Wat is een gamergate?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
kjeld13

Wat is een gamergate?

Bericht door kjeld13 »

Een kolonie zonder gyne waarbij de werksters zelf de eitjes leggen :shock: !!! Daar heb ik serieus nog nooit van gehoord. Wel van voedseleieren maar verder niet, werksters die werksters creeëren eigenlijk wel handig. En wat is een gamergate.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Diacamma rugosum

Bericht door mn »

Gamergate is een werkster, die eitjes legt, deze opvoedt en waar mannetjes uitkomen. Deze mannetjes zullen paren met de werkster. De werkster kan nadien bevruchte eitjes leggen waar dan werksters uitkomen. Harpegnathos soorten hebben ook gamergates. Zo is het zelfs, moest de koningin sterven in de kolonie dat de werksters onderling duelleren over wie er mag paren met de mannetjes. Een gamergate is dus één werkster op zichzelf of een die deel maakt van een groep met meerdere werksters die geen gamergates zijn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Diacamma rugosum

Bericht door kjeld13 »

Hoe kan ze wel mannetjes maken zonder dat ze bevrucht is? En als ze weer met die mannetjes paart kunnen daar dan niet rare misvormde incest werksters uitkomen?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Diacamma rugosum

Bericht door mn »

Mannetjes komen voort uit onbevruchte eicellen, dus er hoeft hiervoor geen bevruchting plaats te vinden. Werksters komen voort uit bevruchten eicellen, hier moet wel een bevruchting plaatsvinden. Mannetjesmieren hebben geen vader, maar wel een grootvader.

Hoe het zit met die evetuele misvormingen kan ik niet uitleggen. Maar waarschijnlijk zal het bij insecten niet zo als bij zoogdieren en dergelijke gaan.

Je hebt wel enkele misvormingen die er kunnen plaatsvinden zoals gynandromorf, maar dat heeft niets met dit te maken. Voor meer info kijk in Mika's blog:Oecophylla smaragdina II: koningin van Thaise afkomst
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door semar »

Hoe zit het dan met de inteelt?

Als de gamergate paart met de mannetjes uit haar eigen eitjes, zijn die genetisch gezien exact hetzelfde als zijzelf.
Levert dit geen sterk verlies van vitaliteit op door te weinig variatie in de allellen?

Adopteert zo´n kolonie later een échte´ koningin als die weer rondlopen na de bruidsvluchten?
____________________________________________________________________________________
Als bijen geen nieuwe moer kunnen kweken worden een aantal werksters `malle moeren´ maar die kunnen niet paren, een bijenvolk in die situatie sterf binnen 1 generatie (± 9 weken) uit.

Bij bijen is er ook al direct al verlies van levensvatbaarheid van de eitjes bij 1generatie inteelt.
Daarom paart een bijenkoningin ook met 15 á 20 darren hoog in de lucht een aantal km van huis.

Hoe zit bovenstaande eigenlijk bij mieren?

Wie van de ervaren ´mierenmeppers´ ;)
heeft de antwoorden?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Brengen Lasius niger ook gamergates voort?

Bericht door Westdijk »

Ik weet nu inmiddels wat een gamergate is. Ook heb ik een reden gehad om me hier op het forum in te verdiepen. Laat ik beginnen dat ik al maanden een groep mieren heb ter grootte van naar schatting honderd tot honderdvijftig mieren. Het is wat lastig tellen. Deze groep bevatte geen koningin, maar wel zijn er voor de winter op twee verschillende momenten eieren toegevoegd en bij mijn weten ook allemaal uitgekomen. Volgens mij waren het allemaal werksters. Deze mieren hield ik om te testen of deze hobby wat voor mij is, maar ook of ik een geschikt formicarium in een plastic bierbeker kan maken. Ik heb er veel van geleerd en inmiddels zijn de beestjes al weer weken uit winterslaap, maar tot mijn verbazing zie ik eitjes in verschillende fasen.
Brengen Lasius niger ook gamergates voort en kan dit uiteindelijk tot een levensvatbare kolonie leiden? Ik heb wel gelezen dat er andere soorten zijn waar dit voor geld, maar Lasius niger kwam ik nergens tegen op het forum. Tenzij ik hier overheen heb gelezen. :oops: Kan iemand hier duidelijkheid over verstrekken?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door ProXi »

