Geen beweging in kolonie

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
SemBStark
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 oktober 2016
Gender:

Geen beweging in kolonie

Bericht door SemBStark »

Hoi, ik heb een klein probleempje.

Ik heb al een aantal weken een Mierenkolonie (Messor Barbarus). Ik kom net terug van een week naar Engeland en ik zie geen beweging meer bij mijn kolonie. :shock: Ze hebben fruitvliegjes en een watje met suikerwater gekregen deze week, dus ze zullen niet gestorven zijn aan de honger.

Mijn moeder zei dat er begin van de week nog volop werd gegraven, maar ik kan niks vinden behalve een lijkje van een van de werksters.

Als ze nog leven heb ik nu dus nog één werkster en een Koningin. Geen idee waar ze kunnen zitten.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik die beestjes weer vinden. Ik weet namelijk niet of ik nu het nestje leeg moet gooien en een nieuwe kolonie moet kopen of niet.

Alvast bedankt voor enige tips.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door GvG »

Vertel eens iets meer. Hoeveel werksters had je? In wat voor nest zitten ze?
SemBStark
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 oktober 2016
Gender:

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door SemBStark »

GvG schreef:Vertel eens iets meer. Hoeveel werksters had je? In wat voor nest zitten ze?
Ik had twee werksters, een was al eerder doodgegaan en de andere heb ik dus nu ook dood aangetroffen.

Ik heb een T-Farm van Mierenboerderij (Link= http://www.mierenboerderij.nl/mierenboe ... oktob.html)

Ik heb ze in de arena neergezet in een buisje, vanuit daar zijn ze vervolgens verhuisd naar beneden. Er was eerst een tunnel naar beneden die je duidelijk kon zien maar nu zie ik die niet meer.. De mieren hebben ook de zijkantjes van hun gangen dichtgemaakt omdat er waarschijnlijk teveel licht door heen scheen vanaf buiten.

Als je meer info nodig hebt zeg je het maar.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door GvG »

Tja, wat kan ik zeggen. Je maakt een beetje een rottige start op deze manier. Een kolonie die in oktober maar 2 werksters heeft, is sowieso geen sterke kolonie. Messor koninginnen beginnen in maart/april met eitjes leggen, dus als ze nu pas 2 werksters hebben zou ik ze niet gekocht hebben. Bovendien kun je een beginnende kolonie het beste in een regeerbuisje houden tot ze meer dan 100 werksters heeft. Voor die tijd is de kolonie niet goed bestand tegen de omstandigheden in een ander formicarium. Vergelijk het met een klein plantje. Het kiemplantje moet je voorzichtig opkweken op een schoteltje of in een klein potje, voordat je de plant in de volle grond zet.
SemBStark
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 oktober 2016
Gender:

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door SemBStark »

Dankjewel voor de tip. Ik wacht nog wel even en misschien koop ik dan een nieuwe kolonie met wat meer werksters. Ik hou ze dan ook wel in het buisje.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door GvG »

Ik zou dan een Lasius niger kolonie kopen als ik jou was. Die krijg je hier op het forum bijna gratis, en die zijn in de begin periode veel actiever. Messor barbarus zie je in het begin bijna nooit omdat ze veel schuwer zijn.
SemBStark
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 oktober 2016
Gender:

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door SemBStark »

Maar goed, ik kan ze dus niet vinden, en ik denk eraan om een nieuwe kolonie te kopen (Lasius Niger) Moet ik daarvoor wachten tot het voorjaar of kan ik ze nu al bestellen?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door miel »

Ik denk dat je ze nu nog wel kan bestellen, aangezien de winterslaap nog niet begonnen is. Zelfs in de winterslaap kun je wel een kolonie bestellen, alleen is dit niet handig, want als je ze binnen zet, kunnen ze weer langzaam wakker worden. Het kan dus nu nog wel,alleen weet ik niet of het nog veel zin heeft, omdat alle kolonies zich toch al langzaam voorbereiden op de winter. Dit betekent niks anders als dat de activiteit afneemt, en er dus minder te zien zal zijn.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Geen beweging in kolonie

Bericht door Kegge »

SemBStark schreef:Maar goed, ik kan ze dus niet vinden, en ik denk eraan om een nieuwe kolonie te kopen (Lasius Niger) Moet ik daarvoor wachten tot het voorjaar of kan ik ze nu al bestellen?
Ik zou wachten tot het voorjaar. De meeste kolonies gaan nu de winterslaap in. Ik weet zeker dat komend voorjaar meerdere mensen hier op hte forum een LAsius niger kolonie hebben voor niet meer dan de verzendkosten.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie