Snel groeiende kolonie

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Hessel schreef:Paratrechina is ook zeer invasief, echt geen aanrader. In iedere tropische kas vind je ze wel
Zelf in niet tropische kassen ;) .(ik heb al gehoord in het koude noorden(Zweden/Noorwegen tot ook zelf New York)
Dit doen ze door in gebouwen ergens in een hoekje hun kolonie op te zetten waar het lekker warm is en eten daar zorgt de mens voor ;) .
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Aljosha »

Dit is hopeloos.. moet ik blijven mijn punten herhalen..?
Je zegt het zelf, de pest soorten maken superkolonies, kunnen klonen en als deze ontsnappen kunnen ze gewoon doorleven en meerdere gynes aanmaken. Pheidole kan dit niet en zal geen bruidsvluchten doen aangezien er geen andere kolonies van zijn om mee te paren. Je zegt dat ze door kunnen leven als er een andere kolonie ontsnapt.. je weet zelf dat dit nergens op slaat en de kans dat dit gebeurd onmogelijk is.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door MiereManneke »

robinsegers schreef: ook zitten er vaak meerdere koninginnen in eens kolonie dus zouden ze zichzelf wel tijdens een bruidsvlucht kunnen voortplanten.
Hmm...
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

MiereManneke schreef:
robinsegers schreef: ook zitten er vaak meerdere koninginnen in eens kolonie dus zouden ze zichzelf wel tijdens een bruidsvlucht kunnen voortplanten.
Hmm...
Als deze kolonie( met meerde gyne's)zich opsplitst in meerde kolonies kan deze zich wel voortplanten.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Aljosha schreef:Dit is hopeloos.. moet ik blijven mijn punten herhalen..?
Je zegt het zelf, de pest soorten maken superkolonies, kunnen klonen en als deze ontsnappen kunnen ze gewoon doorleven en meerdere gynes aanmaken. Pheidole kan dit niet en zal geen bruidsvluchten doen aangezien er geen andere kolonies van zijn om mee te paren. Je zegt dat ze door kunnen leven als er een andere kolonie ontsnapt.. je weet zelf dat dit nergens op slaat en de kans dat dit gebeurd onmogelijk is.
Ik weet alle gevaren die hierbij horen wat de risico's zijn ik keur het houden van deze soorten ook af en ben ook tegen de import hiervan moesten deze niet verkocht worden vind ik dat zeer goed en ga ik zeker ook niet met het vliegtuig waar deze soorten voor komen om deze te kunnen houden maar deze kolonies worden nu wel geïmporteerd en worden binnen de week verkocht dus wat is het verschil of ik ze koop of iemand anders en stel u zelf eens voor als iemand (laten we dit iemand Kevin noemen ( willekeurige naam) ) naar antscanada kijkt geen enkele ervaring heeft en besluit deze soort moet ik ook hebben deze dan koopt zonder na denken deze soort in een bak zet zonder deksel omdat hij denk dat mieren niet op de wand kunnen klimmen is dat dat niet veel erger dan ik doe ? Ik heb 4 lagen verschillende uitbraak preventie middeltjes en 2 mieren lokdoozen 1 onder de kast waar het terarium op staat en 1 op de kast waar het terarium op staat.Zoals ik al zei in mijn vorig bericht Pheidole heeft meestal meerdere gyne's waardoor de kolonie zich zou kunnen opsplitsen en dit wel zou kunnen doen.Het zelfde met jouw Carebara diversa kolonies( ik volg je blog)je hebt er één van 7 koninginnen als deze ontsnapt kan deze zich ook opsplitsen en zichzelf ook zo voortplanten want ingezet gevallen heb je wel meerde kolonies.Carebara diversa kan ook door de meeste rubberachtige stoffen doorbijten ( siliconen en waarschijnlijk ook lijm) door de lijm van een lijm pistool heeft mijn Pheidole pallidula kolonie als eens gedaan gelukkig was dit gaatje dat ze hebben gemaakt nog niet grootgenoeg voor hun koninginnen.En jouw Harpegnathos venator kolonie kan overleven zonder koningin zij kunnen en ik citeer "Als de koningin in de kolonie omkomt zal een gamergate haar plaats in nemen.Gamergate is een werkster, die eitjes legt, deze opvoedt en waar mannetjes uitkomen. Deze mannetjes zullen paren met de werkster. De werkster kan nadien bevruchte eitjes leggen waar dan werksters uitkomen. Zo is het zelfs, moest de koningin sterven in de kolonie dat de werksters onderling duelleren over wie er mag paren met de mannetjes. Een gamergate is dus één werkster op zichzelf of een die deel maakt van een groep met meerdere werksters die geen gamergates zijn. Het is mogelijk omdat mannetjes voort komen uit onbevruchte eitjes, dus er hoeft hiervoor geen bevruchting plaats te vinden. Werksters komen voort uit bevruchten eicellen, hier moet wel een bevruchting plaatsvinden. Mannetjesmieren hebben geen vader, maar wel een grootvader. "Bron van deze citaat:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=2422
Deze soort zou dan niet zoveel financiële schade veroorzaken maar deze zou wel mensen om het leven kunnen brengen die allergisch zijn aan hun gif al is dit een zeer kleine procent van de bevolking die hier allergisch aan is zo sterven er ook mensen aan bijen en het word gezicht dat deze steek pijnleker is dan een wespensteek.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door salamalfayed »

Ik snap echt niet wat de meerwaarde is van zulk een risicovolle soort, anders dan dat 'het zo lekker bijzonder is'. Bij goede verzorging groeit een lasius niger kolonie ook snel. Heb je een soort die explosief groeit dan zit je binnen korte tijd met een grote kolonie EN met een groot risico.

Ik heb zelf een aantal hele grote Messor kolonies gehad en kan wel vertellen dat die extreem veel ruimte innamen. En op een gegeven moment vraten ze door alle leidingen en nesten heen. De groei ging gewoon zo snel dat ik er onvoldoende snel nesten bij kon maken.

Mijn advies is om het advies van Antscanada te volgen op het gebied van exotische soorten . En natuurlijk is het gaaf om een speciale soort te hebben, maar probeer dan eerst eens een palidula kolonie tot maximaal op te kweken. Dan loop je vanzelf tegen allerlei uitbraken aan die je zelf nooit had kunnen voorzien. Ook niet met 4 soorten uitbraak preventie. (Denk bijvoorbeeld aan een weekje vakantie waarbij iemand je kolonie gaat verzorgen, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden waarbij dat niet helemaal ging zoals verwacht)

Het argument dat je ze beter zelf kunt kopen dan iemand zonder ervaring is natuurlijk totaal zinloos. Hoe meer vraag hoe meer aanbod er komt. Het lijkt mij beter om ze helemaal niet te kopen. (Wederom is het ook niet toegestaan om mieren uit Rusland te kopen etc. Punt wat ik helaas nog erg vaak moet benoemen. Als je het dan doet, doe het dan tenminste ook goed. Met 18 uur uitzoekwerk per soort is 'legaal importeren' maar een kleine extra moeite :D
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

salamalfayed schreef:Ik snap echt niet wat de meerwaarde is van zulk een risicovolle soort, anders dan dat 'het zo lekker bijzonder is'. Bij goede verzorging groeit een lasius niger kolonie ook snel. Heb je een soort die explosief groeit dan zit je binnen korte tijd met een grote kolonie EN met een groot risico.

Ik heb zelf een aantal hele grote Messor kolonies gehad en kan wel vertellen dat die extreem veel ruimte innamen. En op een gegeven moment vraten ze door alle leidingen en nesten heen. De groei ging gewoon zo snel dat ik er onvoldoende snel nesten bij kon maken.

Mijn advies is om het advies van Antscanada te volgen op het gebied van exotische soorten . En natuurlijk is het gaaf om een speciale soort te hebben, maar probeer dan eerst eens een palidula kolonie tot maximaal op te kweken. Dan loop je vanzelf tegen allerlei uitbraken aan die je zelf nooit had kunnen voorzien. Ook niet met 4 soorten uitbraak preventie. (Denk bijvoorbeeld aan een weekje vakantie waarbij iemand je kolonie gaat verzorgen, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden waarbij dat niet helemaal ging zoals verwacht)

