Mijten op Messor barbarus

Vragen over problemen van mierenkolonies
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik geconstateerd heb dat er mijten op mijn Messor barbarus zitten.
Heb hier nog nooit mee te maken gehad, dus zou graag jullie hulp kunnen gebruiken!
Iemand hier al ervaring mee gehad? En er ook vanaf is gekomen?

Heb zelf al over roofmijt en zo gelezen, maar weet niet goed hoe of wat :oops:

Hoor graag van jullie! Hieronder wat fototjes, sorry voor de wat slechte kwaliteit!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Other op 14 nov 2017, 08:57, 2 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door miel »

Hoi,

Dat is balen zeg! Hier heb ik verder gen ervaring mee, maar volgens mij helpt het als je buiternwereld/nest minder vochtig is? Ook kun je ze in een koelere omgeving plaatsen.

Ik weet dit nog niet zeker. Wacht dus eerst even voordat iemand mij verbeterd, mocht dat nodig zijn.

Ik raad je aan om hiervoor de blogs van ProXi te lezen, hij heeft een aantal keren mijten gehad, en hem is het gelukt ervan af te komen.

Hopelijk komt het goed, sterkte/succes sowiso.

Gr, Miel
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Antlucky »

Bij mij werkte dit. Als je het volledige nest verwarmt en een reageer buisje aansluit op het nest maar het buisje niet verwarmen. Dan zullen de mijten binnen een avond in het buisje zijn. Ik weet niet of het altijd werkt maar bij mij heeft het gewerkt
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Stankron
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Stankron »

Ik las ook ergens dat als je een stukje fruit in de buiten wereld legt dat ze daar op gaan zitten

Idk og het werkt maar had t ergens gelezen
Trotse eigenaar van:
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Lasius flavus
1x Camponotus barbaricus
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

Als dit mijten zijn is het onmogelijk om ze met het blote oog te zien.
Dus de twee ideeën die boven staan vermeld kan ik proberen, alleen is het onmogelijk om te controleren of de mijten dan ook echt weg zijn.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door GvG »

Dat zijn inderdaad parasitaire mijten. Ik heb verder geen nuttige tips, sorry. Ik heb 1x mijten op een kolonie gehad, die zijn nu dood. Probeer te voorkomen dat ze zich verspreiden naar andere kolonies.

Edit: het valt me wel op dat mijten vaker voorkomen in zandnesten dan in andere nesten zonder substraat.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

Hoe gaat de natuur hier mee om? Verlaat een mier die mijten heeft het nest, om ver weg van het nest te sterven?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

Heb net ook geconstateerd dat bijna al mijn werksters er onder zitten, en blijken er echt last van te hebben.
Ze lopen moeilijk, en lijken de mijten er echt af te willen poetsen.

Heb gister avond deze even doorgelezen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=7574 Wat denken jullie hiervan?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

Elke keer dat er bij mij een werkster sterft kijk ik deze na met de loep.
Ik ben heel voorzichtig met het geven van insecten van buiten of fruitvliegjes wat ik zelf kweek.
Ik steek elke insect een 20 min in de vriezer voor ik ze aan de mieren geef.

Succes bij het bestrijden van de mijten Other.je kan het eens proberen met die roofmijten.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

dvd schreef:Elke keer dat er bij mij een werkster sterft kijk ik deze na met de loep.
Ik ben heel voorzichtig met het geven van insecten van buiten of fruitvliegjes wat ik zelf kweek.
Ik steek elke insect een 20 min in de vriezer voor ik ze aan de mieren geef.

Succes bij het bestrijden van de mijten Other.je kan het eens proberen met die roofmijten.
Ik ook, vries alles in :| heb ook echt geen idee hoe ik hier aan ben gekomen.
En dan als je die filmpjes op internet zie over hoe iedereen levende insecten geef, ik durfde dat niet eens. :lol:
En nu alsnog heb ik mijten.. Baal echt als een stekker..

