Lasius umbratus doet erg verontrustend

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Lasius umbratus doet erg verontrustend

Bericht door bunyan »

Hoi, ik heb eerder deze week een Lasius umbratus koningin gevangen en heb haar ik een reageerbuis gedaan zoals het hoort. De dag erna vond ik 1 Lasius niger werkster in het huis en heb die gevangen en apart gezet. 2 dagen later(vandaag dus) heb ik de werkster bij de Lasius umbratus koningin gezet. Er is niet gevochten maar na een tijdje begon de koningin raar te doen. Eerst liep ze rond met haar 2 voorste poten naar binnen gebogen, toen leek het alsof ze dood was, en nu loopt ze rond maar met moeite. Kan iemand helpen?
Laatst gewijzigd door GvG op 20 dec 2016, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus doet erg verontrustend

Bericht door GvG »

Het is niet zo simpel als je het omschrijft bunyan. Jij hebt een koningin uit een kolonie gehaald. Deze was dus onderdeel van een kolonie. Het heeft haar veel energie gekost om deze kolonie binnen te dringen en geaccepteerd te worden. Dat kan ze niet zomaar een tweede keer doen. Zeker niet als ze al ruime tijd zonder werksters zit, jij hebt haar immers al een paar dagen geleden gevangen. Deze koninginnen zijn erg zwak en kwetsbaar, ze moeten constant gevoed en verzorgd worden door werksters.

Het gedrag dat jij omschrijft herken ik als het gedrag van een verzwakte, uitgeputte koningin. Waarschijnlijk duurt het niet lang voordat ze sterft. Trek het je maar niet teveel aan, je kan er weinig aan doen. Deze koningin had waarschijnlijk nooit een nieuwe kolonie kunnen starten, ook niet als de meest ervaren mierenhouder het geprobeerd had. Met pas uitgevlogen koninginnen is het wel te proberen, maar niet op de manier zoals jij het nu probeert.
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Re: Lasius umbratus doet erg verontrustend

Bericht door bunyan »

GvG schreef:Het is niet zo simpel als je het omschrijft bunyan. Jij hebt een koningin uit een kolonie gehaald. Deze was dus onderdeel van een kolonie. Het heeft haar veel energie gekost om deze kolonie binnen te dringen en geaccepteerd te worden. Dat kan ze niet zomaar een tweede keer doen. Zeker niet als ze al ruime tijd zonder werksters zit, jij hebt haar immers al een paar dagen geleden gevangen. Deze koninginnen zijn erg zwak en kwetsbaar, ze moeten constant gevoed en verzorgd worden door werksters.

Het gedrag dat jij omschrijft herken ik als het gedrag van een verzwakte, uitgeputte koningin. Waarschijnlijk duurt het niet lang voordat ze sterft. Trek het je maar niet teveel aan, je kan er weinig aan doen. Deze koningin had waarschijnlijk nooit een nieuwe kolonie kunnen starten, ook niet als de meest ervaren mierenhouder het geprobeerd had. Met pas uitgevlogen koninginnen is het wel te proberen, maar niet op de manier zoals jij het nu probeert.
:( Sorry, ik dacht namelijk dat er misschien nog een kans zou bestaan....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus doet erg verontrustend

Bericht door GvG »

bunyan schreef:Sorry...
Dat hoeft niet. Je probeert wat. Soms mislukt het, maar daar leer je ook van.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius umbratus doet erg verontrustend

Bericht door miel »

GvG schreef:
bunyan schreef:Sorry...
Dat hoeft niet. Je probeert wat. Soms mislukt het, maar daar leer je ook van.
Inderdaad, sorry is niet nodig.

Over deze hobby is nog weinig bekend. Niet bij iedere situatie is een duidelijke oorzaak te achterhalen.
Naast veel lezen over deze hobby, leer je denk ik dan ook nog het meeste uit je eigen fouten. Dit maakt de hobby dus ook weer erg interessant.

Parasitaire miersoorten zijn ook enorm lastig. Zeker als je nog niet al te best geïnformeerd bent.

Om je even een idee te geven:
Ik heb dit jaar een stuk of 15 pogingen gedaan, waarbij een keer een geslaagde introductie. Helaas overleed de gyne na 4/5 weken. Zelfs een geslaagde introductie geeft dus geen garantie op succes...

Aan de ene kant is dit natuurlijk niet leuk om een gyne te verliezen, maar dit maakt het voor mij juist ook een uitdaging!

Gr, MIel
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Re: Lasius umbratus doet erg verontrustend

Bericht door bunyan »

GvG schreef:
bunyan schreef:Sorry...
Dat hoeft niet. Je probeert wat. Soms mislukt het, maar daar leer je ook van.
Ze is erg raar bezig, gisteren leek ze te sterven en nu lijkt het alsof ze net is geland na de bruidsvlucht...
Plaats reactie