moeilijke mieren! determinatie + voeden

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

moeilijke mieren! determinatie + voeden

Bericht door LaurenszFM »

Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het op te voeden van een mierenkolonie waarvan ik de soort niet weet. Mijn koningin heeft al een paar werksters en poppen en ik probeer ze groter te laten groeien. Ik heb de koningin gevangen op het eiland Aruba. Dit gaat helaas moeilijk omdat ze erg agressief zijn, ( deze mieren hebben ook een angel die ze snel in staat te gebruiken zijn. ) Als ik deze mieren een druppel honing probeer te geven of een stukje meelworm rennen ze binnen een seconde allemaal de reageerbuis uit. Dus vroeg ik me af of er een makkelijkere manier was om ze te voeren. De reageerbuis is redelijk groot. Misschien weten jullie ook wat voor soort het is, ik heb geprobeert om een paar goede foto's te maken met mijn foto-toestel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: moeilijke mieren! determinatie + voeden

Bericht door Mika »

Beste Laurens, welkom op het forum.

Dit is een Camponotussoort; ze hebben geen angel. Ze reageren niet aggressief maar opgeschrikt. Probeer ze zo weinig mogelijk te storen.

Lees eens de beginnershandleiding.
DUCKDUCKGO!
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: moeilijke mieren! determinatie + voeden

Bericht door LaurenszFM »

hahah Mika, ik ben al een tijdje lid hoor ;)
en deze soort heeft zeker wel een angel, ik heb ze het zien gebruiken!
En welke camponotussoort denk je dat dit is?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: moeilijke mieren! determinatie + voeden

Bericht door GvG »

Ik denk eerlijk gezegd ook dat dit een soort is uit het geslacht Camponotus, en dus geen angel heeft. Bij het vangen van een prooi buigen ze hun achterlijf om mierenzuur te spuiten. Misschien dat je dat gezien hebt? Het ziet er uit als steken.
In West-Europa zijn slechts enkele soorten van dit geslacht. Op een tropisch eiland kunnen dat er vele tientallen zijn. Het is dus niet te zeggen welke soort dit is. Aan de vorm van de kop en de kromme rug van de werksters zie je echter wel dat het een soort van het geslacht Camponotus is.

Het is inderdaad belangrijk om ze in de beginfase zo min mogelijk te storen. Hoe minder hoe beter. Hoe voer je ze? Hebben ze een buitenwereld? Waar staan ze? Maak eens een overzichtsfoto van je gehele opstelling.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: moeilijke mieren! determinatie + voeden

Bericht door Mika »

De 'gele Zuidamerikaans Camponotus' zijn frequent nachtdieren... Ze komen dus (mogelijk) nooit in het licht buiten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: moeilijke mieren! determinatie + voeden

Bericht door Elan »

Het klinkt alsof je de reageerbuis zelf open maakt om dan daarin eten te geven. Ik zou de buis gewoon op en een klein bakje als buitenwereld leggen, of aansluiten op een klein bakje. Dan kun je de reageerbuis rustig bedekt laten liggen en het eten in de bak aanbieden.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: moeilijke mieren! determinatie + voeden

Bericht door Mika »

Verduister het geheel: de kans is groot dat ze dan 'overdag' toch in de buitenwereld gaan.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie