Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Nanitic »

Ik heb op meerdere plekken online gelezen dat bij soorten van de geslachten Lasius en Camponotus de larven in leven blijfen
gedurende de winterslaap, alhoewel ze tijdelijk stoppen met groeien, maar eieren en poppen dood gaan.
Blijkbaar timen de mieren het zo dat er op het moment dat ze met winterslaap gaan alle poppen uitgekomen zijn, en er geen
eitjes aanwezig zijn.
Nou hebben sommige van mijn Lasius kolonies nog wel poppen. Wel zijn ze minder actief geworden.
Wat vinden de experts van het forum ervan?
Kloppen die dingen die ik gelezen heb? Zal ik nog even wachten met de winterslaap?
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Mika »

Ik dacht dat het voornamelijk L2 larven zijn die mee in winterslaap gaan. Anders gezegd, de kolonie stopt met aangroeien, omdat de L2 larven niet verder groeien.

Ik denk dat je ze nog wat verder kan laten groeien. In principe is het overslaan van de winterslaap geen ramp bij Lasius. Wat geef je nu als voedsel? Kan je dat blijven geven?
DUCKDUCKGO!
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Floris2003 »

Mijn Lasius kolonies hebben veel eitjes en een paar larven. Dus alle eitjes sterven?
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Floris2003 »

Mijn Lasius kolonies hebben veel eitjes en een paar larven. Dus alle eitjes sterven?
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Nanitic »

Ik geef fruitvliegen en krekels, beide ingevroren, en suikerwater. Ah, wat zou dan een voorbeeld zijn van een soort waarbij het wel zeer slecht is om de winterslaap over te slaan? Ik ben overigens niet van plan de winterslaap over te slaan, maar eventueel begin ik hem wat later. Ik gebruik ook geen koelkast, maar de garage, en het is daar nu ook nog redelijk warm, 14 graden ofzo.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Mika »

Formica en Camponotus gaan in winterslaap, of jij het nu wilt of niet. Uiteindelijk is al het broed ontwikkeld (Formica), of blijven alle larfjes in L2 (Componotus) (toch de soorten die in gebieden leven met een winter).

Ik hield vroeger kolonies Lasius niger tot in december wakker, of ik maakte ze weer wakker in januari.

Maar ik zou ze toch minstens 6 weken winterslaap geven (Middellandse Zee soorten, tot 4-5 maanden (soorten van bij ons).

Aanvulling: die Lasiussen kregen waarschijnlijk enkele maanden (of ze sliepen tijdens de blokperiode en de examens). Veel hangt af van het voedsel dat je kan geven. Als je enkel weideplankton geeft (wat bij kleine kolonies perfect mogelijk is), dan is het best van oktober tot eind maart.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Nanitic »

Ah ok juist, en misschien dat te vroeg met de winterslaap beginnen als je een schuur of garage gebruikt zoiezo niet zo'n goed idee? Want het metabolisme van mieren vertraagd naarmate het kouder wordt, correct? Dus als het bijvoorbeeld 12 graden is, dan kunnen ze misschien niet 3 maanden zonder voedsel, maar bij 6 graden wel. Of werkt dat niet op die manier?
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Mika »

Men zou ervan uit kunnen gaan dat mierenkolonies niet graag energie verliezen. Poppen hebben de grootste hoeveelheid 'potentiele energie, die op het punt staat te renderen'. Dat wil zeggen: de mieren hebben er 1-2 maanden voedsel en energie in gestopt, en dat is veel om te verliezen. Een pas gelegd eitje dat weer wordt opgegeten, is nagenoeg geen verlies, in tegenstelling daarmee. Ik denk inderdaad niet dat poppen overwinteren, maar ik denk ook niet dat ze opgegeten worden.
DUCKDUCKGO!
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door Floris2003 »

Ik heb mijn mierenkolonies nog even van wat dichterbij bekeken. De 'eitjes' waar ik het over had, zijn kleine larven.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterslaap: Alleen mieren en larven.

Bericht door DJRGEN »

Dus het is ook beter dan voor de reeds gevangen gynes in mijn geval waar ik enkel broed bij heb en nog geen werksters deze toch nog niet aan de winterslaap te laten beginnen zo te horen. Dan speel ik liever nu toch nog op veilig.

Enkel de grotere kolonies gaan dan in de winterstop voor ettelijke maanden , en de kleine hou ik nog tot december in hun buisje en desnoods met een mini winterslaap van anderhalve maand.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Plaats reactie