koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

Hallo

Ik kom zojuist thuis en neem even een kijkje in m'n buitenwereld, krioelt het daar van de (messor) mieren (het is doorgaans vrij rustig gezien het er pas 60 zijn ofzo)
allemaal zijn de bezig ze koningin aan stukken te trekken, d'r zit een gat in haar torso en is behoorlijk dood :evil:

ik dacht eerst dat het de overblijfselen waren van de maaltijd van gisteren maar nee.


iemand enig idee wat hier is gebeurt? dode mieren worden doorgaans niet door de hele kolonie in stukken getrokken toch?
dus is mijn vermoeden dat ze door haar eigen volk is aangevallen waarschijnlijk?

Ik ga proberen om het broed te introduceren bij mijn andere kolonie, wat doen mensen doorgaans met een ten dode opgeschreven kolonie als deze?
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door DF »

Kan je niet proberen een nieuwe koningin aan je "ten dode opgeschreve" kolonie te introduceren? Ik meen dat dit mogelijk is. Het zijn slechts 80 mieren, dus je kan je afvragen of dat het wel waard is, maar misschien een idee en leuk experiment om te proberen?

Ik denk persoonlijk niet dat mieren hun eigen koningin aanvallen, maar eerder dat ze haar demonteren en van streek zijn dat er geen koningin meer is.

Maar er zijn mensen op het forum die echt ervaring hebben op dit gebied. Ik vind het heel interessant en super leuk, maar de kennis wordt langzamerhand vergaard. Mensen die verder zijn kunnen jou beter helpen
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

als iemand weet hoe je een koningin introduceert hoor ik het graag, ze heeft een piepkleine kolonie die echt voor geen meter groeit dus dat zou handig zijn
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door dvd »

Een nieuwe gyne introduceren gaat hier niet helpen vrees ik.
Gebruikersavatar
Viggo
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 augustus 2016
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Viggo »

Mierenboerderij heeft een paar video's over expirimenten met mierenkolonies. Bij één van die kolonies heeft hij een nieuwe gyne geïntroduceerd en hoever ik weet ging dat heel goed.
1x Lasius niger 2013
1x Lasius niger 2016
1x Messor barbarus 2016
1x Messor barbarus 2017
3x Tetramorium sp 2017
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door GvG »

Je maakt een paar denkfouten. Ten eerste zie je in de bovenstaande video helemaal niet de het "heel goed" gaat. Je ziet alleen de introductie van de gyne. In het 2e deel van de video zie je dat de gyne geaccepteerd is door de werksters. Het commentaar is: "Het ziet er goed en gezellig uit. Supervet."
Het is inderdaad een leuk experiment (ik had niet gedacht dat ze geaccepteerd zou worden!) maar niet meer dan dat. Ik zie namelijk enkel een paar larven, en geen eitjes. Als de gyne geen eitjes legt, kun je niet spreken van een succesvolle introductie. Misschien is ze later wel eitjes gaan leggen, maar deze video is geen bewijs dat dit "heel goed" ging.

Ten tweede: Messor barbarus gynes vliegen in de herfst uit. In de lente moeten ze een kolonie stichten. Als je nu (in mei) een gyne koopt zonder werksters, is ze er blijkbaar niet in geslaagd om werksters voort te brengen, en is ze waardeloos.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

die van mij heeft al wel een klein aantal mieren, die heb ik achtergelaten in hun reageerbuis en de koningin in d'r eentje in een nieuwe buis gedaan (met water) en een stevige barriere ertussen die lucht doorlaat.

dan laat ik ze een dagje zo en laat ik haar morgen los en kruis mijn vingers



alternatief is een kolonie van anthouse, die heeft nog messors zo te zien.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

nou poging 1 was geen succes, heb het geprobeerd zoals in de video: koningin hup het buisje in.
ze werd vervolgens gezamelijk de buitenwereld ingesleept.
heb de mieren weggejaagd en haar terug gestopt.


ik laat ze een weekje rusten en probeer het dan wat rustiger (eigen buisje en in het donker + redlight om in de gaten te houden)
wellicht eerst allebei koelen want met dit weer zijn ze vrij energiek.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door salamalfayed »

Dit werkt alleen met een gyne die zelf nog geen werksters heeft. Zonder werkster was er een heel hoog slagingspercentage (inclusief eitjes en nieuwe werksters)

Uit betrouwbare bron: De kolonie in het filmpje is ook gelijk 'aan de leg' gegaan.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door GvG »

salamalfayed schreef:De kolonie in het filmpje is ook gelijk 'aan de leg' gegaan.
Even zeuren voor de volledigheid: Heeft ze ook werksters voortgebracht?
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door salamalfayed »

Nee, dat is niet zeuren. Zonder werksters is er geen sprake van een succesvolle introductie toch? Dus ik begrijp heel goed dat je het vraagt.

Ja deze introducties hebben nieuwe werksters voortgebracht. (Van de geintroduceerde gyne dus) of de specifieke gyne uit het filmpje ook werksters heeft gekregen uit de gelegde eieren durf ik niet met zekerheid te zeggen. (Test is veel groter aangepakt dan alleen de gefilmde gyne)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door GvG »

Interessant!
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door salamalfayed »

Ja dit is zeker interessant. Wel belangrijk om de test niet te beperken tot 1 kolonie, maar echt met tientallen. Dan kunnen er ook valide conclusies aan worden verbondenn.
De testen met de introductie van een flavus gyne bij een niger kolonie is helaas nog niet succesvol gebleken. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van flavus gynes heeft dit vooralsnog geen vervolg gekregen. Hopelijk zal dit jaar weer een grote bruidsvlucht van flavus komen (die is afgelopen jaar niet/nauwelijks geweest bij ons).

Het is echt super interessant om dit soort testen te doen. Mocht iemand hier nog wensen voor hebben dan hoor ik die graag en kan ik kijken of ik daar dit jaar zelf nog wat aandacht aan kan besteden. Ik hoop mijn 'mierenkweekkast' dit jaar weer te vullen namelijk:) #kommaaropmetdiebruidsvluchten
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Floris »

Om het oorspronkelijke bericht te beantwoorden: waarschijnlijk is de koningin door een andere oorzaak gestorven en weten de werksters nu geen raad met haar.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

nou ben bezig met poging 2

ik doe nu de kolonie bij de koningin en met 2-5 mieren tegelijk terwijl ze allemaal in de koelkast staan.

tot nu toe 20 succesvol toegevoegd, ze vechten niet en zorgen samen voor het broed iig.

vannacht buiten de koelkast teruggezet en iedereen leeft nog op dit moment. :D

edit: broed overgezet, nog 20 mieren te gaan
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

einde dag 2, het ging even wat onrustig halverwege de middag dus ben even gestopt (d'r begonnen er een aantal aan de koningin te slepen zoals de vorige keer).

nog 10 te gaan ongeveer, maar so far so good.

zo lang ze het te koud hebben om te vechten en je ze er een uurtje of 2 laat wennen lijkt het wel goed te gaan.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

klaar!

alleen nog even terugverplaatsen naar mijn formicarium.


had met een T stukje een leeg kauwgow potje aangesloten (zo eentje met een lucht-dichte deksel.
en een stukje wat in de andere kant, plus een kleine reageerbuis.

nu heb ik een hele lange aangesloten en de kleine belicht, dan kan ik die zo zonder ontsnappingen weer overzetten naar het normale nest.

de sleutel was dus koelen en mondjesmaats doen, misschien dat dat huppakee overzetten alleen werkt bij erg jonge kolonies.
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door AbbiDabbie »

Leuk dat het heeft gewerkt Antario, houd ons op de hoogte.
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

de grote test is natuurlijk of ze weer verder gaat met eitjes leggen, maar dat zal wel een week of 2 duren.

ze hebben sowieso nog een flinke bult broed van de oude koningin
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: koningin dood, aangevallen door eigen volk?

Bericht door Antario »

eeeeen....ze is dood

killer colony strikes again!

het duurde even maar om de een of andere reden is er toch besloten haar af te maken.
Plaats reactie