Mijten

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Mijten

Bericht door timdgd »

Ik denk dat dit een kort topic word maar ik begin toch maar even. Mijn Formica sanguinea heeft al sinds het begin mijten, en ik doe er al sinds ik ze heb alles aan om deze zo ver mogelijk weg te houden. Citroensap door suikerwater en veel appel voeren. Er is eerst nog nooit een werkster gestorven maar nu was ik al een tijdje minder opletten voor deze mijten omdat ik dacht dat ze niet kwaadaardig zouden zijn wegens het feit dat er nog nooit een werkster om welke rede dan ook was gestorven. Maar afgelopen week nu de kolonie rond de 40 a 50 werksters was begonnen ze allemaal massaal te sterven. ik heb nog maar een tiental werksters over na 1 week :( . Allemaal gingen ze eerst heel lang op de rug liggen spartelen waarna ze stierven. Ik denk dat het komt door de mijten en ik ben bang dat ze volgende week allemaal dood zijn. Heeft er iemand tips voor wat ik nog zou kunnen proberen om ze te redden? Dit zou ik erg waarderen. Ik wil niet dat mijn lieveling kolonie uitsterft. Alvast bedankt ;) .

Vriendelijke groet,
Tim
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten

Bericht door dvd »

Ik heb eens in een topic gelezen over roofmijten bestellen.Wie het was weet ik niet meer,je kan misschien eens de zoek functie gebruiken?Vind het heel jammer voor je!Veel succes.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten

Bericht door GvG »

Bedoel je deze?
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 03&p=71103

Other had mijten op zijn Messor barbarus en heeft goede ervaringen met roofmijten zoals je kunt lezen in zijn blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=8135#p66360
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten

Bericht door dvd »

Juist het was other.Bedankt voor het linkje GvG.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door miel »

Je kunt ook met een vergrootglas kijken of sommige werksters niet besmet zijn. Die kun je dan samen met de koningin in een nieuw buisje plaatsen. Je kunt de koningin ook bij nieuwe Formica coconnen plaatsen. Roofmijten kopen kan natuurlijk ook ja, maar dit kost wel geld, en ik weet niet of dat nog het beste is met maar tien mieren, omdat deze natuurlijk ook nog misschien een paar dagen onderweg zijn.

Probeer in elk geval besmetting te voorkomen, door de kolonie op een andere kamer dan de andere kolonies te zetten.


O ja, bijna vergeten: Mocht je proberen de koningin bij nieuwe poppen te zetten, dan is het gevaar wel dat het coconnen van geslachtsdieren zijn. Let hier dan ook goed op als je dit wil proberen.

Hoop voor je dat het goed komt, veel succes!

Groet, MIel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten

Bericht door GvG »

Ik vrees dat alle werksters op mijten controleren niet te doen is. Je zal vrijwel zeker een paar mijten over het hoofd zien.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik roofmijten ga kopen.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door Mika »

Kakkerlakken worden soms 'gemeeld'. Ze worden in broodmeel gerold, zodat de meeste mijten hun grip verliezen....

Het zal sowieso even duren vooraleer de roofmijten er zijn, als je ze al besteld. Als laatste redmiddel kan je eventueel 'melen'. Zijn het 'wandelende mijten', of zijn het 'vastzittende schubben'. De tweede zijn echte parasieten, en zal je niet wegkrijgen met 'melen'.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door miel »

Ik zou de koningin bij de werksters wegnemen, en gewoon wat coconnen van een (eventueel) andere Formica soort. Het gaat hier om de rode slavenmier, die ook andere Formica soorten accepteert.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Oké ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat ik geen mijten meer zie op geen een van de mieren en het slechte nieuws is dat er wel nog 2 werksters waren die wel mijten hadden en raar deden en die heb ik dus weg moeten hallen. Ook heb ik zitten denk geen roofmijten te kopen maar gewoon af te wachten. Als de kolonie totaal uitsterft is dit wel heel jammer maar vorig jaar had ik 5 gynes gevonden dus ik zou dit jaar eventueel gewoon weer een nieuwe kolonie kunnen starten. Ook heeft het geen zin om de gyne weg te hallen bij haar werksters want ik heb geen poppen, maar ze heeft wel poppen van haar eigen kolonie (een stuk of 40). De mijten zijn trouwens gewoon vastzittende bolletjes en ze bewegen niet. Ik geef ze nu gewoon elke dag een vers stuk appel en zal verder rest gewoon mijn best blijven doen, het lijkt me alleen niet handig drastische maatregelen te nemen. als er nog iemand tips heeft voor iets simpels wat ik kan doen hoor ik het graag ;) .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Oké alle mieren waren aan het sterven op een fusca na dus deze heb ik apart gezet met de gyne en de popen die ze hadden en de rest heb ik ingevroren :( . Ze waren echt allemaal half dood. Nu lijkt het goed te gaan, de gyne heeft nog wel mijten maar die lijkt er niet aan te sterven.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Oké deze topic kan worden gesloten de gyne is overleden :cry: .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten

Bericht door blitz »

Jammer!Binnenkort vliegt formica fusca terug uit,misschien kan je het eens opnieuw proberen?
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Het gaat om een Formica sanguinea gyne :lol: . maar alsnog bedankt, deze zullen binnenkort ook uitvliegen.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten

Bericht door blitz »

Sorry het is idd Formica sanguinea .
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Ach ik probeer het gewon weer opnieuw, vorig jaar was het me in een keer gelukt de gyne succesvol in te voegen dus dat moet vast nog een keer lukken :D .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Oké het begint nu uit de hand te lopen, inmiddels hebben al 3 van mij kolonies mijten gehad en tot nu toe is er nog maar een aan gestorven. Maar ik heb nu wel meerdere ontdekkingen gedaan. Ten eerste heb ik last van 2 soorten mijten. Een soort heb ik noch maar op 2 kolonies gehad, dit zijn bolletjes die stil zitten voornamelijk op het achterlijf van de gyne, dit zijn de gene waar de mieren aan dood gaan. En ik heb nog andere mijten waarvan ik twijfel of ze slecht zijn. Dit zijn lopende kleine witte puntjes. Deze heb ik nog maar bij een kolonie gezien. Deze zaten echter alleen in het afval van de mieren en niet op de mieren zelf. Echter heb ik ook 3 plekken gevonden waar deze vandaan kommen. De eerste plek zijn mij fruitvliegjes, deze heb ik inmiddels dood gevroren. Mijn huisspin, ze zaten bij deze spin in de bak, deze staat inmiddels op een andere kamer. En mij Procambarus clarkii aquarium. Dit lijkt wel een heel nest zoveel zijn het er. Deze wil ik ook nog gaan verplaatsen. Echter denk ik niet dat deze mijten slecht zijn om de volgende rede; ze zitten enkel en alleen op het afval en voer. Bij mijn Messor zatten ze tussen het afval. Bij mijn spin op de lijkjes van vliegen.Bij mijn fruitvliegjes in de voedingsbodem en bij mijn aquarium op de rand en op het visvoer. Heeft iemand enig idee of deze mijten wel echt slecht zijn? en zo ja hoe kom ik er vanaf? Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Tim
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten

Bericht door timdgd »

Oké ik heb vandaag het aquarium en het kasje met de mijten totaal gepoetst en op mijn slaapkamer geplaatst. En ik zie nu nog maar enkele mijten lopen. Ook heb ik het vissenvoer ingevroren waar ze op zaten. Ook had ik ontdekt dat ze in mijn prullenbak zaten dus deze heb ik leeg gemaakt en gepoetst. Het lijkt me dat ze nu binnenkort nergens meer te bekennen zijn :D .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mijten

Bericht door don19542 »

De kleine witte puntjes zijn inderdaad mijten en naar alle waarschijnlijkheid zijn het meelmijten of een aanverwante soort. Deze zijn niet gevaarlijk voor je mieren in principe. Wel kunnen zij zich onder de juiste omstandigheden extreem snel voortplanten, waardoor je binnen no time die dingen werkelijk overal ziet. Boven de 25 graden en met een hoge luchtvochtigheid, plus insectenresten is het ideale plaatje voor die vervelende dingen. Haal dat weg en je zou er vanaf moeten komen. Anders is roofmijt altijd nog een oplossing... Ik heb er ook twee keer last van gehad en het is echt lastig om ze weg te krijgen.
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Plaats reactie