Camponotus herculeanus troubles......

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door Meander »

Hi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Camponotus herculeanus kolonie :cry: :cry:

Sinds december vorig jaar heb ik een startende Camponotus herculeanus kolonie. Een gyne met 4 werksters.
Aangezien het watje in de reageerbuis uitgedroogd was heb ik een nieuw buisje gemaakt, dat in een chinees bakje gelegd (wel met deksel, met ruim voldoende gaatjes) en daar het originele buisje op aangesloten.
In het bakje wat fruitvliegjes aangeboden en een buisje met suikerwater in buisje.

Na een week (ja ik heb ze erg goed met rust gelaten en in het donker gehouden. Temperatuur +- 16 graden) was de eerste werkster dood.
Na 3 weken nog 2 <snik>

Er was wel broed en dus zou geduld mijn vriend wel worden.
En ja hoor, na een tijdje (nogal trage soort) waren er weer 3 werksters.
Wat later ging de oudste werkster dood.

Nadat er een tijdje nog 2 werksters waren heb ik ze (enigszins) geforceerd naar een nieuw reageerbuisje, het oude was KURKdroog en leek wat schimmel of zo te hebben. Verhuizing van de gyne ging best vlot en ze bleef braaf in dat buisje zitten. De overgebleven 2 werkster verhuisden netjes mee.

Twee maanden later (vanmorgen) ging ik kijken en toen bleek dat beide werksters het leven gelaten hadden <snif>. Wel heeft de gyne (nog steeds) een bergje broed, in verschillende maten.

Ik heb ze naar mijn idee niet te vaak gestoord, eens per 2-4 weken even in buisje kijken en meteen weer wegleggen.
Temperatuur vrij constant gehouden zo rond de 20-25 graden.

Heel verhaal, maar heeft iemand een suggestie wat er mis kan zijn dat de werksters het elke keer niet overleven? Misschien iets van ander voedsel aanbieden of zo?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door dvd »

Als je een deksel gebruikt veroorzaakt het stress bij je mieren,ook is er geen luchtcirculatie wat schimmel veroorzaakt.
Als dat de reden is dat je werksters het loodje leggen weet ik niet,GvG of mika kan je hier misschien beter een antw op geven.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door Meander »

dvd schreef:Als je een deksel gebruikt veroorzaakt het stress bij je mieren,ook is er geen luchtcirculatie wat schimmel veroorzaakt.
Als dat de reden is dat je werksters het loodje leggen weet ik niet,GvG of mika kan je hier misschien beter een antw op geven.
Dank je.

Het valt zeker te proberen zonder.
Enige risico is dat ze uitbreken dus daar nog iets op bedenken. Ik gebruik talk voor anti-uitbraak.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door dvd »

Olijfolie kan je ook proberen!Wel heel dun uitsmeren zodat je geen druppels krijgt waar die mieren in vastplakken.Ik heb altijd olijfolie gebruikt.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door Meander »

dvd schreef:Olijfolie kan je ook proberen!Wel heel dun uitsmeren zodat je geen druppels krijgt waar die mieren in vastplakken.Ik heb altijd olijfolie gebruikt.
Goed idee! Ik heb nog nooit met olijfolie gewerkt bij mijn mieren. Misschien toch maar eens wat gaan uitproberen/testen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door dvd »

Succes ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door GvG »

Deksels raad ik sowieso af. Verder is het gissen. C. herculeanus en C. ligniperdus zijn soms gewoon lastig. Ik heb ook een kolonie waarbij zomaar werksters stierven en er te weinig nieuwe bijkwamen. Poppen worden soms ook te laat, of niet open gemaakt. En soms doet een kolonie het ook zomaar prima, terwijl de omstandigheden ogenschijnlijk hetzelfde zijn.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door MorbidMike »

GvG schreef:C. herculeanus en C. ligniperdus zijn soms gewoon lastig.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Met alle exotische soorten die ik heb gehouden heb ik minder last gehad dan de Midden-Europese Camponotus soorten.

Ik zou zeker het deksel van je setup af laten, er moet een goede luchtcirculatie zijn om schimmels tegen te gaan én zuurstof zich goed te laten verspreiden. Ook insecten hebben nood aan zuivere lucht. In mijn ervaring doen kolonies met een open bak (of een bak met goede ventilatie dankzij een rooster) het consistent beter dan kolonies met een volledig gesloten deksel.

Misschien kan je proberen meerdere concentraties suikerwater aan te bieden. Het valt mij op dat Camponotus soorten een sterke voorkeur hebben voor een hoge concentratie en vaak lagere concentraties niet willen drinken (waar andere soorten datzelfde water wel drinken). De temperatuur ziet er best in orde uit. Camponotus soorten houden ook van een wat drogere omgeving dan bijvoorbeeld Formica of Myrmica soorten, is de omgeving niet te vochtig?

Ik hoop dat je je kolonie nog kan redden! Ondanks dat het lastige mieren zijn, zijn ze wel erg mooi om te zien.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door Meander »

Dank voor al jullie feedback!

Ik ga maar eens zonder deksel proberen en met olijfolierand :-)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door GvG »

Succes. Goed dun uitsmeren he.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door Meander »

GvG schreef:Succes. Goed dun uitsmeren he.
En paar dagen geleden gedaan.

Ik heb wat getest op stukje bij mijn Messor barbarus kolonie.
Die houden van de watten uitgraven en er zitten nu kleine pluisjes tegen de olie aan......

Dat helpt niet natuurlijk ;-)

Natuurlijk zit er nog een talklaag boven.
Even afwachten hoe dat verder gaat dus.....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door GvG »

Ik heb talk altijd handiger gevonden dan olie. Waarom gebruik je geen talk bij de C. herculeanus?
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Camponotus herculeanus troubles......

Bericht door Meander »

GvG schreef:Ik heb talk altijd handiger gevonden dan olie. Waarom gebruik je geen talk bij de C. herculeanus?
Ik heb talk gebruikt, en nog.

Ik heb tijdje terug (vraag niet waar) enkele verhalen gelezen dat ze door hun grootte makkelijk kunnen ontsnappen, vooral in de hoeken.....

Ik denk dat ik ga beginnen om ruim half jaar oude talk weg te halen, nieuwe er tegenaan en dan zonder deksel......
Plaats reactie