Het argument dat je ze beter zelf kunt kopen dan iemand zonder ervaring is natuurlijk totaal zinloos. Hoe meer vraag hoe meer aanbod er komt. Het lijkt mij beter om ze helemaal niet te kopen. (Wederom is het ook niet toegestaan om mieren uit Rusland te kopen etc. Punt wat ik helaas nog erg vaak moet benoemen. Als je het dan doet, doe het dan tenminste ook goed. Met 18 uur uitzoekwerk per soort is 'legaal importeren' maar een kleine extra moeite :D
Soorten als Pheidole een Messor zijn geïmporteerd.En je zegt luister naar antscanada maar hij is ook tegen webshops en tegen importeren.Daarvoor bestaat het GAN project.
Bron van messor barbarus:http://antmaps.org/?mode=species&specie ... r.barbarus
Bron van Pheidole pallidula:http://antmaps.org/?mode=species&specie ... .pallidula
Pheidole pallidula zit zelf al in Nederland volgens deze kaart als pest in huizen!
En niet iedereen heeft de luxe om zijn mieren thuis te houden mijn mieren staan ergens anders dan waar ik woon.
Hierdoor kan ik mijn mieren maar 1 keer om de 10 dagen verzorgen toch doen deze het geweldig ik heb mijn messort kolonie 2 jaar en ze zitten met zo'n 500 werksters( hetzelfde voor mijn Pheidole pallidula)
En zoals je zegt gewoon niet kopen dan is mer meer vraag naar en komt er meer aanbod.
Het blijft er toch komen, de eigenaar van de winkel van waar ik ze vandaan heb heeft al 5 mensen die deze soort zou willen kopen. Dus of ik ze nu koop of niet daarvoor draait hij zijn hand niet om.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door MiereManneke »

robinsegers schreef:
MiereManneke schreef:
robinsegers schreef: ook zitten er vaak meerdere koninginnen in eens kolonie dus zouden ze zichzelf wel tijdens een bruidsvlucht kunnen voortplanten.
Hmm...
Als deze kolonie( met meerde gyne's)zich opsplitst in meerde kolonies kan deze zich wel voortplanten.
Dan hebben ze toch nog dezelfde vrijwel identieke chromosomen, wat gewoon een soort inteelt is?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

MiereManneke schreef:
robinsegers schreef:
MiereManneke schreef: Hmm...
Als deze kolonie( met meerde gyne's)zich opsplitst in meerde kolonies kan deze zich wel voortplanten.
Dan hebben ze toch nog dezelfde vrijwel identieke chromosomen, wat gewoon een soort inteelt is?
Ja dat klopt wat je zegt maar volgens dit onderzoek komt dit vrij vaak voor.
Bron:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12207730
Ik zal dit onderzoek nu citeren:
"The origin of eusociality in haplo-diploid organisms such as Hymenoptera has been mostly explained by kin selection. However, several studies have uncovered decreased relatedness values within colonies, resulting primarily from multiple queen matings (polyandry) and/or from the presence of more than one functional queen (polygyny). Here, we report on the use of microsatellite data for the investigation of sociogenetic parameters, such as relatedness, and levels of polygyny and polyandry, in the ant Pheidole pallidula. We demonstrate, through analysis of mother-offspring combinations and the use of direct sperm typing, that each queen is inseminated by a single male. The inbreeding coefficient within colonies and the levels of relatedness between the queens and their mate are not significantly different from zero, indicating that matings occur between unrelated individuals. Analyses of worker genotypes demonstrate that 38% of the colonies are polygynous with 2-4 functional queens, and suggest the existence of reproductive skew, i.e. unequal respective contribution of queens to reproduction. Finally, our analyses indicate that colonies are genetically differentiated and form a population exhibiting significant isolation-by-distance,suggesting that some colonies originate through budding.

Vertaald via Google translateur voor de mensen die minder goed Engels kunnen :
De oorsprong van eusocialiteit in haplo-diploïde organismen zoals Hymenoptera is grotendeels verklaard door verwantschapskeuze. Verschillende onderzoeken hebben echter verminderde verwantschapswaarden binnen koloniën aan het licht gebracht, voornamelijk als gevolg van meerdere queen-paringen (polyandry) en / of uit de aanwezigheid van meer dan één functionele koningin (polygynie). Hier rapporteren we over het gebruik van microsatellietgegevens voor het onderzoeken van sociogenetische parameters, zoals verwantschap, en niveaus van polygynie en polyandry, in de mier Pheidole pallidula. We demonstreren, door middel van analyse van moeder-nakomelingen combinaties en het gebruik van directe sperma-typering, dat elke koningin wordt geïnsemineerd door een enkele man. De inteeltcoëfficiënt binnen kolonies en de niveaus van verwantschap tussen de koninginnen en hun partner verschillen niet significant van nul, wat aangeeft dat paringen optreden tussen niet-verwante individuen. Analyses van genotypen van werkers tonen aan dat 38% van de kolonies polygyn met 2-4 functionele koninginnen zijn, en suggereren het bestaan ​​van reproductieve scheefheid, d.w.z. ongelijke respectieve bijdrage van koninginnen aan reproductie. Tot slot geven onze analyses aan dat kolonies genetisch gedifferentieerd zijn en een populatie vormen met een significante isolatie-per-afstand, wat suggereert dat sommige kolonies gevormd zijn door budding.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door salamalfayed »

robinsegers schreef: Soorten als Pheidole een Messor zijn geïmporteerd.En je zegt luister naar antscanada maar hij is ook tegen webshops en tegen importeren.Daarvoor bestaat het GAN
...

Het blijft er toch komen, de eigenaar van de winkel van waar ik ze vandaan heb heeft al 5 mensen die deze soort zou willen kopen. Dus of ik ze nu koop of niet daarvoor draait hij zijn hand niet om.
Antscanada is niet 'tegen' importeren. Maar meer het houden van exoten (dat gaat beide kanten op). Dat hij tegen webshops is kan ik me goed voorstellen. Uit jouw bericht lees ik dat er minimaal 2 shops zijn die dit soort kolonies aanbied aan willekeurige (hobby?) houders. Dit lijkt mij erg onverstandig en onverantwoordelijk. Zowel richting de dieren zelf(grote kans dat ze sterven door slchte verzorging), maar ook richting de andere webshops die het graag goed willen doen en deze hobby voor ons mogelijk maken tot aan de gemeenschap gezien de (mogelijke) risico's.

Messor en pheidole komen uit Spanje. En er is vrij verkeer van goederen en diensten tussen Nederland en Spanje. Daarom hoef je de mieren ook niet via de nVWA te importeren. Rusland valt niet binnen de EU en het importeren zal dus via de nVWA/douane moeten.

Je geeft aan dat "het blijft er toch van komen" en dat is nu juist waarom ik aangeef dat wij deze soorten NIET moeten aanschaffen. Als wij anderen in dit inzicht kunnen meenemen zal de vraag dalen(in ieder geval niet toenemen). Natuurlijk blijven er altijd mensen onverstandige keuzes maken. En helaas zal dat op gegeven moment gaan leiden tot strengere wetgeving (verbod op houden van invasive soorten lijkt mij een hele goede om mee te beginnen voordat het telaat is)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

salamalfayed schreef:
robinsegers schreef: Soorten als Pheidole een Messor zijn geïmporteerd.En je zegt luister naar antscanada maar hij is ook tegen webshops en tegen importeren.Daarvoor bestaat het GAN
...

Het blijft er toch komen, de eigenaar van de winkel van waar ik ze vandaan heb heeft al 5 mensen die deze soort zou willen kopen. Dus of ik ze nu koop of niet daarvoor draait hij zijn hand niet om.
Antscanada is niet 'tegen' importeren. Maar meer het houden van exoten (dat gaat beide kanten op). Dat hij tegen webshops is kan ik me goed voorstellen. Uit jouw bericht lees ik dat er minimaal 2 shops zijn die dit soort kolonies aanbied aan willekeurige (hobby?) houders. Dit lijkt mij erg onverstandig en onverantwoordelijk. Zowel richting de dieren zelf(grote kans dat ze sterven door slchte verzorging), maar ook richting de andere webshops die het graag goed willen doen en deze hobby voor ons mogelijk maken tot aan de gemeenschap gezien de (mogelijke) risico's.

Messor en pheidole komen uit Spanje. En er is vrij verkeer van goederen en diensten tussen Nederland en Spanje. Daarom hoef je de mieren ook niet via de nVWA te importeren. Rusland valt niet binnen de EU en het importeren zal dus via de nVWA/douane moeten.

Je geeft aan dat "het blijft er toch van komen" en dat is nu juist waarom ik aangeef dat wij deze soorten NIET moeten aanschaffen. Als wij anderen in dit inzicht kunnen meenemen zal de vraag dalen(in ieder geval niet toenemen). Natuurlijk blijven er altijd mensen onverstandige keuzes maken. En helaas zal dat op gegeven moment gaan leiden tot strengere wetgeving (verbod op houden van invasive soorten lijkt mij een hele goede om mee te beginnen voordat het telaat is)
Op de pagina van het gan project zegt hij dit en ik citeer:
"The practice of ordering or importing ant colonies through the mail is illegal in many areas, cruel, and is hazardous to a local ecosystem, therefore the GAN Project exists to encourage responsible ant keeping by promoting the keeping of local ant species. The GAN Project also seeks to make the ant keeping hobby more accessible around the world."
Bron:http://www.antscanada.com/queen-ants-for-sale/
Het verschepen van levende dieren zonder geldige vergunning is verboden via post NL maar elke post die naar jouw geleverd moet worden word overgedragen aan je lokale postdienst in mijn ervaringen.
Bron gebruikt:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... tie#p66089

Ook zoals je zij op dit eigenmoment zijn er 2 webshops die deze soort verkopen in het verleden zijn er meerdere ook al geweest. Bijvoorbeeld World of ants heeft dit ook al gedaan dit is een berich van een forum due hier ook heeft over gepraat.
http://www.myrmecos.net/2011/11/19/worl ... nt-page-1/
Maar zoals je zegt het importeren van deze soort is slecht maar ook van elke soort iedereen doet het bijna daarvoor niet zo exotisch als atta,solenopsis,harpegnathos,.... maar zoals messor een Pheidole ook.
Laatst gewijzigd door robinsegers op 29 dec 2017, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Aljosha »

De paring van invasieve soorten en niet invasieve soorten gaat anders te werk. Als mijn Carebara ontsnapt heeft deze een bruidsvlucht nodig om voort te kunnen planten. De andere soorten die ik heb hebben ook een bruidsvlucht nodig om voort te kunnen planten. Als de kolonies ontsnappen uit hun terrarium zullen ze sterven omdat de omstandigheden en voedingsbenodigdheden niet voldoen. De Paratrechina longicornis die jij hebt leeft in huizen en zijn daarom zo'n pest. Deze soort heeft geen bruidsvlucht nodig en als ze ontsnapt en in je muur of andere plaats zou terecht komen (wat voor hun goede condities zijn om in te kunnen leven) dan kunnen ze voortplanten. Nu haal je het waarschijnlijk boven dat Pheidole ook in het nest paart etc etc.. Een aantal soorten doen het ja (Pheidole megacephala) Maar bij de meeste soorten in gevangenschap zullen de gynes onbevrucht blijven en een soort van werkster taak opnemen. Bijvoorbeeld mijn Pheidole spathifera, deze kolonie is ten einde. Ik zie geen larven meer enkel 100en eitjes van onbevruchte gynes. Ookal had ik mannetjes.. Er is niets bevrucht, dus de kolonie zal langzaam uitsterven.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Aljosha »

World of ants heeft nooit invasieve soorten verkocht en deze fiches zijn enkel voor informatieve doelen.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Aljosha schreef:De paring van invasieve soorten en niet invasieve soorten gaat anders te werk. Als mijn Carebara ontsnapt heeft deze een bruidsvlucht nodig om voort te kunnen planten. De andere soorten die ik heb hebben ook een bruidsvlucht nodig om voort te kunnen planten. Als de kolonies ontsnappen uit hun terrarium zullen ze sterven omdat de omstandigheden en voedingsbenodigdheden niet voldoen. De Paratrechina longicornis die jij hebt leeft in huizen en zijn daarom zo'n pest. Deze soort heeft geen bruidsvlucht nodig en als ze ontsnapt en in je muur of andere plaats zou terecht komen (wat voor hun goede condities zijn om in te kunnen leven) dan kunnen ze voortplanten. Nu haal je het waarschijnlijk boven dat Pheidole ook in het nest paart etc etc.. Een aantal soorten doen het ja (Pheidole megacephala) Maar bij de meeste soorten in gevangenschap zullen de gynes onbevrucht blijven en een soort van werkster taak opnemen. Bijvoorbeeld mijn Pheidole spathifera, deze kolonie is ten einde. Ik zie geen larven meer enkel 100en eitjes van onbevruchte gynes. Ookal had ik mannetjes.. Er is niets bevrucht, dus de kolonie zal langzaam uitsterven.
Zoals ik zij het gaat her niet over bij Pheidole dat ze in het nest paaren(al gebeurd dit soms) maar dat deze meestal meerde koninginnen hebben( dit kan niet in kolonies met 1 koningin) en dan zo verschillende nesten kunnen voortkomen door het fenomeen dat ant budding word genoemd(zo zitten er al Pheidole pallidula in de huizen in Nederland dit is een veel gehouden soort).Carebara diversa is een omnivoor deze zal dus ook bv zaden kunnen eten en kruimels in de winter zal dit niet gaan en zullen ze in gebouwen moeten leven maar tijdens de warme zomer maanden zie ik niet waarom ze geen bruidsvluchten kunnen hebben.De reden dat jouw kolonie niet paart is omdat ze binnen zitten dus daar zeker niet de goede omstandigheden gaan vinden en omdat ze worden gehouden in 1 grote kolonie ik weet niet of ze meerde koningin heeft (de kolonie) indien wel zou deze zich moet kunnen opsplitsen door het fenomeen ant budding. En zou dit wel moeten gaan.
Laatst gewijzigd door robinsegers op 29 dec 2017, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Aljosha schreef:World of ants heeft nooit invasieve soorten verkocht en deze fiches zijn enkel voor informatieve doelen.
Dit wist ik niet ik kan enkel zeggen wat ik lees of gelezen heb.
Het punt gaat er grote deels over dat deze soorten te veel verkocht worden door veel mensen.
Ants katyla verkoopt op Australische soorten al mag je normaal geen soorten in een uit Australië brengen.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Aljosha »

Je hebt meerdere kolonies nodig en er zijn zoveel factors nodig voor een bruidsvlucht. (Wat niet geldt voor plaagsoorten die kunnen klonen, zoals jou Paratrechina longiconis).
Carebara maakt grote kolonies met af en toe meer dan 1 gyne. Op bepaalde maanden zullen dan alle kolonies in een bepaald gebied op dezelfde tijd de bruidsvlucht doen. Dit gaat niet als je maar 1 kolonie hebt. De 7 gyne kolonie is Carebara affinis. Carebara affinis is vrij sterk polygyne in tegenstelling tot Carebara diversa, dus de kans dat ze splitsen is er zo goed als niet.. Ook ben ik van plan 4 van de 7 gynes te verkopen zodat ik niet met een onverzorgbare kolonie kom te zitten. De Carebara diversa zit in een terrarium en de affinis zal in een grote hoeveelheid 3D nesten komen te zitten. En na al mijn ervaringen is de kans op ontsnappen zo goed als onmogelijk.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Aljosha schreef:Je hebt meerdere kolonies nodig en er zijn zoveel factors nodig voor een bruidsvlucht. (Wat niet geldt voor plaagsoorten die kunnen klonen, zoals jou Paratrechina longiconis).
Carebara maakt grote kolonies met af en toe meer dan 1 gyne. Op bepaalde maanden zullen dan alle kolonies in een bepaald gebied op dezelfde tijd de bruidsvlucht doen. Dit gaat niet als je maar 1 kolonie hebt. De 7 gyne kolonie is Carebara affinis. Carebara affinis is vrij sterk polygyne in tegenstelling tot Carebara diversa, dus de kans dat ze splitsen is er zo goed als niet.. Ook ben ik van plan 4 van de 7 gynes te verkopen zodat ik niet met een onverzorgbare kolonie kom te zitten. De Carebara diversa zit in een terrarium en de affinis zal in een grote hoeveelheid 3D nesten komen te zitten. En na al mijn ervaringen is de kans op ontsnappen zo goed als onmogelijk.
De kans dat ze bij mij ontsnappen is even groot als bij u naar mijn mening volgens sommige bronnen zijn er meerdere mogelijk dat kolonies kunnen opsplitsen. Bijvoorbeeld als er weinig voedsel is of als de kolonie besluit te verhuizen via het stemmings systeem zoals het soms genoemd word en een deel van de kolonie niet besluit mee te gaan.
Ook is dit mogelijk dat deze uit deze set-up ontsnapt.
Bron van de ontsnapping:
Fouten zoals hier gemaakt kunnen altijd voorkomen.
Laatst gewijzigd door robinsegers op 29 dec 2017, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Misschien was het woord budding niet het juist woord om te gebruiken maar had ik beter gewoon kolonie opsplitsing gezegd ( getypt)
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Aljosha »

Tja, Allesandro is onhandig geweest.. De nesten waar ik ze in zal houden zijn minder ingewikkeld. Er zal nooit te weinig voedsel zijn en ze zullen nooit echt een verhuis actie moeten ondernemen aangezien ik ze gewoon erbij aankoppel.
De vele manieren waarop ze kunnen ontsnappen zou je nog eens kunnen verbazen. Over anti uitbraak leggen ze gewoon materialen en ze zijn erover.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Hessel »

Waar is deze kolonie eigenlijk gekocht?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Aljosha schreef:Tja, Allesandro is onhandig geweest.. De nesten waar ik ze in zal houden zijn minder ingewikkeld. Er zal nooit te weinig voedsel zijn en ze zullen nooit echt een verhuis actie moeten ondernemen aangezien ik ze gewoon erbij aankoppel.
De vele manieren waarop ze kunnen ontsnappen zou je nog eens kunnen verbazen. Over anti uitbraak leggen ze gewoon materialen en ze zijn erover.
Ik hoop voor u dat het lukt het zou leuk zijn om deze blog te volgen.
Ook wat jij zegt heb ik over na gedacht ik heb droge en natte ani uitbraak midelstjes en als laatste middel heb ik nog altijd mijn 2 mieren lokdoozen.
War ik bedoelde van te weinig voedsel of het stemmings systeem was al ze uitbraken en ze leven ergens in een hoekje welke reden ze zicht kunnen opslpitsen. Moest dit in gevangenschap gebeuren zou je er bv gewoon een lamp op kunnen zetten om ze te laten verhuizen en ze zouden waarschijnlijk ook niet genoeg plaats hebben om zicht optesplitsen in meerde kolonies.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Hessel schreef:Waar is deze kolonie eigenlijk gekocht?
Heb je het over mijn kolonie?
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Hessel »

Jazeker
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Hessel schreef:Jazeker
Zoals ik al zei het is enorm afgeraden om deze soort te houden.
Maar ik hoop dat je verstandig met deze informatie gaat omgaan en andere die dit lezen.
Mijn kolonie is een samen gestelde kolonie waarvan 1 kolonie van antsrus een Britse webshop en myants.de een Duitse webshop.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door salamalfayed »

Laatste reactie van mijn kant:

Opmerking over verzending: in Duitsland gelden de regels niet zo als hier. Antstore mag legaal versturen tot aan je voordeur(ook volgens de NL wetgeving). Echter mogen wij als Nederlanders deze mieren niet via dezelfde transporteur terug sturen. Ik weet dat mierenboerderij expliciet afspraken heeft gemaakt over de verzending van de mieren en dit dus netjes volgens de regels doet.
(Helaas snap ik het standpunt van Antscanada heel goed als ik kijk naar hoe ik begon ben met het houden en versturen van mieren. Dat is zeker niet iets waar ik trots op ben.)

Opmerking over import: ook vanuit Australië mag je gewoon importeren. Ik heb daar diverse contacten die vrijwel alle soorten op aanvraag kunnen leveren. Ieder contact heeft weer vergunningen voor andere soorten. Vanuit China is het in ieder geval per wet verboden om mieren te exporteren. Ik ben ook helemaal geen tegenstander van legale import, mits dit een goed vervolg krijgt richting de koper. (Screening op ervaring en goede ondersteuning). Ik wil zelf in de toekomst ook graag Atta en 'jumping jack' gaan houden. Maar nu beperk ik mij tot wat eenvoudigere soorten ondanks mijn reeds opgedane ervaring.

Opmerking over ontsnappen: dit kan bij alle houders gebeuren. Je kunt immers niet alle variabelen in de hand houden. Wel zegt ervaring heel veel. En die ervaring bouw je op door grote kolonies op te kweken en steeds te verhuizen/vergroten. Hierdoor komen je eigen denkfouten en aannames vanzelf aan het licht als de mieren toch anders werken dan je had verwacht.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

salamalfayed schreef:Laatste reactie van mijn kant:

Opmerking over verzending: in Duitsland gelden de regels niet zo als hier. Antstore mag legaal versturen tot aan je voordeur(ook volgens de NL wetgeving). Echter mogen wij als Nederlanders deze mieren niet via dezelfde transporteur terug sturen. Ik weet dat mierenboerderij expliciet afspraken heeft gemaakt over de verzending van de mieren en dit dus netjes volgens de regels doet.
(Helaas snap ik het standpunt van Antscanada heel goed als ik kijk naar hoe ik begon ben met het houden en versturen van mieren. Dat is zeker niet iets waar ik trots op ben.)

