Verhuizen

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Hallo,
Ik heb schimmel aangetroffen in mijn nest dus ik probeer mijn mieren te laten verhuizen door een lamp op het nestgedeelte te zetten en een donkere reageerbuisje in het buitengedeelte te leggen, maar de koningin blijft gewoon rustig zitten in haar nest!
De lamp staat er maar een half uurtje nu op. Hoe lang zou het gaan duren tot de koningin en de werksters gaan verhuizen? :?:

Groet
1x Lasius niger.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Verhuizen

Bericht door RJ »

Da kan volgens mij wel even duren, da is niet in een uurtje gedaan
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Oke, ik laat de lamp erop.
1x Lasius niger.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizen

Bericht door GvG »

Schimmel is geen probleem. Laat ze maar lekker zitten waar ze zitten. Een gedwongen verhuizing levert vaak meer schade op dan de schimmel.

Een lamp moet je echt alleen gebruiken als het op andere manieren niet lukt, en het écht nodig is om ze te verhuizen.
Laatst gewijzigd door GvG op 04 apr 2016, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Verhuizen

Bericht door RJ »

GvG schreef:Schimmel is geen probleem. Laat ze maar lekker zitten waar ze zitten. Een gedwongen verhuizing levert vaak meer schade op dan de schimmel.
Op ten duur kan schimmel wel schadelijk worden toch?
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizen

Bericht door GvG »

Heb ik nog nooit last van gehad. In een reageerbuisje kan het eigenlijk geen kwaad. Soms kleurt het watje helemaal zwart en het water bruin. Het kan ook door bacteriën komen, maar schadelijk is het bijna nooit.

Ik heb kolonies met honderden werksters gehad in buisjes met allerlei vieze verkleuringen. De mieren hadden er geen last van.

In een groter nest, zoals een Ytongnest kan schimmel wél schadelijk zijn. Nog een reden om je kolonie zo lang mogelijk in een buisje te houden.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Ik heb de lamp weer uitgezet, wanneer de kolonie wat groter is ga ik wel de schimmels verwijderen!
Dankje allen voor de hulp.
1x Lasius niger.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Verhuizen

Bericht door RJ »

zoeytolboom schreef:Ik heb de lamp weer uitgezet, wanneer de kolonie wat groter is ga ik wel de schimmels verwijderen!
Dankje allen voor de hulp.
Succes, en komt vast wel goed!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Trouwens, de kolonie bestaat uit ong 10 werksters dus ik wil ze eigenlijk wel in een reageerbuis zetten, ik heb ze veel te vroeg in mijn nest gedaan! Zou ik ze er inlaten of toch wel er uitlokken?
1x Lasius niger.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizen

Bericht door GvG »

Oh, dat is een ander verhaal. Zitten ze nu al met 10 werksters in een ytongnest? Ja, dan is het niet zo gek dat er schimmel ontstaat. Zo een kleine kolonie kan nooit zo een groot nest schoonhouden. Of is het een ander soort nest dan een ytongnest? Niet dat dat uitmaakt, in een reageerbuisje zitten ze beter.

Wat je volgens mij het beste kunt doen is het nest helemaal te laten uitdrogen. Dus helemaal geen vocht meer toevoegen. Die lamp en eventuele verwarming moet dan wel uit, anders gaat het mis. Het kan een paar weken (of zelfs langer) duren, maar als het nest helemaal uitgedroogd is zullen ze vanzelf naar het buisje in de buitenwereld verhuizen. Je kan het proces wel versnellen door het nest onverduisterd te laten, maar je moet er geen direct licht op laten schijnen. Pas ook op met direct zonlicht.

Door het uitdrogen van het nest zal ook de schimmelgroei geremd worden.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Mijn mieren zitten in een acryl nest van mierenboerderij. Ik ga ze onverduisterd laten en geen water meer in de sponsen spuiten. Ik hou jullie op de hoogte. Zou ik in het buitengedeelte al een verduisterd reageer buisje leggen?
1x Lasius niger.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizen

Bericht door GvG »

Ja.

Met een rietje maak je het buisje nog aantrekkelijker voor de mieren:
Afbeelding
Afbeelding
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Ja, ga ik doen! Bedankt :D
1x Lasius niger.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Update: ik heb het verduisterde reageerbuisje met rietjes ingang in de buitenwereld gelegd, nu wachten tot dat ze er in gaan.
1x Lasius niger.
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Mijn mieren zijn er nog steeds niet uit, ik heb nog ook niet een werkster gezien in het buitengedeelte van het nest. Hoe kan ik ze in het reageerbuisje krijgen?
1x Lasius niger.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizen

Bericht door GvG »

Dit is de enige manier die ik je kan aanraden. En ik herhaal:
GvG schreef: Het kan een paar weken (of zelfs langer) duren
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verhuizen

Bericht door Antsps »

Het verhuizen gaat makkelijker als het 'toekomstige buisje' al de koloniegeur bevat, tenminste dat is mijn ervaring ;)

Is er een mogelijkheid dat je het buisje zo kan aansluiten dat de mieren gedwongen worden om eerst het buisje in te gaan voordat ze de buitenwereld in kunnen? (Bijv twee rietjes in de toekomstige reageerbuis; eentje naar de buitenwereld en eentje gekoppeld aan het nest).
Op een soortgelijke manier laat ik mijn kolonies verhuizen. Pas na 1-2 dagen als ze niet verhuist zijn verlicht ik het oude nest. Deze methode werkt voor mij prima :)
zoeytolboom
Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 februari 2016
Locatie: Amersfoort Vathorst
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Verhuizen

Bericht door zoeytolboom »

Nee, dat zou niet kunnen lukken. Ik ga wel gewoon wachten. Mijn kolonie heeft al heel veel larven (iets van 10). Dus dan gaan ze met zijn alle wel verhuizen.
1x Lasius niger.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Verhuizen

Bericht door Sneeuwuil »

Je hoeft je er niet zo druk om te maken hoor. Ik heb ook eens een beschimmeld fruitvliegje in een acrylnest gehad. Met gips of ytong trekt de schimmel min of mee rin het materiaal, maar met acryl natuurlijk niet. De mieren werkten maanden om die plek heen. Daarna hebben ze het blijkbaar een keer opgeruimd, want ineens was het weg.

Zeker als de kolonie nog klein is, zou ik zo zo min mogelijk verhuizen. Een gedwongen verhuizing is een veel groter risico dan (plaatselijke) schimmel.

Wil je ze er toch uit hebben: mieren gaan bijna altijd naar warmte toe. Dus zorg dan dat het buisje warmer ligt dan de rest van het nest.
Plaats reactie