Ga morgen de roofmijten bestellen, heb op dit moment niet veel te verliezen. Ze lijken mij al ten dode opgeschreven. :(
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

Waar heb je deze messor gekocht?Misschien dat die mijten al op de mieren zaten?
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

dvd schreef:Waar heb je deze messor gekocht?Misschien dat die mijten al op de mieren zaten?
Antstore, maar heb de kolonie als sinds 2014 nog nooit eerder iets van gezien. Dus dat lijkt me sterk :roll:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

Nee dan kan het dat niet zijn!
Maar de mijten moeten er toch op een of ander manier bij de messor zijn terecht gekomen!
Kweek je zelf fruitvliegjes?
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

dvd schreef:Nee dan kan het dat niet zijn!
Maar de mijten moeten er toch op een of ander manier bij de messor zijn terecht gekomen!
Kweek je zelf fruitvliegjes?
Jah heb kweek staan ja, maar ook die gaan eerst in de vriezer. :roll:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

Ik heb ergens gelezen ik weet niet meer waar dat je je fruitvliegenkweek niet te kort bij je mieren mag zetten!
Na een tijd komen er via de lucht mijten in de potjes waar je de fruitvliegjes hebt zitten.
Ik weet niet als het waar is maar ik geef het je maar even mee.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

dvd schreef:Ik heb ergens gelezen ik weet niet meer waar dat je je fruitvliegenkweek niet te kort bij je mieren mag zetten!
Na een tijd komen er via de lucht mijten in de potjes waar je de fruitvliegjes hebt zitten.
Ik weet niet als het waar is maar ik geef het je maar even mee.
Dat zou een reden kunnen zijn, staat een plankje erboven.. :shock:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

Bij mij staan ze op een veilige afstand ;)
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

Net deze besteld:

Afbeelding
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

Ik ben benieuwd,veel succes!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

Ik zal de stappen bijhouden, en alles documenteren. Indien dit slaagt (Zie het overigens somber in) hebben we misschien gelijk een handleiding?
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door GvG »

Other schreef:Hoe gaat de natuur hier mee om?
In de natuur komen deze infecties ook voor, en er zullen ook zeker kolonies aan ten onder gaan. Toch zullen er misschien ook kolonies van "genezen". Let wel, in het wild is de kans dat een beginnende kolonie het eerste jaar overleeft zéér klein.

Ik vind in de natuur bijna nooit mieren met mijten, maar het zal veel voorkomen. Vrijwel elke mestkever die ik op de Veluwe vind heeft grote parasitaire mijten en bijna elke zandhagedis die ik vang heeft teken. Dat geldt ook voor alle wilde zoogdieren (die vang ik niet hoor), die bovendien vrijwel allemaal parasitaire wormen in de darmen hebben. In de natuur is eigenlijk geen enkel organisme vrij van parasieten.

Overigens betwijfel ik sterk af of deze mijten zich via de lucht verspreiden. Ik denk dat deze overal voorkomen, ook in je huis, aangezien daar ook besmette insecten rondlopen/vliegen. Deze mijten kunnen dan op welke manier dan ook in je formicarium terecht komen. Als de omstandigheden daarvoor aanwezig zijn kunnen ze een probleem worden. Ik denk dus ook dat het wel zin heeft om te voorkomen dat het voedsel geen levende mijten bevat, maar dat het nog veel belangrijker is om te zorgen dat de omstandigheden niet te gunstig zijn voor mijten.