Opmerking over import: ook vanuit Australië mag je gewoon importeren. Ik heb daar diverse contacten die vrijwel alle soorten op aanvraag kunnen leveren. Ieder contact heeft weer vergunningen voor andere soorten. Vanuit China is het in ieder geval per wet verboden om mieren te exporteren. Ik ben ook helemaal geen tegenstander van legale import, mits dit een goed vervolg krijgt richting de koper. (Screening op ervaring en goede ondersteuning). Ik wil zelf in de toekomst ook graag Atta en 'jumping jack' gaan houden. Maar nu beperk ik mij tot wat eenvoudigere soorten ondanks mijn reeds opgedane ervaring.

Opmerking over ontsnappen: dit kan bij alle houders gebeuren. Je kunt immers niet alle variabelen in de hand houden. Wel zegt ervaring heel veel. En die ervaring bouw je op door grote kolonies op te kweken en steeds te verhuizen/vergroten. Hierdoor komen je eigen denkfouten en aannames vanzelf aan het licht als de mieren toch anders werken dan je had verwacht.
Over verzending heb ik op de site van post nl gelezen dat dat absoluut verboden is.
Bron:https://www.postnl.nl/klantenservice/vr ... turen.html
Ook ben ik toevallig op een anders forum terecht gekomen waar ze dit ook zeiden.
Bron:http://forum.gek.nu/viewtopic.php?t=730
En ik weet niet of deze mieren ook inderdaad iligaal zijn geïmporteerd.
De man zei dat ze niet iligaaal zijn.(zie foto)
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

robinsegers schreef:
salamalfayed schreef:Laatste reactie van mijn kant:

Opmerking over verzending: in Duitsland gelden de regels niet zo als hier. Antstore mag legaal versturen tot aan je voordeur(ook volgens de NL wetgeving). Echter mogen wij als Nederlanders deze mieren niet via dezelfde transporteur terug sturen. Ik weet dat mierenboerderij expliciet afspraken heeft gemaakt over de verzending van de mieren en dit dus netjes volgens de regels doet.
(Helaas snap ik het standpunt van Antscanada heel goed als ik kijk naar hoe ik begon ben met het houden en versturen van mieren. Dat is zeker niet iets waar ik trots op ben.)

Opmerking over import: ook vanuit Australië mag je gewoon importeren. Ik heb daar diverse contacten die vrijwel alle soorten op aanvraag kunnen leveren. Ieder contact heeft weer vergunningen voor andere soorten. Vanuit China is het in ieder geval per wet verboden om mieren te exporteren. Ik ben ook helemaal geen tegenstander van legale import, mits dit een goed vervolg krijgt richting de koper. (Screening op ervaring en goede ondersteuning). Ik wil zelf in de toekomst ook graag Atta en 'jumping jack' gaan houden. Maar nu beperk ik mij tot wat eenvoudigere soorten ondanks mijn reeds opgedane ervaring.

Opmerking over ontsnappen: dit kan bij alle houders gebeuren. Je kunt immers niet alle variabelen in de hand houden. Wel zegt ervaring heel veel. En die ervaring bouw je op door grote kolonies op te kweken en steeds te verhuizen/vergroten. Hierdoor komen je eigen denkfouten en aannames vanzelf aan het licht als de mieren toch anders werken dan je had verwacht.
Over verzending heb ik op de site van post nl gelezen dat dat absoluut verboden is.
Bron:https://www.postnl.nl/klantenservice/vr ... turen.html
Ook ben ik toevallig op een ander forum terecht gekomen waar ze dit ook zeiden.
Bron:http://forum.gek.nu/viewtopic.php?t=730
En ik weet niet of deze mieren ook inderdaad iligaal zijn geïmporteerd.
De man zei dat ze niet iligaaal zijn.(zie foto)
De foto wilt niet laden.(het is een screen shot van ons gesprek)
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

De foto(sorry voor de hoofdletters midden in de zinnen auto-correct wou niet mee werken.)
Over je opmerking van ontsnappen geef ik je helemaal gelijk.ik ben ook al langer bezig dan dit account bestaat ik had hiervoor ook al een account maar dat vind ik niet meer terug.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Myrmica
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 december 2017

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door Myrmica »

Hessel schreef:Paratrechina is ook zeer invasief, echt geen aanrader. In iedere tropische kas vind je ze wel
Ik denk bij een geheime antdieler want die soort is best speecial
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Snel groeiende kolonie

Bericht door robinsegers »

Myrmica schreef:
Hessel schreef:Paratrechina is ook zeer invasief, echt geen aanrader. In iedere tropische kas vind je ze wel
Ik denk bij een geheime antdieler want die soort is best speecial
Wat bedoel je ??
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Plaats reactie