Lasius Niger werkster raken verlamd

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Lasius Niger werkster raken verlamd

Bericht door Antfarmer »

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem. Het oude nest van mn L. Niger kolonie werd echt te klein en dus heb ik het y-tong nest gepakt die ik al een half jaar geleden gemaakt had. Wel moest de glasplaat er nog opgekit worden. Hierna heb ik 3 dagen gewacht zodat de eventueel aanwezige azijnzuren verdwenen waren.

Nu het probleem; De kolonie is deels aan het verhuizen. Ze leggen echter tot nu toe al het broed in het buisje naar het nest toe ipv daadwerkelijk in het nest. In het nest zelf zitten ook maar een stuk of 10 werksters van de 200. Echter vind ik nu steeds een werkster die lijkt te creperen van de pijn. Ze liggen of op de rug of een beetje op de zijkant. Het lijkt gewoon alsof ze met een taser te grazeb genomen worden. Wanneer je ze aanraakt proberen ze weg te lopen maar meestal gebruiken ze alleen maar de voorste poten. De rest sleept er stijf achteraan en dan een tijdje later zijn ze dood.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Lasius Niger werkster raken verlamd

Bericht door Sneeuwuil »

Ytong nest moet je supergoed schoonmaken voordat je er mieren in doet. Het fijne stof dat vrij komt bij het bewerken van het ytong, daar kunnen ze niet tegen. Verder kan het natuurlijk lijm/kit of zulk soort dampen zijn al ken ik daar geen praktijk voorbeeld van.
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius Niger werkster raken verlamd

Bericht door Antfarmer »

Ik heb zelfs de stofzuiger door het nest gehaald nadat het bewerkt was. En dat vroeg ik me dus ook af, of 3 dagen wachten misschien te kort is voor na het kitten.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Plaats reactie