was een hele boel broed, waarvan ik niet meer wist of deze nog leefden, en zover ik het kon zien slecht een 6 tal werksters. 70% van mijn kolonie was uitgeroeid door een veel te hoge concentratie Thijmolie in een veel te kleine ruimte.

Nadat ik de buis had afgezaagd en de boel een beetje begon te luchten bleek een flinke groep werksters zich onder de cocons verstopt te hebben (10 tal). Ze kwamen voorzichtig tevoorschijn. Ik had dus nu nog steeds een gyne loze kolonie met een berg broed maar slecht 16 werksters. Dit experiment was dus duidelijk mislukt door een te grote hoeveelheid te sterk geurende Thijmolie.

Wordt zsm. vervolgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 10 mei 2013, 01:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Wat ontzettend zonde, de thijmolie heeft ze waarschijnlijk doen verstikken. In ieder geval is 'slechts' het experiment mislukt en zegt dit niets over het resultaat van het experiment: er bestaat dus nog hoop dat de gyne geaccepteerd kan worden.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Phantom »

Mag ik er even op wijzen dat hoge concentraties vluchtige organische verbindingen uiteraard giftig zijn voor mieren. Dit is waarmee ze communiceren, ze zijn heel gevoelig voor deze verbindingen. Als jij al terugdeinst van de geur, wat moeten mieren, die naast kleiner ook gevoeliger zijn, dan voelen? ;) Daarbij komt ook nog eens dat deze sterk geurende verbindingen in de natuur dikwijls een afschrikkende werking hebben, juist om insecten en andere belagers weg te jagen, al dan niet met dodelijk doel.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door MichaelB »

Hoewel mijn experiment mislukt was denk ik dat je de kracht van de olie inderdaad zwaar onderschat hebt. Ik had 2 velletjes keuken rol (2x2cm) met lavendel olie maar had er maar 1-2 druppeltjes opgedaan.
Dat was al te sterk en ging ik al haast van me stokje als ik erboven hing.
Ik denk dat het het samenvoegen etc nog een hele klus wordt.
Maar wanneer geoptimaliseerd je mogelijk nog versteld kan staan wat de natuur toestaat.
Ook ik wil hier van de zomer meer mee testen.
Er zitten belachelijke kolonies lasius in de achtertuin die ik nu al met honderden in me keuken tegen kom, ondanks alle acties ertegen (gaat nu overigens goed, hoog uit 5-10 die ik nog wel es zie lopen).
Denk dat de achtertuin zwart ziet als die kolonies uitvliegen. Hiervan wil ik er een hoop vangen en ook mijn tests uitvoeren.
Zag een post waarin werd aangegeven dat ze eigenlijk levenloos moeten lijken door koeling mocht het willen slagen.
Na een aantal tests heb ik ontdekt dat in mijn vriezer de mieren letterlijk dood lijken na 3 min 30 dan zie je ze van de wand/ plafond afvallen in een "dodenhouding" Dan pak ik het bakje eruit en bewegen ze niet.
Pas na een sec of 10-20 met behulp van verwarming komen ze tot leven.
Eigenlijk zou je 2 aparte kolonies op deze wijze moeten koelen dan alles in een reageerbuisje gooien en husselen met die hap. Dan zijn de feromonen zo door elkaar dat men niet van voor nog achter meer weet.
Dit is een test die ik binnen kort met verschillende werksters van buiten wil doen, kijken wat er gebeurd.
Stuur wel een update wanneer het zover is.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Voor thijmolie lijkt het me in toekomstige experimenten verstandig om het eerst te verdunnen alvorens op een watje te brengen. Over de vriezer: na enkele minuten worden de mieren inderdaad flink verdoofd, maar wat voor zin heeft dit voor het vermengen van de geuren? Ik denk dat je juist door de gyne in een kooitje in een koelkast te introduceren en deze langdurig daar te houden, een betere vermenging van geuren kan bewerkstelligen.

Ik wil zelf eigenlijk ook experimenteren, maar ik heb geen kolonies L. niger beschikbaar die ik wil opofferen. Ik zal deze zomer wellicht voor deze doelstelling een flink aantal kolonies verzamelen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Floris »

Ik vind het toch goed dat je het geprobeerd hebt! Achteraf praten is natuurlijk makkelijk, al is dit een soort biologische oorlogsvoering. ;)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Tja, als ik had geweten dat Thijmolie zo'n sterke negatieve invloed zou hebben op mijn kolonie dan had ik daar zeker rekening mee gehouden en had ik niet 75% van mijn kolonie hoeven opofferen. Maar het verhaal is nog niet afgelopen..... .

Wat die kleine miertjes hebben gevoeld toen er een klein dotje watten met 2 druppels Thijmolie in hun toch al veel te kleine appartement werden gedropt kan ik mij slechts voorstellen....oke Phantom...je hebt gelijk...ik voel me net Saddam in het klein. Ik zal mijn leven beteren en meer rekening gaan houden met mijn miertjes :D . Nee ik meen het...het was echt balen van mijn kolonie. Biologische oorlogvoering is wel het laatste wat ik had gewild.

MichaelB, je moet je werksters niet bevriezen. Zeker niet als je wilt dat een nieuwe gyne en werksters aan elkaar gaan wennen en de hele hap husselen lijkt mij ook niet goed. Verstandiger is om gyne en kolonie langzaam aan elkaar te laten wennen. Een lage temp. zorgt ervoor dat alles vertraagd gaat maar niet dat alles stilligt zoals bijv. in een bevroren toestand.

Minder Thijmolie is ook hetgeen ik geprobeerd heb. Super als ook anderen gaan uitproberen wat ik reeds geprobeerd heb. Zo kunnen jullie bevestigen of jullie op dezelfde uitkomsten uitkomen. Mijn verhaal wordt vervolgt als ik weer wat tijd heb om te tikken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ruttydm »

Ik heb Myrmica rubra en Lasius niger van verschillende nesten kunnen samenvoegen door ze eerst bijeen te voegen dan in de diepvriezer en dan schudden na een dag waren ze heel normaal tegenover elkaar
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Hoe lang houden/hielden ze dit vol?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ruttydm »

Lvet schreef:Hoe lang houden/hielden ze dit vol?
alleszins langer dan een week dan had ik ze vrij gelaten
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

ruttydm schreef:
Lvet schreef:Hoe lang houden/hielden ze dit vol?
alleszins langer dan een week dan had ik ze vrij gelaten
Dat zegt dan niks, ze hadden geen nest om te verdedigen, geen foerageergebied om te veroveren etc. Ze leefden waarschijnlijk niet in harmonie met elkaar, maar hadden niks beters te doen dan elkaar te negeren en uiteindelijk zou het toch tot een botsing kunnen komen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ruttydm »

Lvet schreef:
ruttydm schreef:
Lvet schreef:Hoe lang houden/hielden ze dit vol?
alleszins langer dan een week dan had ik ze vrij gelaten
Dat zegt dan niks, ze hadden geen nest om te verdedigen, geen foerageergebied om te veroveren etc. Ze leefden waarschijnlijk niet in harmonie met elkaar, maar hadden niks beters te doen dan elkaar te negeren en uiteindelijk zou het toch tot een botsing kunnen komen.
je hebt gelijk
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

ik ga komende dagen proberen met een spiegelreflex camera fotos te maken van mijn samengestelde kolonie messors (capitalus koningin met barbarus werksters) als "bewijs" dat je dus een kolonie kan redden..
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Ik geloof er sowieso wel in dat het kan. Je moet gewoon de 'feromonencode' kraken. Het is in de praktijk alleen wel lastig. Er moet een methode ontwikkeld worden waarmee het keer op keer werkt, zodat het redden van een kolonie niet elke keer een gok wordt.

Ik ben desalniettemin erg benieuwd naar je foto's!
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_5164.JPG
DSC_5166.JPG
Vrijdag 20 april in de ochtend: De laatste paar dagen waren er redelijk wat cocons uitgekomen en het aantal werksters is gestegen naar zo’n 45 stuks. Blijkbaar was het broed niet dood gegaan door de veel te grote hoeveelheid Thijmolie. Een geluk bij een ongeluk. Helaas is deze kolonie nog steeds gyne loos. Daar ga ik wat aan proberen te doen.

Poging 2 om een gyne te introduceren.
Vrijdag 20 april 19.00 uur: Gyne (A) en de gyne loze (voormalig grote) kolonie in de koelkast afgekoeld voor een periode van 3 uurtjes. De temp. ligt rond de 5 graden.

22.00 uur: Ik heb de afgekoelde gyne in het kooitje gedaan en daarna in het buisje laten zakken. Daarna heb ik met een propje watten het buisje afgesloten, maar alvorens dat te doen heb ik een tipje van een sate stokje in de Thijmolie laten zakken en lichtjes aan het watje afgewreven. Ik heb toen alles weer voor 1 nachtje terug gezet in de koelkast.
DSC_5253.JPG
Zaterdag 21 april 8.00 uur. De volgende ochtend heb ik het kooitje van de gyne opengezet maar dat bleek geen enkele nut te hebben want bij 5 graden waren de werksters extreem traag. Ze bewogen namelijk totaal niet. Ik heb de gyne dus uit haar kooitje gehaald en in de kolonie geschoven. Omdat ik meer actie van de werksters wilde zien heb ik het reageerbuisje in de schuur gelegd waar een temp. heerst van ongeveer 10 graden. Het had effect want de gyne begon te bewegen, heel langzaam, maar er was beweging. Langzaam ging de gyne richting het broed, ze ging er zelfs op liggen. Tot mijn verbazing negeerden de werksters haar. Ze lag heel plat en dat heeft ze de hele dag volgehouden tot zelfs in de avond. Bij een temp van 10 tot 12 graden werden de werksters snel actiever. Toen ik de gyne uit haar kooitje haalde heb ik even aan het buisje geroken of de Thijmgeur nog aanwezig was en dat was het zeker.
DSC_5257.JPG
22.00 uur: ’s Avonds heb ik het reageerbuisje naar binnen (22 graden) gehaald en het kooitje en de Thijm watten verwijderd. De gyne lag nog steeds plat maar de werksters waren weer normaal actief maar ze hadden blijkbaar geen interesse in de gyne, ze liepen zelfs over haar heen. De gyne zelf bewoog totaal niet. De Thijm geur neemt af. Omdat ik niet weet welke rol de Thijmolie speelt en omdat ik geen risico wil lopen dat ze de gyne alsnog gaan aanvallen, besluit ik om toch wat extra Thijmolie op het watje te smeren waarmee ik het buisje afsluit. De geur moet daardoor langer in het buisje blijven hangen. Ik zie dat de gyne steeds actiever wordt en langzamerhand vrij kan bewegen over het broed. Ze wordt totaal niet aangevallen en de werksters lopen over haar heen.

Zondag 21 april 3.18 uur 's ochtends. De gyne lijkt volledig geaccepteerd te zijn. De gyne beweegt vrij over het broed. Ondertussen komen er nog steeds cocons uit en zo'n 50 werksters lopen over en om haar heen maar doen geen enkele moeite om haar aan te vallen. Thijmgeur hangt er nog wel een klein beetje. Ze gedraagt zich als een echte koningin en scharrelt heel wat rond tussen de werksters en over het broed. Zal dit echter ook zo blijven als de thijmgeur helemaal weg is. We zullen het zien.
DSC_5282.JPG
24-4 De gyne is nog steeds geaccepteerd. Ze wordt niet aangevallen en ze beweegt normaal in de kolonie die niet de hare is. De test is volgens mij gelukt. De thijmgeur is volledig verdwenen.
DSC_5275.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 22 mei 2013, 18:48, 6 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Geweldig nieuws! Hoe gaat het nu dan? Gezien je verslag van een maand geleden is.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ruttydm »

waw!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door GvG »

Tsjonge, je weet de spanning wel op te voeren! Een cliffhanger van 10 dagen... :)

Maar wat een verhaal. Geweldig dat het gelukt is. Maar de vraag blijft inderdaad: hoe gaat het nu? Is ze aan de leg?
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Sorry dat ik zo laat pas reageer maar ik heb het net zoals velen erg druk gehad zo vlak voor de vakantie periode. Op dit moment zit ik op het vliegveld van LA op weg naar San Francisco (6.25 uur) dit verhaal te tikken. Op 5-7 was deze Gyne nog steeds in leven en ging het met haar en haar geadopteerde kolonie goed. De kolonie is nu even bij Floris omdat ik pas 7-8 weer terug ben, maar gezien Floris ervaring mag ik ervan uitgaan dat alles nog steeds goed gaat. Ja de Gyne is nog steeds aan de leg en is volkomen geaccepteerd.

Ik kan jullie ondertussen vertellen dat ik deze test met nog 3 andere kolonies heb uitgehaald waarbij ook deze 3 gynes allemaal netjes geaccepteerd zijn. Ik zou het leuk vinden als ook andere leden gynes zouden vangen en zouden proberen via dezelfde methode gynes tussen kolonies te laten switchen.

Wat natuurlijk wel een feit is is dat de kolonies relatief klein waren. De tests zijn gedaan met kolonies tot max 50 werksters. Ik zou wel eens willen weten of het introduceren van een nieuwe Gyne ook lukt bij kolonies met honderden of duizenden werksters. Dat heb ik helaas nog niet kunnen uitproberen. Misschien dat iemand in de toekomst een grote Lasius kolonie (of een andere soort met goedkope gynes) heeft waarvan de Gyne is overleden en die bereid is deze test een op zo'n grote kolonie uit te voeren.

Als het goed is heb ik nog beeld materiaal van deze laatste test, deze zal ik bij terugkomst in NL zsm plaatsen. Ik heb wel een paar foto's kunnen maken van mieren op Hawaii en van Honingpotmieren (ik weet niet of dat de officiële naam is van mieren die aan het plafond hangen en die opzwellen tot het formaat van een erwt en zo als opslag voor voedsel dienen. Deze mieren waren te zien in het Natuur Hystorisch Museum in Washinton DC.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Hertcerf »

Honingpotmier= desert ant= Cataglyphis sp.= super leuk en intersessant :D
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nieuwe gyne introduceren bij bestaande kolonie (Kenneth)

Bericht door Lvet »

Dat klopt niet helemaal, honingpotmieren bestrijken 5 geslachten, die hier staan, maar daartoe behoort niet Cataglyphis. Cataglyphis soorten zijn inderdaad wel 'desert ants', maar geen honingpotmieren. Bekende honingpotmieren zijn bijvoorbeeld Myrmecocystus mimicus en Camponotus inflatus. Honingpotmieren komen ook in de woestijn voor, dus die zou je ook als 'desert ants' kunnen beschouwen. Vandaar de verwarring. Hieruit blijkt waarom het belangrijk is om altijd de binominale nomenclatuur te gebruiken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie