formica sanguinea

Vragen over problemen van mierenkolonies
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Ja,ik heb mijn mieren op een kamer staan waar ook mijn pc staat.Dus licht is er altijd wel,wel niet meteen op het nest gericht.Mijn bureaulampje moet ik dan ook maar gaan uitlaten.Ik had niet gedacht dat het de ritme van de mieren zou verstoren.@GVG,leggen jou formica mieren nog eitjes?Ik dacht dat je formica fusca had?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea

Bericht door GvG »

Ja, ik heb een behoorlijke Formica fusca kolonie. Ik heb ze al een tijdje niet gecontroleerd. Het zou voor deze discussie wel interessant zijn hoe ze er voor staan, maar ik zal maandag pas weer thuis zijn om te kijken hoeveel broed ze hebben, en in welke stadia. Ze hebben dan wel een ruime week geen voedsel gekregen, dus ik hoop dat ik geen onaangename verrassing krijg.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica sanguinea

Bericht door Manimaner »

Dat bedoelde ik met licht dus :)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

GvG schreef:Ja, ik heb een behoorlijke Formica fusca kolonie. Ik heb ze al een tijdje niet gecontroleerd. Het zou voor deze discussie wel interessant zijn hoe ze er voor staan, maar ik zal maandag pas weer thuis zijn om te kijken hoeveel broed ze hebben, en in welke stadia. Ze hebben dan wel een ruime week geen voedsel gekregen, dus ik hoop dat ik geen onaangename verrassing krijg.
Ik ben wel benieuwd :D.Mijn fusca's pakken dus alleen nog maar fruitvliegjes aan,de rest laten ze gewoon links liggen.Ik heb mijn lampje maar weggepakt bij het nest,kijken hoe het verder zijn gang gaat gaan.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door Venator »

Mijn lamp heb ik ook verplaatst,zien of dat iets gaat uithalen.Mijn vrouw verklaart me voor gek :D
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

Misschien ook eens aan mikey bustos vragen in verband met het licht.Hij is toch een grote mieren kenner.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Mika »

blitz schreef:Misschien ook eens aan mikey bustos vragen in verband met het licht.Hij is toch een grote mieren kenner.
Als je ockham's razor volgt, kan je uitgaan van een maximale tijd dat de Formica's een actief broednest onderhouden, mogelijks met een invloed van buitenaf. Wat in elk geval vaststaat, is dat de buitentemperatuur en het buitenlicht GEEN invloed hebben op het al dan niet stoppen van het broednest, dat immers in de vrije natuur ook gestopt kan worden bij hoge temperaturen.

De weinige andere mogelijkheden voor beïnvloeding, kunnen zijn dat een broednest in de zomer (dus eitjes vanaf april of mei) misschien iets intenser verloopt dan een broednest dat gestart is in januari, februari of maart, ook al zou de duurtijd hetzelfde zijn. Misschien duurt een iets later gestart broednest iets langer, of ook niet. Mogelijk zorgt de 'stress' van het frequent kijken naar de mieren ook voor een verkorting van de duur van het broednest. Men kan dat testen...

Maar waarom jullie nu allemaal verlichting wegnemen (ik zet nooit continue bijkomende verlichting) is mij eigenlijk een raadsel.

En als je dat allemaal niet goed begrijpt, kan je het eens aan Mikey Bustos vragen , want hij is toch een grote mieren kenner.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Mika »

GvG schreef:
Als de kolonies een circadiaan ritme gehad hebben, gaat dit natuurlijk niet op.
Hier heb ik toch mijn twijfels bij. Dit is verre van mijn expertise gebied, maar voor zover ik het begrijp wordt het circadiaan ritme altijd aangestuurd door de "biologische klok", welke op zijn beurt geregeld wordt door Zeitgebers zoals licht en warmte. Een circadiaan ritme is vooral belangrijk voor de dagelijkse processen als eten en slapen. Jaarlijkse processen zoals voortplanting, winterslaap en diapauze worden volgens mij niet geregeld door het circadiaan ritme.
Ik bedoel: Als de tijd voor een broddnest gecorrigeerd wordt voor warmte, dan krijg je een 'warmtetijd'. Op warmere momenten zijn de mieren actiever, en op koudere momenten minder, en dan zouden die warmere momenten minder 'meetellen'. Als je je mieren dan een circadiaan warmte ritme geeft, dan hebben ze op 3 maanden minder 'warmtetijd' gehad, dan bij een continue verwarming. Dit lijkt me goed mogelijk, en ook de simpelste uitleg.

Andere mogelijkheden zijn: er is toch geen verschil in de duur van het broednest, of het bekijken van het nest zorgt voor stress en verkort het broedseizoen...

Voor alle andere mogelijkheden moet je bijkomende zaken incalculeren, namelijk: de lichttijd die de foeragerende werksters ervaren, beïnvloed de eileg van de gynes... etc, en dan moeten er daarvoor bijkomende mechanismen zijn...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door Venator »

Goedemorgen mika :D ik zet mijn lamp eigenlijk alleen s'avonds aan om de mieren bezig te kunnen zien,overdag krijgen ze licht van buiten af.Ik kijk eigenlijk 1 maal in de maand in het nest om te zien als de gyne het goed maakt.Ik merk het als er geen broed meer is als de werksters de poppen/broed niet meer naar het warmste deel van de buitenwereld brengt,warmtematje hangt tegen de zijkant.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

Mika schreef:
blitz schreef:Misschien ook eens aan mikey bustos vragen in verband met het licht.Hij is toch een grote mieren kenner.
Als je ockham's razor volgt, kan je uitgaan van een maximale tijd dat de Formica's een actief broednest onderhouden, mogelijks met een invloed van buitenaf. Wat in elk geval vaststaat, is dat de buitentemperatuur en het buitenlicht GEEN invloed hebben op het al dan niet stoppen van het broednest, dat immers in de vrije natuur ook gestopt kan worden bij hoge temperaturen.

De weinige andere mogelijkheden voor beïnvloeding, kunnen zijn dat een broednest in de zomer (dus eitjes vanaf april of mei) misschien iets intenser verloopt dan een broednest dat gestart is in januari, februari of maart, ook al zou de duurtijd hetzelfde zijn. Misschien duurt een iets later gestart broednest iets langer, of ook niet. Mogelijk zorgt de 'stress' van het frequent kijken naar de mieren ook voor een verkorting van de duur van het broednest. Men kan dat testen...

Maar waarom jullie nu allemaal verlichting wegnemen (ik zet nooit continue bijkomende verlichting) is mij eigenlijk een raadsel.

En als je dat allemaal niet goed begrijpt, kan je het eens aan Mikey Bustos vragen , want hij is toch een grote mieren kenner.
Mika,het is zeker niet verkeerd bedoeld omdat ik zei om het aan mikey bustos te vragen.Ik wil jullie zeker niet afdoen als geen mierenkenners!Ik bedoel alleen maar,er moet een andere verklaring voor zijn dat de mieren geen eitjes meer leggen midden in de zomer.Ik heb veel filmpjes\foto's gezien van mensen die hun mieren in een soort aquarium houden met verlichting.Dus hebben ze ook allemaal problemen met gynes die geen eitjes meer leggen omdat er s'avond licht op de buitenwereld schijnt?Sorry als het verkeerd over kwam.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica sanguinea

Bericht door Sneeuwuil »

Venator schreef:Mijn lamp heb ik ook verplaatst,zien of dat iets gaat uithalen.Mijn vrouw verklaart me voor gek :D
Ze heeft waarschijnlijk gelijk. ;)

Tenzij de lamp direct het nest in schijnt, zal het weinig invloed hebben. Dan waren alle mieren al van de leg af vanwege straatverlichting en zo.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica sanguinea

Bericht door Sneeuwuil »

blitz schreef:
Mika schreef:
blitz schreef:Misschien ook eens aan mikey bustos vragen in verband met het licht.Hij is toch een grote mieren kenner.
Als je ockham's razor volgt, kan je uitgaan van een maximale tijd dat de Formica's een actief broednest onderhouden, mogelijks met een invloed van buitenaf. Wat in elk geval vaststaat, is dat de buitentemperatuur en het buitenlicht GEEN invloed hebben op het al dan niet stoppen van het broednest, dat immers in de vrije natuur ook gestopt kan worden bij hoge temperaturen.

De weinige andere mogelijkheden voor beïnvloeding, kunnen zijn dat een broednest in de zomer (dus eitjes vanaf april of mei) misschien iets intenser verloopt dan een broednest dat gestart is in januari, februari of maart, ook al zou de duurtijd hetzelfde zijn. Misschien duurt een iets later gestart broednest iets langer, of ook niet. Mogelijk zorgt de 'stress' van het frequent kijken naar de mieren ook voor een verkorting van de duur van het broednest. Men kan dat testen...

Maar waarom jullie nu allemaal verlichting wegnemen (ik zet nooit continue bijkomende verlichting) is mij eigenlijk een raadsel.

En als je dat allemaal niet goed begrijpt, kan je het eens aan Mikey Bustos vragen , want hij is toch een grote mieren kenner.
Mika,het is zeker niet verkeerd bedoeld omdat ik zei om het aan mikey bustos te vragen.Ik wil jullie zeker niet afdoen als geen mierenkenners!Ik bedoel alleen maar,er moet een andere verklaring voor zijn dat de mieren geen eitjes meer leggen midden in de zomer.Ik heb veel filmpjes\foto's gezien van mensen die hun mieren in een soort aquarium houden met verlichting.Dus hebben ze ook allemaal problemen met gynes die geen eitjes meer leggen omdat er s'avond licht op de buitenwereld schijnt?Sorry als het verkeerd over kwam.
Een andere verklaring dan wat?

Iemand kopieerde hier een bericht van Kalytta dacht ik. Hij zei dat de meeste mierenhouders (te) vroeg warmtematten gebruiken, waardoor de gynes ook vroeg stoppen met leggen. Dat suggereert een maximum leg-capiciteit per gyne per seizoen voor bepaalde soorten. Ik dacht dat het ging om de sanguinea, maar dat zou een logische verklaring zijn.

Of dat klopt weet ik natuurlijk niet en of het voor de fusca geldt ook niet, maar het is een stuk logischer verklaring dan een avondlampje.

Mijn fusca hebben nog wel broed trouwens, maar zag geen verse leg.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Sneeuwuil schreef:Iemand kopieerde hier een bericht van Kalytta dacht ik. Hij zei dat de meeste mierenhouders (te) vroeg warmtematten gebruiken, waardoor de gynes ook vroeg stoppen met leggen. Dat suggereert een maximum leg-capiciteit per gyne per seizoen voor bepaalde soorten. Ik dacht dat het ging om de sanguinea, maar dat zou een logische verklaring zijn. Of dat klopt weet ik natuurlijk niet en of het voor de fusca geldt ook niet, maar het is een stuk logischer verklaring dan een avondlampje.
Mijn redenering komt op hetzelfde neer.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Dit bericht van kalytta heb ik hier toen gepost.Na de winterrust ga ik mijn sanguinea niet meer meteen verwarmen met een warmtemat.Als dit voor fusca ook geld weet ik niet,ik laat het gewoon zijn gang gaan.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door Venator »

Alle,de lampjes mogen terug gezet worden :D :D :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Ik gebruik zeer zelden een warmtematje bij mijn kolonie.
Alleen om te kijken of de koninginnen er nog zijn. Dit jaar 2x even gedaan.
Ze doen het prima zonder naar mijn mening.

Ik heb overigens weer eitjes gespot bij mijn kolonie.
Dus blijkbaar hebben ze nog plannen. Mogelijk nog vliegende mieren.
Die heb ik nog niet gehad dit jaar.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Het is misschien niet nodig maar wel makkelijk.Ik bedoel met het warmtematje brengen ze hun broed naar buiten,soms komt de gyne mee genieten van de warmte.Zo kan je zien als ze broed hebben,beter dat dan om in het nest te kijken en storen.niet?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

dvd schreef:Het is misschien niet nodig maar wel makkelijk.Ik bedoel met het warmtematje brengen ze hun broed naar buiten,soms komt de gyne mee genieten van de warmte.Zo kan je zien als ze broed hebben,beter dat dan om in het nest te kijken en storen.niet?
Dat klopt. Daar gebruik ik het dus eigenlijk ook voor. Alleen doe ik het niet zo vaak.
In de natuur reageren ze ook op de warmte van de zon. Als de zon op het nest schijnt komen de werksters massaal naar buiten om te zonnen. Volgens mij heb ik eens gehoord dat als ze opgewarmd zijn, ze weer het nest in gaan en zodoende wordt het binnenin ook verwarmt.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Het is wel jammer bij Formica sanguinea,als je ze te vroeg in de lente verwarmt stoppen ze ook vroeger met eitjes leggen.Die van mij hebben geen vers broed meer,al even niet meer.Mijn fusca's zijn ook al niet meer zo actief.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Misschien toch minder vaak verwarmen dan volgend jaar.
Zeker in de lente als ze daardoor eerder stoppen met eitjes leggen.
Ik zal proberen in de gaten te houden hoe lang die van mij nog eitjes leggen.
Die ik vandaag zag, waren nog redelijk nieuw vermoed ik.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

ProXi schreef:Misschien toch minder vaak verwarmen dan volgend jaar.
Zeker in de lente als ze daardoor eerder stoppen met eitjes leggen.
Ik zal proberen in de gaten te houden hoe lang die van mij nog eitjes leggen.
Die ik vandaag zag, waren nog redelijk nieuw vermoed ik.
Oke,hou me op de hoogte.Ze pakken wel nog gretig voedsel aan,dat zonder broed.Ik heb ze wel al fusca poppen gegeven.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door Venator »

dvd schreef:
ProXi schreef:Misschien toch minder vaak verwarmen dan volgend jaar.
Zeker in de lente als ze daardoor eerder stoppen met eitjes leggen.
Ik zal proberen in de gaten te houden hoe lang die van mij nog eitjes leggen.
Die ik vandaag zag, waren nog redelijk nieuw vermoed ik.
Oke,hou me op de hoogte.Ze pakken wel nog gretig voedsel aan,dat zonder broed.Ik heb ze wel al fusca poppen gegeven.
@dvd,ik ben vandaag buffalowormen gaan halen,ondanks dat mijn sanguinea geen broed meer heeft hebben ze vandaag 6 buffalowormen mee in het nest getrokken.Dit kan toch niet alleen voor de gyne zijn?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica sanguinea

Bericht door Manimaner »

Het kan als reserve zijn voor de winter. weet je zeker dat ze geen broed hebben en dat de wormen ook worden verwerkt?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door Venator »

Het is moeilijk te oordelen als er geen broed is,ik denk het niet.Ik heb de buffalowormen rond 15.00 aangeboden,er ligt nog niks in de buitenwereld.Ik neem dus aan dat ze het aant verwerken zijn.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door blitz »

Om even er op terug te komen over het licht s'avonds had ik mikey bustes een mail gestuurd:
Hi mark,

I usually try to mimic the day and night cycle so that the ants can behave properly at the right times. So yes, the people may be right.
Dit kreeg ik dus als antwoord. GVG heeft gelijk.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica sanguinea

Bericht door Manimaner »

hmm, Mikey Bustos is ook geen god natuurlijk en je weet het dus niet zeker. Ook deze man weet niet alles. Ik weet alleen wel dat er kans is dat het invloed heeft dus ik snap niet waarom je het risico dan zou lopen door er een lamp naast te zetten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea

Bericht door GvG »

Inderdaad, Mikey is wat mij betreft niet echt een authoriteit op dit gebied (evenmin als ikzelf). Het is slechts de mening van een mierenhouder. Daarnaast weet hij het ook niet zeker: "the people may be right".

Persoonlijk vind ik de mening van de ervaren leden op dit forum meer waard, ook als ze het niet helemaal met mij eens zijn!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door Venator »

We zullen aannemen dat als er een fel licht op de buitenwereld schijnt s'avonds dat het de kolonie in de war brengt.Een klein lampje wat niet fel schijnt maar dat ook niet te kort op het nest geen kwaad kan :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Wel, de vraag is: kan dat kwaad, dat lichtje 's avonds? Zorgt het voor een verkorten van het broedseizoen?

Ik weet het niet, ik denk het niet, het lijkt me niet plausibel, andere zaken lijken me meer plausibel in verband met het 'te korte broedseizoen probleem bij Formica soorten'... maar om het te weten zou er iemand dat eens moeten uitproberen met een paar vergelijkbare kolonies van dezelfde soort: dan krijg je betrouwbare resultaten voor die soort.

In elk geval: we houden mieren in gevangenschap: ze hebben daar een beetje last van, maar voor zover we weten is het bij de soorten die we regelmatig houden nooit een erg probleem (uitzonderingen: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus,...)

Mieren in gevangenschap hebben minder uitbreidingsmethoden (graafgedrag), minder fourageerplaats, een minder uitgebreid en gevarieerd dieet, minder gevarieerde en extreme weersomstandigheden, vermoedelijk frequent hogere temperaturen, maar anderzijds minder zonlicht, en minder intens licht, mogelijk met andere frequenties; er zijn minder predatoren, en zijn minder parasieten, en er zijn minder sociale parasieten, etc... Mierengynes bevinden zich normaal gezien onderin het nest, zonder licht of kunstlicht (met uitzondering van het 'zonnen'). De mieren staan niet bloot aan de buitenlucht, met minder mogelijke beïnvloeding van feromonen van andere kolonies. Ze onderhouden geen bladluizenkolonies, etc...

Je focust je willekeurig op 'het nachtlampje' zonder iets te veranderen aan alle andere zaken...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea

Bericht door dvd »

Mika,welke soorten mieren heb je als ik mag vragen?
Plaats reactie