Koningin migreert niet mee naar het nest

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Sm0ke0ut
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 april 2016

Koningin migreert niet mee naar het nest

Bericht door Sm0ke0ut »

Ik ben sinds een week in bezit van een antfarm en bevalt me tot zover uitermate goed. Zoals de meeste beginners ben ik met een starterskit aan de slag gegaan met de soort Lasius Niger (in mijn geval met ~12 werkers). Nu is het broed en de werkers verbazingwekkend snel verhuisd naar het nestgedeelte van de antfarm (1e kamer), wat ik niet direct erg vind. Echter valt het me wel op dat de koningin (en ~2 werkers) achtergebleven zijn de reageerbuis. Is het niet gebruikelijk dat de koningin op dit stadium (indien de broed verhuisd is) dan ook mee verhuisd naar de nieuwe locatie?

Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken en/of dat dit "normaal" gedrag is?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin migreert niet mee naar het nest

Bericht door GvG »

Hallo,

De meeste beginners hier op het forum beginnen niet met een starterskit van mierenboerderij.nl hoor. Mieren leven de eerste tijd veel beter in het reageerbuisje. Zo een acryl nest is niet goed geschikt voor een kleine kolonie. Je had ze beter nog in het reageerbuisje kunnen laten. Dan zie je ze minder goed, maar de kolonie zal veel beter en sneller groeien. Waarschijnlijk zullen de werksters de koningin wel meenemen naar het acrylnest, dat kan wel een paar dagen duren. Zolang er water in het buisje zit hoef je je daar geen zorgen over te maken.
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Koningin migreert niet mee naar het nest

Bericht door robinsegers »

Ze kunnen het buisje ook gebruiken als satelliet nest.
Een het kan zijn dat de koningin nog niet overtuigt is of werksters.
Ik zal een voorbeeld video of link plaatsen waar d werksters nog niet allemaal overtuigt zijn.
Ga naar 1.40 min
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Koningin migreert niet mee naar het nest

Bericht door Other »

9 van de 10 keer zijn de omstandigheden in een reageerbuis beter dan in een acrylnest.
Vooral bij jonge kolonies zul je zien dat ze niet snel verhuizen, een kolonie met 12 werksters heeft ook geen satelliet nest nodig. Ik denk waar je je zorgen om moet maken is dat je ze in een te groot nest wil verhuizen. ;)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie