Lasius Umbratus

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Lasius Umbratus

Bericht door Arieoorsmeer »

Goedenavond allemaal.

Ik heb zojuist een Lasius Umbratus Gyne weten te vangen. Nu dacht ik.. hee leuk, maar dit schijnt niet zo eenvoudig te zijn. Hoe kan ik met haar het beste beginnen? Moet ik wat poppen uit een L. Niger nest pikken en die bij haar in het buisje doen? Tips erg welkom, dit is mijn eerste Gyne die ik gevangen heb samen met een L. Niger Gyne .

Bedankt!
Harry
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius Umbratus

Bericht door tempant »

Mijn suggestie is om een niger nest te zoeken waar je gemakkelijk poppen kan uit halen (ook in de toekomst nog). Neem 15-20 poppen mee en 2-3 werksters en doe deze in een proefbuisje. Zodra je 2 'grijsjes' (net ontpopte werksters) haal je de 2 'oude' werksters weg. Doe dan de umbratus gyne bij de rest van de poppen en de grijsjes. Mijn ervaring is dat de kans op acceptatie vrij groot is op deze manier. Eens alle poppen uitgekomen zijn, kan je overwegen om nog eens 10-15 poppen uit hetzelfde nest toe te voegen. Vanaf dan is het wachten op broed van de umbratus gyne. Weinig storen is de boodschap.

In mijn blog over m'n Lasius umbartus kolonie kan je mijn ervaringen lezen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... t+umbratus
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Arieoorsmeer
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Arieoorsmeer »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Top.
Ik ga haar denk ik weer vrijlaten, ben hier nog echt ervaren genoeg voor. Iemand van het forum die haar misschien wil hebben?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Umbratus

Bericht door Manimaner »

Misschien heb je geluk en komen er binnen enkele dagen al poppen uit. Het kan echter best even duren voordat de poppen uitkomen en parasitaire gynes kunnen niet al te lang zonder verzorging. Hoe los je dit op tempant?
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius Umbratus

Bericht door tempant »

Ja, dat klopt. Maar de keren dat ik dit probeerde, waren toch snel (1-2 dagen) toch enkele poppen uitgekomen. Hoe meer poppen je rooft, hoe groter de kans dat je snel grijsjes hebt...
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Umbratus

Bericht door GvG »

Manimaner schreef: parasitaire gynes kunnen niet al te lang zonder verzorging. Hoe los je dit op tempant?
Lasius umbratus gynes blijven wel een weekje "goed" in de koelkast. Lasius fuliginosus gynes wat korter.
Plaats reactie