Mieren terugplaatsen in reageerbuisje

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Mieren terugplaatsen in reageerbuisje

Bericht door Boris »

Hallo allemaal.
Ik heb een Lasius niger kolonie die ik een tijdje terug in het formicarium geplaatst heb. Deze kolonie was toen eigenlijk nog niet groot genoeg en is dat nogsteeds niet.
Ze zitten nog in het buisje maar lopen wel rond en voeden zichzelf. Maar de populatie groeit nog niet erg hard en ik heb 2 overleden miertjes gevonden. Ik zit nu te twijfelen om ze weer in een reageerbuis setupp te plaatsen. Daar kunnen ze groeien tot 50 en dan plaats ik ze terug. Ik heb een redelijke manier bedacht om ze eten en drinken te kunnen geven. Mijn vraag is of ik mijn reageerbuis plan moet uitvoeren, of dat ik het moet laten zoals het nu is.
Graag hoor ik jullie advies en mening.
Alvast bedankt.
gr boris
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren terugplaatsen in reageerbuisje

Bericht door nathan »

Als ze nog in het buisje zitten kan je toch gewoon wachten tot er geen miertjes in het te grote nieuwe nestgedeelte zijn en dan een pluk watten in de ingang van dat nest doen? Hoef je het buisje niet te verplaatsen enzo, lijkt mij de makkelijkste oplossing.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mieren terugplaatsen in reageerbuisje

Bericht door Boris »

nathan schreef:Als ze nog in het buisje zitten kan je toch gewoon wachten tot er geen miertjes in het te grote nieuwe nestgedeelte zijn en dan een pluk watten in de ingang van dat nest doen? Hoef je het buisje niet te verplaatsen enzo, lijkt mij de makkelijkste oplossing.
Bedoel je dat ze nog wel in de buitenwereld rond kunnen lopen? Ze zitten in een reageerbuisje die in de buitenwereld ligt.
Ik kan ze dus heel makkelijk eruit halen maar ik weet niet of dat nodig is...
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren terugplaatsen in reageerbuisje

Bericht door nathan »

Boris schreef:
nathan schreef:Als ze nog in het buisje zitten kan je toch gewoon wachten tot er geen miertjes in het te grote nieuwe nestgedeelte zijn en dan een pluk watten in de ingang van dat nest doen? Hoef je het buisje niet te verplaatsen enzo, lijkt mij de makkelijkste oplossing.
Bedoel je dat ze nog wel in de buitenwereld rond kunnen lopen? Ze zitten in een reageerbuisje die in de buitenwereld ligt.
Ik kan ze dus heel makkelijk eruit halen maar ik weet niet of dat nodig is...
Ja precies, het is wel zo handig als ze in de buitenwereld kunnen lopen zodat je ze niet zo hoeft te storen bij het voeren, en zodra er een aantal werksters zijn vind ik het ook best moeilijk om ze in het buisje te voeren zonder dat er een aantal ontsnappen.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mieren terugplaatsen in reageerbuisje

Bericht door Boris »

nathan schreef:
Boris schreef:
nathan schreef:Als ze nog in het buisje zitten kan je toch gewoon wachten tot er geen miertjes in het te grote nieuwe nestgedeelte zijn en dan een pluk watten in de ingang van dat nest doen? Hoef je het buisje niet te verplaatsen enzo, lijkt mij de makkelijkste oplossing.
Bedoel je dat ze nog wel in de buitenwereld rond kunnen lopen? Ze zitten in een reageerbuisje die in de buitenwereld ligt.
Ik kan ze dus heel makkelijk eruit halen maar ik weet niet of dat nodig is...
Ja precies, het is wel zo handig als ze in de buitenwereld kunnen lopen zodat je ze niet zo hoeft te storen bij het voeren, en zodra er een aantal werksters zijn vind ik het ook best moeilijk om ze in het buisje te voeren zonder dat er een aantal ontsnappen.
ik ga zo het nest gedeelte loshalen, dat laat ik dan tot het er een stuk meer zijn en dan sluit ik de boel weer aan. Bedankt voor je tips!
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Mieren terugplaatsen in reageerbuisje

Bericht door robinsegers »

Hoe groot is het nest ?
Een dat lijkt mij ook het beste het nest weghalen een het buisje in de buiten wereld laten liggen voor voeding te geven.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Plaats reactie