Mierennesten vinden

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Mierennesten vinden

Bericht door Floris2003 »

Hallo,

Ik heb een myrmica kolonie besteld van -+ 30 werksters, deze kolonie heeft maar één gyne. Ik wilde dus een gyne zoeken in een groot nest, maar mijn vraag is hoe en waar vind ik zo'n nest? Ook wil ik mijn Lasius Niger brood boosten, hoe kan ik het best een nest vinden en openmaken?
Gr.

Floris
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Mierennesten vinden

Bericht door MiereManneke »

Voor myrmica moet je naar het bos gaan en elk verrot stuk hout dat je ziet optillen. Voor lasius niger kan je in je tuin of des noods in de tuin van een vriend of familielid een paar tegels optillen of grote stenen en bloempotten verschuiven en dan vind je ook wel wat poppen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierennesten vinden

Bericht door pjpj001 »

-Myrmica rubra vind ik het vaakst ik rotte stukken hout die half in de grond steken. Wat wil je met die gyne doen? Want ze gewoon toevoegen aan je kolonie zie ik niet zo succesvol eindigen..

-Lasius niger boosten kan, maar Let daarbij op dat er mogelijk mijten, parasieten, ziektes en dergelijke mee kunnen komen met de poppen.
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Mierennesten vinden

Bericht door Floris2003 »

Bedankt voor de reactie!

Ik wil een myrmica gyne toevoegen aan de 30 werkster kolonie, als dit niet goed gaat dan geef ik haar/ze een eigen reageerbuis.

Ik geef maar een Lasius kolonie extra poppen, de rest laat ik met rust
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierennesten vinden

Bericht door pjpj001 »

Als je echt een kolonie wilt met meerdere gynes, zou ik je aanraden om gewoon een hele kolonie uit het bos te pakken. Gynes weg nemen en toevoegen zie ik niet meteen lukken. Ik heb eens na een kwartiertje zoeken een kolonie gevonden met +15 koninginnen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mierennesten vinden

Bericht door miel »

Je kunt Lasius niger poppen ook in hoog gras vinden.

Als het warmer wordt, maken de mieren soms een ophoging van zand tussen het gras.
Als je die dan ziet, kun je deze heel voorzichtig openen, en de poppen meenemen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mierennesten vinden

Bericht door Floris »

Lasius niger zal vast ook tussen het gras zitten. Ik zou echter verwachten dat dat soort hoopjes meestal door Lasius flavus gemaakt worden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
tiesvl
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mei 2017
Locatie: Breda, Noord Brabant, Nederland.
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Mierennesten vinden

Bericht door tiesvl »

Ik ben niet zo een fan van kolonies in het gras uitgraven.
De wortels zijn namelijk best moeilijk om doorheen te komen, en je ziet de kolonie ook niet echt doordat ze zitten verstopt onder het gras.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mierennesten vinden

Bericht door Elan »

Floris schreef:Lasius niger zal vast ook tussen het gras zitten. Ik zou echter verwachten dat dat soort hoopjes meestal door Lasius flavus gemaakt worden.
Miel zal eerder hogere graspollen in bos/heide-gebied bedoelen, niet gazon/weidegras. Tijdens de recente uitstapjes die ik heb gemaakt kwam ik bij zandbulten met erg hoge regelmaat Lasius niger tegen. (Al kan het ook L. platythorax zijn als het was humus-ig is.)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mierennesten vinden

Bericht door Elan »

tiesvl schreef:Ik ben niet zo een fan van kolonies in het gras uitgraven.
De wortels zijn namelijk best moeilijk om doorheen te komen, en je ziet de kolonie ook niet echt doordat ze zitten verstopt onder het gras.
In zandbulten tussen hoog gras zitten ze vaak al dicht onder het oppervlak met kamers vol poppen. Even het oppervlak van het zand weg-aaien en je bent er zo bij.
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Mierennesten vinden

Bericht door Floris2003 »

Bedankt!
Ik ga dit weekend naar het bos! Nu nog de mieren vinden! Is de kans dan niet groter om een myrmica ruginodis nest te vinden?
Plaats reactie