Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Bericht door Nassau »

Zo, de aandacht is gevestigd ;)

ik had deze gyne een maand of twee in een reageerbuis setting, ze had de boel dichtgegooid met zandkorrels dus ik kan niet precies zeggen hoeveel werksters er waren, maar het schoot aardig op en ik kon ook redelijk wat eitjes zien. Ik denk dat ze door het watje heen hebben gegraven, want alles was van de ene op de andere dag kletsnat en dood (met een begrijpelijk wat sippe gyne die bovenop de puinhopen zat).

Ik heb de gyne bij gebrek aan beter even in de buitenwereld van de nieuwe T-farm geplaatst (die ik had gekocht voor als ze wat verder ontwikkeld waren) terwijl ik het reageerbuisje schoonmaakte, en toen ging ze er als een speer vandoor en groef zichzelf in. Ik vond het wel geinig om te zien, maar pas veel te laat realiseerde ik me dat voeding op deze manier misschien een probleem gaat worden.... Ik wil graag mijn best doen om te zorgen dat deze gyne het gaat halen (ondanks het feit dat ze waarschijnlijk al fors door haar reserves heenzit), heeft iemand wellicht tips hoe ik het beste bijv. honingdauwsurrogaat kan toedienen? Heeft dit uberhaupt kans van slagen zo?

PS. De situatie is ondertussen zo dat de koningin het zo'n beetje het hele gat heeft dichtgebouwd (blijf het fascinerend vinden trouwens)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Bericht door Antboy »

Wat een groot nest, dat zal ik niet doen als eerste. Laat haar met rust, weinig storen. Ik weet niet of ze het redt, aangezien ze al werksters heeft gehad. Maar succes ermee.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Bericht door Nassau »

Tja, kan niet anders dan het met je eens zijn... was ook niet mijn eerste keus. Dus eigenlijk niets doen en hopen op het beste? Bah... ben (gelukkig) een geduldig mens, maar ik zou het echt ruk vinden als ze het niet haalt en ik had iets kunnen doen om het te voorkomen. We gaan het meemaken :) Thanks voor het antwoord iig.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Bericht door Loesje »

yHet beste zou idd zijn als ze terug het reageerbuisje in zou gaan. Het nest laten uitdrogen om haar over te halen terug naar een verduisterd reageerbuisje te gaan is een optie, maar of dat een losse gyne daartoe overgehaald kan worden als ze opnieuw haar koloniestichting moet gaan doen en al ingegraven is is een tweede. Je kan wel in ieder geval proberen de steentjes er even uit te halen in een poging beter zicht op haar te hebben. Een nieuwe kolonie stichten zonder extra voeding (eiwitten en suikerwater) zal ze geen reserves meer voor hebben en dat dus wel nodig zijn. Met fruitvliegjes zal dat lastig worden om aan haar te geven (of je kan ze in de opening van haar ingegraven holletje leggen indien mogelijk), suikerwater of honingdauwsurrogaat kan je desnoods ook in het zand waar ze ingegraven is aanbieden, ipv dat uit een watje halen kan ze dat dan uit het zand halen.
Heel veel succes!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Bericht door Nassau »

Daar heb ik idd ook aan gedacht; op het zand een paar druppels gooien... wat ze heeft de boel echt helemaal dichtgegooid... ga het proberen; kan nu toch niets anders want op deze manier ga ik haar de eerste tijd niet meer terugzien...
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Bericht door Antfarmer »

Ik zou in jouw geval de gyne boosten. Als je buiten even een stuk of 5-10 poppen zoekt van een L. flavus nest, kun je deze bij dat gat leggen. En dan maar hopen dat ze de poppen opmerkt en meeneemt. Dan zal ze snel nieuwe werksters hebben die haar kunnen voeden. Want nu gaat de gyne hoogstwaarschijnlijk dood. Haar reserves zijn, zoals je zelf al zei, op.

Succes ermee!
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius Flavus alles dood behalve gyne

Bericht door Nassau »

Ik heb die nog nooit in het wild gezien geloof ik...is het overigens niet zo dat ze ook poppen van bv lasius niger als voedsel gebruikt en wellicht daarmee geholpen is? Die heb ik namelijk wel ohne ende in de buurt...
Plaats reactie