Aluminiumfolie

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Aluminiumfolie

Bericht door Mika »

Ik heb dit weekend opgemerkt dat mijn Cephalotes pusillus de aluminiumfolie die rond hun buisjes zit wegknagen. De buisjes liggen voorlopig nog los in de buitenwereld. Ze snappen natuurlijk niet dat ze zo hun buisjes aan het buitenlicht blootstellen. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Mijn Atta konden wel de plastic nestbuisjes doorknagen, maar ze stopten gelukkig vooraleer ze konden ontsnappen: het buisje werd weggeknaagd tot net tegen de wand, maar niet verder.

Heeft iemand nog dergelijk knaagverhalen, waarbij ze door moeilijk materiaal bijten? (Vele soorten bijten tunnels door hout, Ytong en gips.)
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Aluminiumfolie

Bericht door dvd »

Ik heb geen mieren die door ytong kunnen knagen.Als ze door het folie knagen dan kan je misschien het beste een gat maken in de buitenwereld en het buisje daar op aansluiten.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mika

Bericht door Westdijk »

Aluminiumfolie. :shock: Foto, Mika, anders is het nooit gebeurd. ;)

Het enige wat ik tot zover heb ervaren is dat de Lasius niger wel in staat is om een gaatje in het ytong zodanig groot te maken dat de koningin er door past. Achteraf bekeken had ik te dicht bij een kamer geboord, maar het gaatje was zo minimaal, dacht ik, dat ik het niet had dicht gemaakt. De mieren maakten het gat in de maanden erop een heel stuk groter en vervolgens nam de koningin het waterreservoir als troonzaal in gebruik. Wat hier meespeelde was het feit dat het ytong op deze plek vanwege de vochtigheid kwetsbaarder was dan bij droog ytong het geval zou zijn geweest

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ashka
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 april 2017
Gender:

Re: Aluminiumfolie

Bericht door Ashka »

Offtopic: Ik vraag me toch wel af of je het (ex)nest van jouw Lasius niger hier expres naast Niger hebt neergelegd :) ;) .
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Ashka

Bericht door Westdijk »

Offtopic: Leuk detail, hè? Tijdens het maken van opnamen viel mijn oog opeens op de landkaart. Ik heb het nest verlegt en meteen een extra foto gemaakt om de staat Niger via de rivier Niger te verbinden met mijn kleine formicarium.
Gebruikersavatar
Ashka
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 april 2017
Gender:

Re: Aluminiumfolie

Bericht door Ashka »

Offtopic: De rivier had ik nog niet eens gezien, grappig. Kon al haast geen toeval zijn ;).
Plaats reactie