winterslaap

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

winterslaap

Bericht door blitz »

Mijn Formica fusca liggen nu in winterslaap, nog 10 dagen dan hebben ze exact 4 maanden diapauze gehad. Het probleem is het buisje is helemaal opgedroogd. Ik ben van plan om ze nu uit de koelkast te halen. Is bijna 4 maanden voldoende diapauze?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Ja dat lijkt me genoeg. Iets langer zou misschien beter zijn, maar uitdroging is een veel groter risico dan een iets te korte winterslaap.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door blitz »

Ik heb mijn Formica fusca eergisteren uit de diapauze gehaald.Is het normaal dat ze nog niet meteen verhuizen naar een nieuw buisje?Hier en dan zie ik wel eens een werkster een ander naar het nieuw buisje brengen,maar het is geen stormloop zal ik maar zeggen.De 2 gynes blijven lekker in het oude buisje zitten.Moet ik het tijd geven?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

IMG_20170205_170527.jpg
Ik heb mijn f.fusca deze morgen na 4 maanden uit de koelkast gehaald.Zoals je op de foto kan zien ligt het oude buisje in de buitenwereld.De 3 gynes zitten nog in het buisje,een 30 werksters zitten al in het nieuwe nest maar het is niet dat het verhuizen snel verloopt.Net als bij jou blitz zie ik wel eens een werkster een andere werkster halen ( social carrying ) ik denk dat je het tijd moet geven.ik denk dat ze pas wakker zijn :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Verhuizen kan lang duren, zeker zo kort na de winterslaap. Zolang het watje in het buisje nog een beetje nat is, zullen ze geen haast hebben om te verhuizen.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door Venator »

dvd schreef:IMG_20170205_170527.jpg Ik heb mijn f.fusca deze morgen na 4 maanden uit de koelkast gehaald.Zoals je op de foto kan zien ligt het oude buisje in de buitenwereld.De 3 gynes zitten nog in het buisje,een 30 werksters zitten al in het nieuwe nest maar het is niet dat het verhuizen snel verloopt.Net als bij jou blitz zie ik wel eens een werkster een andere werkster halen ( social carrying ) ik denk dat je het tijd moet geven.ik denk dat ze pas wakker zijn :D
Het verhuizen kan idd lang duren.Ik zou ze zeker niet uit het buisje kloppen!Trouwens een leuke nest dvd,kan je nog foto's posten als het kan?Hoe groot is je kolonie?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Ik schat rond de 100 werksters en 3 gynes.Wel een lichte uitval gehad.Tot nu toe 9 werksters dood.Als ik de kans krijg zal ik meer foto's posten.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Ondertussen is de hele kolonie verhuist :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Ik zag vandaag dat mijn f.fusca en cunicularia al een klein klompje eitjes heeft,hier ben ik dus heel blij mee.Mijn m.rubra heeft nog geen eitjes maar pakken wel gretig fruitvliegjes aan.
Plaats reactie