Vergelijking van Lasius umbratus en Lasius flavus

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Vergelijking van Lasius umbratus en Lasius flavus

Bericht door FLechdrop »

Kun je ook een korte toelichting geven op de verschillen tussen een gyne van Lasius flavus en Lasius umbratus? Zijn de gynes van Lasius umbratus ook geelachtig?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door XToF »

De verhouding kop/borststuk bij Lasius flavus koninginnen is kleiner dan bij Lasius umbratus koninginnen. Dit kun je op de foto's hierboven ook vaststellen tussen Lasius niger en Lasius umbratus. Een ander kenmerk is de geelachtige onderzijde bij Lasius flavus, terwijl de poten en de onderzijde bij Lasius umbratus een rode schijn hebben.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door FLechdrop »

De kop/borststuk-verhouding deed mij twijfelen, maar gezien de duidelijk gelige onderzijde en het ontbreken van roodachtige poten zal mijn laatste vangst dan toch Lasius flavus zijn. Dank.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door XToF »

Om het verschil te illustreren heb ik een poging gedaan om enkele foto's te nemen.

Lasius umbratus:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding 317b.jpg
Lasius flavus:
Afbeelding 310b.jpg
Afbeelding 308b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door FLechdrop »

Het stomme is dat ze er qua bouw een beetje tussen in zit, maar zoals ik al aangaf is de onderzijde duidelijk geelachtig en zijn de poten duidelijk niet roodachtig.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door XToF »

Zou je de kleur van de thorax kunnen beschrijven? Zie je daar een heel licht kleurverschil? Het zou eventueel ook over een ander Lasiussoort kunnen gaan bijvoorbeeld Lasius emarginatus.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door FLechdrop »

Ik heb de mier op het moment niet bij de hand, dus daar zal ik later op terug moeten komen. Lasius emarginatus lijkt me gezien het verspreidingsgebied van die soort onwaarschijnlijk (de gyne is gevangen op het treinstation van Zevenaar, nabij Arnhem in Nederland; bij mijn weten komt de soort in Nederland nergens voor).
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door XToF »

Ik dacht er aan omdat ik vorige week 2 wat ik vermoed Lasius emarinatus koninginnen verzamelde. De koninginnen waren lichter en geler van kleur dan de Lasius niger koninginnen. Ondertussen hebben de koninginnen een donkerder kleur aangenomen. De koninginnen moeten dus 2 koninginnen geweest zijn die nog niet zo lang geleden uit hun cocon waren gekomen, toen ik ze vond. Nu ik ze zo terugzie, twijfel ik sterk of het hier niet over Lasius brunneus gaat. Materiaal om ze exact te determineren heb ik hier niet bij de hand. Het zal pas duidelijk worden wanneer de eerste werksters verschijnen.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door XToF »

Nu ik er foto's van genomen heb en de kop goed heb kunnen bekijken is het mij iets duidelijker, al blijf ik twijfelen tussen de twee. Volgens Schoeters en Vankerkhoven zou er een duidelijke frontaalnaad bij Lasius brunneus tot de voorste ocellus moeten gaan. Is er enige gelijkenis met jouw koningin? Merk ook op dat bij mijn koninginnen de onderzijde lichter is dan de bovenzijde van het gaster.
Afbeelding 355b.jpg
Afbeelding 372b.jpg
Afbeelding 384b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vergelijking van Lasius umbratus en Lasius flavus

Bericht door Mika »

Qua kleur gok ik daar toch op Lasius emarginatus. Het probleem is dat je nog geen werksters hebt, en dat de kenmerken gelden voor werksters, en mogelijks niet voor gynes.

Heb je die koninginnen gevonden in een bos, of in de stad?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vergelijking van Lasius umbratus en Lasius flavus

Bericht door XToF »

Het is mij ook niet duidelijk of de determinatietabel enkel geschikt is voor werksters. In de voorafgaande opmerkingen staat hetvolgende vermeld: De tabel omvat determinatiekenmerken van werksters en/of koninginnen.
Het zou kunnen dat ze 'koninginnen' in deze zin hebben opgenomen omwille van de werksterloze soort Anergates atratulus.
Ik heb twee exemplaren van wat voor mij ofwel Lasius emarginatus of Lasius brunneus is. De ene heb ik opgepikt voor mijn deur, aan de rand van het park, de andere voor een vitrine in de stad.
Ik denk ook dat ik zal moeten wachten tot de eerste werksters er zijn om uitsluitsel te hebben.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius fuliginosus, Lasius umbratus, Lasius niger

Bericht door FLechdrop »

XToF schreef:Is er enige gelijkenis met jouw koningin? Merk ook op dat bij mijn koninginnen de onderzijde lichter is dan de bovenzijde van het gaster.
Neen, mijn mier heeft duidelijk meer weg van een exemplaar van Lasius flavus met een ietwat atypische bouw.
FLechdrop
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 juli 2007
Locatie: Amstelveen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Vergelijking van Lasius umbratus en Lasius flavus

Bericht door FLechdrop »

XToF:

Gezien de onderstaande foto van een gyne van Lasius brunneus deel ik het vermoeden dat het hier om Lasius emarginatus gaat.

Afbeelding
Plaats reactie