Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Hey, ben ik weer. Vanochtend viel me opeens op dat mijn messor kolonie vannacht hard heeft gewerkt, maar niet echt op een gunstige manier. Ik heb dus een reageerbuisje die via een koppelstuk aan het nieuwe formicarium vast zit, echter kunnen ze gelijk linksaf slaan zodra ze in het formicarium zijn om in de buitenwereld te komen. Wat ze dus hebben gedaan is: ze hebben de hele eerste kamer van het formicarium volgepropt met zaden. En nu kunnen ze dus niet meer bij de buitenwereld. Wat moet ik doen?
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door GvG »

Hou het simpel! Hoe simpeler je het houdt, hoe minder je te maken krijgt met dit soort dingen.
2015-04-09 10.33.54.jpg
IMG_20140410_190523614.jpg
IMG_20140410_190529526.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Mijn huidige set-up is wat mierenboerderij mij aanbeveelde. Het is helemaal niet zo ingewikkeld...
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door ntume »

Als je die messor setup hebt genomen met dat grote gipsnest erbij dan heb je die nu nog lang niet nodig, pas over een ruim jaar. Je hebt genoeg aan je reageerbuis op die houten houder en dan naar de kleine acryl arena toe. Warmtematje deels onder begin reageerbuisje, stukje slang en buitenwereld. Alleen voeren in de arena en gewoon pas 1x in de 2 weken ofzo een keer kijken in het reageerbuisje. Messor doet het het best als je ze lang met rust laat :-)
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Hier is een foto van mijn set-up:
(mieren zitten in reageerbuisje onder zwarte handdoek)
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door GvG »

Mierenboeranoniem schreef:Mijn huidige set-up is wat mierenboerderij mij aanbeveelde. Het is helemaal niet zo ingewikkeld...
Ten eerste is mierenboerderij.nl een bedrijf met winstoogmerk. Dat betekent dat hun doel is om geld te verdienen. Dit forum is enkel en alleen bedoeld om goede informatie uit te wisselen. Als mierenboerderij.nl jou hetzelfde advies zou geven als ik, zouden ze maar weinig nesten verkopen. Dat betekent natuurlijk niet dat hun advies niets waard is, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Ten tweede, ik zeg niet dat jouw opstelling te ingewikkeld is, ik zeg dat je het zo simpel mogelijk moet houden. Ik denk dat we het er over eens zijn dat mijn opstelling simpeler is dan de jouwe, niet waar?
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Daar heb je gelijk in, maar ik heb alsnog hulp nodig. Ik kan de zaden er zelf uithalen, maar ik ben bang dat dit stress veroorzaakt voor de mieren. Is dit zo? Of kan ik ze er wel uit halen?
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door GvG »

Je kan het buisje loskoppelen en in een plastic bakje leggen. Als alle mieren uit het Ytongnest zijn kun je dat openmaken en legen, als je wilt.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Oke, ik heb vandaag mijn anti-uitbraak olie binnengekregen, ik had de zijkanten wat ingesmeerd met anti-uitbraak olie, maar toen merkte ik dat de koningin jammer genoeg een nieuw plekje in het koppelstuk gevonden heeft, samen met wat broed. Dat wordt dus nog meer wachten. Een positief punt is dat ik een werkster op het moment druk bezig zie met het uitgraven van hun volgepropte kamer, ze hebben blijkbaar honger. Ik hoop dat ze het redden...
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor heeft ingang naar buitenwereld dichtgebouwd?

Bericht door GvG »

Ok, ik ga je nogmaals aanraden om de beginnershandleiding te lezen. Je hoeft geen "anti-uitbraak olie" te kopen. Dat is gewoon paraffine. Een druppeltje zonnebloemolie of olijfolie werkt net zo goed, en kost ongeveer 0,1 cent.
Plaats reactie