Mieren uit Thailand

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Mieren uit Thailand

Bericht door Antlucky »

Ik heb een aantal gynes gevangen in Thailand, nou weet ik dat het iligaal is om ze mee te nemen naar Nederland. Maar zou het wel mogelijk zijn?
Deze vraag stel ik na dat er iemand boos is geworden op mij omdat hij via iemand anders er achter kwam dat ik deze gynes mee wilde nemen. Ook zijn er een hoop mensen die het wel goed vinden. Wat denken jullie dat ik moet doen? Het zijn super mooie gynes, maar dat doet er natuurlijk niet toe!
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren uit Thailand

Bericht door DJRGEN »

Mocht ik op reis en paar gynes kunnen vangen ik zou het meenemen in een reageerbuisje zonder water enkel met een vochtig watje en deze bij mijn handbagage steken.
Als het geen grote hoeveelheden zijn zou het echt wel een noodlot zijn moesten ze je hierover aanspreken, maar wettelijk weet ik het niet.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Mieren uit Thailand

Bericht door Antlucky »

Zou het zonder water voorraad in de toilet tas kunnen? Volgens mij kunnen ze de gynes namelijk niet zien omdat het ( warm, koud?) bloedige dieren zijn. En het lijkt me ook niet heel opvallend dat er een paar flesjes liggen, ze zijn daar in tegen ook meer bezig met drugs enz. Maar dan toch, als het fout zou gaan wat zou er op volgen? En is dit wel een slim idee?
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren uit Thailand

Bericht door DJRGEN »

Kans op een boete of berisping of een inbeslagname bestaat altijd.

Vroeger verzond ik altijd mijn gynes van het buitenland naar mijn dementerende oma in het rustoord, en dan kwam nonkel jos ze daar ophalen"Grapje".

Je moet vindingrijk zijn om iets te vergaren dat je graag wilt, maar ook het gezond verstand laten werken en de risico's inschatten of je het de moeite waard vind of niet.

Die keuze moet je zelf maken, maar misschien zijn hier andere mensen die jou wel tips kunnen geven of iemand dat daar al eens ervaring in opgedaan had .
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mieren uit Thailand

Bericht door pjpj001 »

Met de post verzenden lijkt mij veiliger. Hoe het in Thailand is gesteld met het verschepen van insecten weet ik niet maar als je soms naar programma's kijkt over de douane in Australië.. daar kunnen ze er echt niet mee lachen als je een vorm van dier mee smokkelt. Mijn ervaring met Thailand is dat ze er streng uitzien maar dat het allemaal nog wel mee valt (al heb ik toen geen gynes mee genomen).
Oliver
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Mieren uit Thailand

Bericht door Oliver »

Tijdens de meivakantie heb ik een gyne uit Turkije meegenomen
en ben gesnapt tijdens het fouilleren
maar volgens mij dachten de mensen van de douane dat ik tor wou meenemen
Trotse eigenaar van:

Messor barbarus :D
Camponotus sp. 8-)
Lasius niger :P
Temnothorax sp. :lol:
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Mieren uit Thailand

Bericht door Paarsemier »

Ik denk niet dat het legaal is maar ook niet dat het ze veel boeit. Uiteindelijk is het je eigen beslissing of je ze meeneemt of niet
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mieren uit Thailand

Bericht door salamalfayed »

Het is zeker niet legaal en ook niet aan te bevelen. Het houden van tropische soorten brengt sowieso een risico met zich mee. De Nederlandse wetgeving begint op dit gebied ook steeds strenger te worden.

Nou begrijp ik natuurlijk heel goed dat je graag een mooie gyne wilt meenemen. En ik zie persoonlijk wel een verschil in 'voor eigen gebruik' of 'met als doel deze te verhandelen' maar.... Het blijft hoe dan ook niet legaal :roll:
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie