Opstartprobleem na winterrust

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Opstartprobleem na winterrust

Bericht door Robbert »

Hallo,
Na een lange tijd winterrust( vanaf 20-10-16) merkre ik gisteren op dat het buisje waar mijn kolonie inzit wel heel erg begon te verschimmellen... Nu wilde ik een nieuw buisje aanbieden, maar ongeveer 12 seconden nadat ik ze uit de koelkast had gehaald werd mijn koningin wakker en begon vrolijk aan de wandel te gaan. Helaas blijven de werksters nog 'dood'stil liggen. Ik dacht dat ik beweging zag bij een werkster, maar deze morgen liggen ze nog altijd roerloos op dezelfde plek.

Heeft de schimmel zijn tol geeist? Waarom kwam de koningin meteen uit rust en de werksters niet? Kunnen ze nog in leven zijn en moet ik het de tijd geven of ben ik al mijn 14 werksters verloren? Eerste keer winterrust, dus ik heb geen ervaring en zit vol met vragen! Hoop niet dat mijn eerste kolonie al gelijk aan zijn einde is gekomen1
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Opstartprobleem na winterrust

Bericht door GvG »

Over welke soort praten we, Lasius niger neem ik aan?

Hoe lang liggen ze al stil?

Schimmel is over het algemeen geen probleem. Laat ze langzaam op kamertemperatuur komen en neem geen overhaaste beslissingen.
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Opstartprobleem na winterrust

Bericht door Robbert »

Lasius flavus. Het is een jonge kolonie. 7 dagen nadat ik ze binnenkreeg gingen ze in winterrust, dus ik was een beetje bang dat ze misschien verhongerd waren of doodgegaan doordat het watje voor het waterreservoir begon te schimmelen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Opstartprobleem na winterrust

Bericht door GvG »

En ze liggen stil sinds gisteren? Staan ze roerloos stil, met hun pootjes op het glas? Of liggen ze op hun rug met hun pootjes ingevouwen?
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: Opstartprobleem na winterrust

Bericht door Robbert »

Ze zijn erg klein dus het is lastig te zien... Sommige lijken nog te staan, waar andere opgerold liggen. Ik zie geen voelsprieten bewegen of iets dergelijks. Ze hebben ook nog niet de vieding aangeraakt die ik er voor de zekerheid bij heb gedaan.
Plaats reactie