Vergelijk het eens met zwemmerseczeem. Een schoolvriend van mij liep in het zwembad, en met name in de gemeenschappelijke doucheruimte, op badslippers. Dat deed hij om te voorkomen dat hij besmet zou worden met zwemmerseczeem. De schimmels die zwemmerseczeem veroorzaken zouden zich via het water op de vloer verspreiden. Ik liep altijd op blote voeten, en kreeg toch nooit zwemmerseczeem. Nu heb ik kinderen en ga ik vaak zwemmen met de jongens. Ik moet ze helpen afdrogen en aankleden, dat betekent dat het afdrogen van mijn eigen voeten op de tweede plaats komt. Met als gevolg dat ik meer dan eens met natte tenen mijn sokken en schoenen aantrek. Drie keer raden wat ik nu heb. Zwemmerseczeem. Of eigenlijk hád. Want de jongens zijn wat ouder, en ik let er beter op, dus ik hou mijn voeten beter droog en het is al weer redelijk onder controle. Snappen julli de vergelijking? De schimmels zijn overal aanwezig, besmetting is niet te voorkomen. Als de omstandigheden daarvoor geschikt zijn kunnen ze een infectie veroorzaken. Parasitaire mijten zijn ook overal aanwezig. Ik denk dat besmetting moeilijk, of zelfs niet, te voorkomen is. Als de omstandigheden daarvoor geschikt zijn zullen de mijten problematisch worden.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

GvG schreef:
Other schreef:Hoe gaat de natuur hier mee om?
In de natuur komen deze infecties ook voor, en er zullen ook zeker kolonies aan ten onder gaan. Toch zullen er misschien ook kolonies van "genezen". Let wel, in het wild is de kans dat een beginnende kolonie het eerste jaar overleeft zéér klein.

Ik vind in de natuur bijna nooit mieren met mijten, maar het zal veel voorkomen. Vrijwel elke mestkever die ik op de Veluwe vind heeft grote parasitaire mijten en bijna elke zandhagedis die ik vang heeft teken. Dat geldt ook voor alle wilde zoogdieren (die vang ik niet hoor), die bovendien vrijwel allemaal parasitaire wormen in de darmen hebben. In de natuur is eigenlijk geen enkel organisme vrij van parasieten.

Overigens betwijfel ik sterk af of deze mijten zich via de lucht verspreiden. Ik denk dat deze overal voorkomen, ook in je huis, aangezien daar ook besmette insecten rondlopen/vliegen. Deze mijten kunnen dan op welke manier dan ook in je formicarium terecht komen. Als de omstandigheden daarvoor aanwezig zijn kunnen ze een probleem worden. Ik denk dus ook dat het wel zin heeft om te voorkomen dat het voedsel geen levende mijten bevat, maar dat het nog veel belangrijker is om te zorgen dat de omstandigheden niet te gunstig zijn voor mijten.

Vergelijk het eens met zwemmerseczeem. Een schoolvriend van mij liep in het zwembad, en met name in de gemeenschappelijke doucheruimte, op badslippers. Dat deed hij om te voorkomen dat hij besmet zou worden met zwemmerseczeem. De schimmels die zwemmerseczeem veroorzaken zouden zich via het water op de vloer verspreiden. Ik liep altijd op blote voeten, en kreeg toch nooit zwemmerseczeem. Nu heb ik kinderen en ga ik vaak zwemmen met de jongens. Ik moet ze helpen afdrogen en aankleden, dat betekent dat het afdrogen van mijn eigen voeten op de tweede plaats komt. Met als gevolg dat ik meer dan eens met natte tenen mijn sokken en schoenen aantrek. Drie keer raden wat ik nu heb. Zwemmerseczeem. Of eigenlijk hád. Want de jongens zijn wat ouder, en ik let er beter op, dus ik hou mijn voeten beter droog en het is al weer redelijk onder controle. Snappen julli de vergelijking? De schimmels zijn overal aanwezig, besmetting is niet te voorkomen. Als de omstandigheden daarvoor geschikt zijn kunnen ze een infectie veroorzaken. Parasitaire mijten zijn ook overal aanwezig. Ik denk dat besmetting moeilijk, of zelfs niet, te voorkomen is. Als de omstandigheden daarvoor geschikt zijn zullen de mijten problematisch worden.
interessante uitleg GvG.Ik had het ergens gelezen ik weet niet meer waar dat als je een fruitvliegen kweek te kort bij je mieren zet de mijten via de lucht bij je mieren terecht konden komen.Ik heb hier gelukkig nog geen last mee gehad!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

Dus blijft een zand nest ontzettend gaaf, maar voor mijten een perfecte plaats om te verblijven. :cry:
De omstandigheden in het nest zullen uitermate goed zijn.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Dat van die roofmijten is wel leuk.
Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Kan me niet herinneren dat iemand dit eerder geprobeerd heeft.
Let the Battle begin!
Zeker bij grote (dure) kolonies is zoiets wel de investering waard.
Ik hoop dat het lukt!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door miel »

GvG schreef:
Other schreef:Hoe gaat de natuur hier mee om?

Overigens betwijfel ik sterk af of deze mijten zich via de lucht verspreiden. Ik denk dat deze overal voorkomen, ook in je huis, aangezien daar ook besmette insecten rondlopen/vliegen.


Inderdaad, interessante uitleg, maar heb wel een vraag: Als dit waar is(wat best zou kunnen hoor), dan zouden toch veel meer kolonies last hebben van mijten?

In de natuur is het leefgebied van een mierenkolonie natuurlijk veel groter, misschien dat besmette mieren dan verder weg van de kolonie gaan na besmetting?
Daarnaast las ik ook dit:
Zelf heb ik nog geen mijten gehad, wel heb ik in de natuur al roofmijten zien lopen, wat best vlug gaat.

Misschien gaat moeder natuur hier op deze manier mee om?

Gr, Miel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door GvG »

miel schreef:Als dit waar is(wat best zou kunnen hoor), dan zouden toch veel meer kolonies last hebben van mijten?

Het kan goed dat kolonies wel eens last hebben van mijten, en dat ze dit zelf oplossen, op welke manier dan ook.
Misschien hebben in heel veel kolonies enkele mieren een paar mijten. Dan zien wij daar natuurlijk niets van. Het zou zelfs kunnen dat kolonies in gevangenschap een paar mijten hebben en daarvan genezen zonder dat wij daar erg in hebben. Wij zien het pas als het problematisch wordt.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

miel schreef:In de natuur is het leef gebied van een mierenkolonie natuurlijk veel groter, misschien dat besmette mieren dan verder weg van de kolonie gaan na besmetting?
Dat dacht ik in eerste instantie dus ook. Ook al is is het leef gebied nu kleiner dan zouden de mieren instinctief toch proberen bij het nest weg te komen lijkt mij? Ik heb hier dus niks van gezien, de enige werksters die in de buitenwereld zwerven en proberen over de fluon heen te komen zijn de werksters die de volgende dag dood in de buitenwereld liggen.


Update betreffende het mijten probleem in mijn blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 360#p66360
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door dvd »

Hoe is het met je messor other?Hebben de roofmijten hun werk gedaan?
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door reinoud »

GvG schreef:
Ik vind in de natuur bijna nooit mieren met mijten, maar het zal veel voorkomen. Vrijwel elke mestkever die ik op de Veluwe vind heeft grote parasitaire mijten en bijna elke zandhagedis die ik vang heeft teken. Dat geldt ook voor alle wilde zoogdieren (die vang ik niet hoor), die bovendien vrijwel allemaal parasitaire wormen in de darmen hebben. In de natuur is eigenlijk geen enkel organisme vrij van parasieten.
Korte correctie, die mijten die je op mestkevers ziet zijn niet parasitair, je kan eerder van commensalisme spreken. Die mijten liften gewoon mee van en naar voedsel.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Mijten op Messor barbarus

Bericht door Other »

dvd schreef:Hoe is het met je messor other?Hebben de roofmijten hun werk gedaan?
Lastig te zien momenteel, ik laat ze redelijk veel met rust.
Er word ook overal aangegeven dat het wel wat weken kan duren voordat de mijten hun werk zichtbaar word.
Ze zijn wel goed actief, ze graven flink en ze hebben flink wat broed.

Zag gister toevallig, een werkster in de buitenwereld. Als ik het goed zag zat er een roofmijt op zijn kop.
Voor nu moeten we het nog even afwachten!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie