Myrmica rubra legt nog geen eieren

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Terwijl mijn F. fusca en F. cunicularia al een hele hoop broed hebben heeft mijn Myrmica rubra nog niet 1 eitje gelegd.
Fruitvliegjes worden wel heel gretig aangenomen.
Ze zitten nog in een proefbuisje. Tijdens de winterrust heb ik wel zware uitval gehad. Heeft dit er iets mee te maken?
Laatst gewijzigd door GvG op 10 apr 2017, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Interpunctie, hoofdletters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door GvG »

Dat is vreemd.
Hoelang zijn ze al uit de koeling? Heb je de gyne(s) nog gezien? Zijn er nog larven van vorig seizoen?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Als ik in het buisje kijk lijkt alles goed te gaan met de gynes.
Larven van vorig seizoen is er niet,nog thans had ik ze in de koelkast gezet met larven.
Begin februari heb ik ze uit de koelkast gehaald,winterrust van bijna 5 maanden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door GvG »

Laat ze eens een weekje geheel verduisterd liggen op een rustig plekje, en laat ze helemaal met rust. Dat wil wel eens helpen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Zal ik zeker doen maar ik kijk zoal 1x om de 2 weken dus denk niet dat het daaraan ligt.Maar ga het zeker opvolgen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Na 10 dagen nog eens in het buisje gekeken bij mijn myrmica rubra.zoals gedacht hebben de gynes geen eitjes gelegd.Vers suikerwater/fruitvliegjes laten ze links liggen.Ik begin te denken dat de kolonie ziek is.Of de ouderdom van de gynes kan hier misschien in meespelen?
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door pjpj001 »

Zijn er gynes gestorven? Soms kan het voorkomen dat een kolonie meerdere gynes heeft maar dat er slechts 1 nakomelingen kan produceren, zou het kunnen dat net die gestorven is tijdens de winter en dat de overblijvers onbevruchte gynes zijn..? Ben enkel luidop aan het nadenken. Ik heb hier 3 kolonies Myrmica rubra en deze hebben allemaal al wel een hele hoop broed..
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

pjpj001 schreef:Zijn er gynes gestorven? Soms kan het voorkomen dat een kolonie meerdere gynes heeft maar dat er slechts 1 nakomelingen kan produceren, zou het kunnen dat net die gestorven is tijdens de winter en dat de overblijvers onbevruchte gynes zijn..? Ben enkel luidop aan het nadenken. Ik heb hier 3 kolonies Myrmica rubra en deze hebben allemaal al wel een hele hoop broed..
Na de diapauze zijn er 2 van de 14 gynes gestorven,lijkt me sterk dat de rest niet vruchtbaar is.Vorig jaar had deze kolonie een hele hoop broed.Ik had deze kolonie 2j geleden onder een steen gevonden bij mijn schoonouders,hoe oud deze gynes zijn weet ik dus niet.Ik kan maar 2 scenario's bedenken, de kolonie is ziek of de gynes leggen niets meer door ouderdom.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door Sneeuwuil »

Ik zou de oorzaak veel wereldser zoeken. De omstandigheden in het nest zijn niet goed, of mischien hebben ze wel gelegd maar zie je het broed gewoonweg niet. Ziek is een optie, maar moeilijk te verifieren. Ik zou naar mijten kijken als je zoiets vermoed.

Dat een gyne van ouderdom niet meer kan leggen lijkt me sowieso al zeer onwaarschijnlijk. Dat een x aantal gynes precies tegelijkertijd te oud zijn om te leggen is zover gezocht dat je rustig kunt zeggen dat het onmogelijk is.

Myrmica zou al wel behoorlijk actief moeten zijn.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Van mijten is geen sprake,dit heb ik nagekeken met een loep.Broed is er helemaal niet.Na de diapauze heb ik ze een vers proefbuisje gegeven waar ze mooi naar verhuist zijn.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door GvG »

pjpj001 schreef:Soms kan het voorkomen dat een kolonie meerdere gynes heeft maar dat er slechts 1 nakomelingen kan produceren, zou het kunnen dat net die gestorven is tijdens de winter en dat de overblijvers onbevruchte gynes zijn?
Dit was precies mijn idee. Ik denk echt dat dit de meest voor de hand liggende verklaring is. Mijn Myrmica kolonie had ook meerdere gynes die niet gepaard hadden, maar wel vleugelloos in het nest aanwezig bleven. Myrmica gynes worden bovendien veel minder oud dan bijvoorbeeld Lasius of Formica gynes. Een gyne kan volgens mij wel degelijk stoppen met leggen door ouderdom. Athans, stoppen met het leggen van bevruchte eitjes. Een gyne krijgt bij de bruidsvlucht een bepaald aantal spermacellen van de mannetjes, en die kunnen opraken. Bij Lasius gynes kan het meer dan 10 jaar duren voordat ze opraken, misschien is dat bij Myrmica gynes wel sneller. Bij bijen is dit een goed onderzocht en beschreven verschijnsel. Een "moer" wordt vaak na een jaar of 5 "darrenbroedig", omdat de spermacellen in haar spermatheca dan opraken en ze steeds meer onbevruchte eitjes gaat leggen. In mierenkolonies worden onbevruchte eitjes vaak gebruikt als voedsel, misschien dat je daarom geen broed ziet.

Natuurlijk kan er een mijteninfectie in het spel zijn. Als de infectie echter zover gevorderd is dat er geen eieren meer gelegd worden zou dat duidelijk zichtbaar zijn op de werksters, en zou je ook massale sterfte onder de werksters verwachten.

@dvd: Heb je ooit gynes aan de kolonie toegevoegd?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Vorig jaar tijdens de zomer heb ik jonge gynes proberen toe te voegen maar geen enkele gyne werd aanvaard en meteen aangevallen.Zoals ik al zei heb ik deze kolonie onder een steen gevonden,hoe oud deze gynes zijn weet ik dus niet.Massale sterfte heb ik niet bij de rubra's.Mijten is ook uit gesloten.Bij wijze van spreken is deze kolonie op het einde gekomen van haar latijn zoals wij dat hier zeggen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

IMG_20170420_124922.jpg
Hopelijk is deze foto duidelijk genoeg?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door Venator »

Op het eerste zicht ziet het er goed uit.Jammer dat ze geen eitjes leggen!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door pjpj001 »

Normaal zijn ze echt helemaal niet kieskeurig met hun omstandigheden. Een proefbuis setup is normaal ideaal. Het lijkt me meer en meer dat de koninginnen niet vruchtbaar zijn. Als er echt geen enkel broed komt kan je proberen ze naar een ander proefbuis je te sturen dat je helemaal proper hebt gemaakt en dat ideaal is voor hen om het nog eens te proberen. Meer kan je lijkt me niet doen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Ik ga de eerst komende 2 weken nog afwachten,is er geen broed dan is het de einde van de kolonie.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door GvG »

Dat watje is wel opvallend rood trouwens. Hoort dat zo? Anders wordt de kleur waarschijnlijk veroorzaakt door bacteriën. Geen reden tot paniek, maar het zou een oorzaak kunnen zijn.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Ja ik gebruik altijd gekleurde watjes.Het proefbuisje waar mijn formica cunicularia inzit heeft een geel watje en ze doen het uitstekend.Even ter info er is nog altijd geen broed bij de rubra's.Ik kijk het nog even aan daarna vernietig ik deze kolonie.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door GvG »

Spijtig.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Ik heb de kolonie met pijn in het hart vernietigd.Deze kolonie had geen toekomst meer.
danny2017
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 april 2017
Gender:

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door danny2017 »

Spijtig!Ga je nieuwe gynes vangen tijdens de bruidsvluchten?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra legt nog geen eieren

Bericht door dvd »

Ik denk van niet.
Plaats reactie