Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Browser666 »

Goedendag! Dit is gelijk mijn eerste post, maar ben al geruime tijd liefhebber van de forum.

Ik heb een kolonie Pheidole Pallidula mieren sinds februari met op dit moment zo'n 400 mieren. Het leek allemaal fantastisch te gaan, totdat ik enige dagen geleden ontdekte dat de gyne af en toe op haar rug ligt of opgerold en ze continu wordt getrokken en verplaatst door haar werksters.

Kan dit duiden op een zieke gyne? Of wellicht gestrest/oververmoeidheid? En wat zou ik nog kunnen doen om haar te redden? Ik probeer haar zoveel mogelijk rust te geven, maar het gedrag lijkt hetzelfde te blijven.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Mika »

Om zeker te zijn zou je een foto moeten bijsluiten, maar een gyne die voornamelijk op te rug ligt, is meestal gewoon dood.

Beweegt ze nog zelf? Beweegt ze haar antennes of pootjes nog? Opent ze haar kaken? Bedelt ze om voedsel? Als je enige minuten blijft kijken, en ze doet dat allemaal niet, dan is ze waarschijnlijk dood. Indien zo, dan is ze al enige dagen dood, en zullen er ook al fragmenten van haar antennes en pootjes (tarsen) ontbreken.

Nu, er zijn gynes van enkele soorten, die zich soms 'wat laten gaan', en die je kan aantreffen op de rug, meestal echter ondersteund door de werksters: gynes van Oecophylla worden zo soms door de werksters 'opgehangen'; hierbij worden ze met de poten of kaken van de werksters vastgehouden, in een soort van hangmateffect, en het kan voorkomen dat ze ondersteboven hangen.

Kijk eens enkele minuten, dan weet je het ons wel te zeggen.
DUCKDUCKGO!
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Browser666 »

Ze beweegt wel. Inclusief antennes. Ze lijkt soms gegijzeld te worden door de werksters zou ik bijna willen zeggen. Ze wordt dan aan zo'n beetje al haar pootjes getrokken. Heb foto bijgevoegd. Ze lijkt nu weer normaal te zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Mika »

Neen, dat ziet er eerder goed uit. Zit ze soms in een heel erg laag nestgedeelte?

Het gebeurt veel dat paniekerige wersters de gyne vastnemen als je kijkt, om haar naar de 'veiligheid te trekken'.

Heb je een foto van het volledige nest.
DUCKDUCKGO!
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Browser666 »

Heb net een foto gemaakt.

Ze zijn pas een paar weken verhuisd naar een groter verblijf en hebben zelfs hun afval mee verhuisd, maar verplaatsen dat sinds kort weer naar het buitenverblijf (een plastic hamsterkooi).

Eigenlijk gaat het best goed, mijn andere Pheidole Pallidula kolonie doet het een stuk rustiger aan. Dus dacht dat ze wellicht oververmoeid was van al dat werk :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Browser666 »

Nu met de goede foto..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Manimaner »

Een mooie kolonie, maar het is wel een veel te groot nest. Geen wonder dat er zoveel afval opgeborgen ligt.
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Browser666 »

Ja ik weet het. Ik dacht eigenlijk in al mijn onwetendheid fatsoenlijk +/- 500 dames de boel flink zou vullen, maar daar zat ik beetje naast. Leek meer in de reageerbuisjes, dan in dit nest. Als de koningin het overleeft heb ik er wel vertrouwen in dat de ruimte goed benut wordt binnen afzienbare tijd. Kan ik ze dus het beste maar even volledige rust geven? En dan maar kijken?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Mika »

Terugverhuizen kan, maar dan gaat dat nest niet verbeteren... Het nest is 'ongeveer' 5 keer te groot.

Beter wachten tot de proefbuisjes 'tsjokvol', zo vol dat ze niet mee kunnen verdubbelen in de buisjes: dan zet je ze in een nest dat 8 keer groter in volume dan de buisjes.
DUCKDUCKGO!
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Browser666 »

Hoopte nog zo deze beginnersfout niet te maken :)
Browser666
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Pheidole Pallidula gyne ligt vaak op rug

Bericht door Browser666 »

Helaas is de gyne kort geleden toch overleden.
Plaats reactie