Ik vermoed eerder dat niet alle eitjes voor de winterslaap zijn uitgekomen.
Bij Lasius niger kan dit namelijk niet. Die werksters leggen geen eitjes.
Of je moet een wereldprimeur hebben ;)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door MichaelB »

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er toch een gyne tussen zit ergens, maar dan zou je toch echt wel verwachten, dat je die dan al lang gezien zou moeten hebben.
Maar inderdaad is het zo dat tijdens de winterslaap de eitjes jonge larfjes worden maar dan stoppen met groeien.
Dit omdat in de winter geen voedsel gehaald kan worden of nauwelijks.
Bij het verhogen van de temperatuur gaan de larfjes zich weer verder ontwikkelen maar doen dit net allemaal tegelijk.
Dit zou het kunnen verklaren als we naar de theorie kijken.

Uiteraard is er ook een grijs gebied. Waarvan ik denk dat deze veel groter is dan iedereen verwacht.
Ik heb al bijvoorbeeld ruim een half jaar een kolonie messor zonder gyne.
Deze kolonie is hartstikke gezond en ook ik zie daar regelmatig een eipakket.
Heel af en toe komt een mannetje uit maar ik heb ook regelmatig een pop van een werkster gezien.
Het jammere is wel dat ik achterhaald heb dat 1 Minor werkster steeds omringt werd door andere en ook gevoerd.
Dus ik denk dat dit de vervangende gyne was. Inmiddels is ze iets meer dan een week terug overleden en nu zie ik helaas bij de nieuwe eitjes dat ze spierwit zijn en niet lijken te groeien. Maar toch opmerkelijk hoe stevig en sterk ze zijn en hoe goed ze de kolonie draaiende houden.
Zou denk ik zelfs voor een beginner inderdaad wellicht beter zijn om zo eens te testen hoe het gaat, aangezien ze makkelijk een jaar kunnen halen.

Daarbij heb ik ook bijvoorbeeld 2 lasius niger gynes die samen gelukkig zijn en ook beide bevrucht lijken dus ze nooit nooit :P
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door GvG »

Maar inderdaad is het zo dat tijdens de winterslaap de eitjes jonge larfjes worden maar dan stoppen met groeien.
Dit omdat in de winter geen voedsel gehaald kan worden of nauwelijks.
Bij het verhogen van de temperatuur gaan de larfjes zich weer verder ontwikkelen (...)
Dit klopt niet helemaal, Michael. Ik hoop dat je me toestaat één en ander te nuanceren:

- Eitjes worden larfjes vóór de winterslaap, niet tijdens.
- Larven stoppen met groeien door een proces dat "diapauze" heet. Dit wordt geregeld door allerlei in- en uitwendige prikkels. Niet (alleen) door voedsel aanbod. Heel veel soorten gaan in diapauze, ook als er genoeg voedsel is (de rede dat veel soorten een diapauze kennen heeft natuurlijk wel met het beperkte voedselaanbod in de winter te maken, in de natuurlijke omgving althans. Het is echter niet de directe oorzaak).
- De diapauze stopt niet alleen door het verhogen van de temperatuur maar bijvoorbeeld ook door daglengte (afhankelijk van de soort).
Uiteraard is er ook een grijs gebied. (...) Ik heb al bijvoorbeeld ruim een half jaar een kolonie Messor zonder gyne.
Deze kolonie is hartstikke gezond en ook ik zie daar regelmatig een eipakket.
Heel af en toe komt een mannetje uit maar ik heb ook regelmatig een pop van een werkster gezien.
Dit is leuk en interessant om te zien! Het is echter geen grijs gebied en het is goed onderzocht, gedocumenteerd en te verklaren. Als de gyne sterft verliezen de werksters ook hun manier om hun genen te verspreiden. Door zelf onbevruchte eieren te leggen kunnen de werksters mannetjes voortbrengen om zo alsnog hun genen te verspreiden. Dit gaat niet altijd even goed omdat het voor de werksters niet gunstig is om energie te besteden aan de zonen van hun zussen.
Ik heb dit zelf ook gezien bij een Temnothorax kolonie waarvan de gyne stierf. De werksters hebben nog een seizoen doorgeleefd en tientallen mannetjes voortgebracht. Deze vlogen nog wel eens uit, dan vond ik ze op mijn vensterbank.

Niet bij alle soorten kunnen de werksters eitjes leggen, en bij slechts enkele soorten kunnen werksters bevrucht worden en als gamergate functioneren. Bij Messor kan dit niet, het lijkt me dan ook niet aannemelijk dat de minor werkster waar je het over hebt bevrucht zou kunnen zijn en dus in staat was tot het leggen van bevruchte eieren.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: ProXi, MichaelB en GvG

Bericht door Westdijk »

Ik betwijfel of ik ooit een wereldprimeur zal veroorzaken, ProXi. Wat je zegt is plausibel en daar had ik ook over nagedacht, maar vervolgens verworpen. Misschien was ik daarmee te snel nu MichaelB het ook bevestigd. Eerlijk gezegd wel een beetje teleurstellend of kan ik beter zeggen dat ik op iets anders hoopte?

Ik vond de verstreken tijd zo vreemd, maar GvG heeft de twijfel hierover weggenomen. De laatste poppen kwamen weken eerder uit voor alles naar de koelkast verhuisde. Ik had geen eieren gespot voor de winter, maar dat zegt natuurlijk niets. Het ytong is wit en vormt een uitstekende achtergrondkleur om in op te gaan. Bovendien zijn er drie kamers waar heel veel mieren bij elkaar zitten en ik ze niet van elkaar kan onderscheiden. Nu echter ben ik in staat om achterin een kamer een afgeplatte, bobbelige bal van naar schatting zes bij vier millimeter te zien. Er is echter zoveel activiteit dat het lastig te zien is. Ik denk dat het eieren zijn. In een ander kamer liggen larven en poppen en in weer een andere kamer alleen poppen. Ik wacht het af wat hier uit komt.
GvG, je kwam met nuttige aanvullende informatie over diapauze. Ik had hier geen idee van en ging uit van een vaststaande periode tussen het leggen van een ei tot de werkster, mannetje of koningin uit de pop komt.

Bedankt tot zover voor jullie reacties ProXi, MichaelB en GvG.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door MichaelB »

Thanx en ik wordt graag genuanceerd hoor! Geen probleem.
Moet ik wel bij zeggen dat ik ook deels sprak via mijn eigen mening hierover.

Zelf heb ik momenteel een Diacamma sp. deze heeft ook een gamergate trouwens.
Ik wil in de zomer testen of ik deze kolonie ook zou kunnen afsplitsen en wellicht meer te weten kan komen over GamerGates.

GVG hopelijk vind je et niet erg maar:
- Eitjes worden larfjes vóór de winterslaap, niet tijdens.
Zelf heb ik meegemaakt dat een niger gyne een 50-80 tal larfjes had toen ik ze in winterslaap deed (in de kelder met +-10 graden.
Toen ik haar uit winterslaap haalde had ze er honderden:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6875
Zie foto's

Dus ik denk dat er veel van veel factoren afhankelijk is, dat is wat ik met het grijze gebied bedoel aan te geven.
Ben het zeker met je eens dat het niet alleen met voedsel te maken heeft. Ook met licht en temperatuur.

Qua diapauze ben ik van mening dat dit ook niet altijd zo gaat als dat in de theorie staat beschreven.
Vaak zie je camponotus soorten midden in de zomer met ruim voldoende warmte, licht en voedsel aanbod in diapauze gaan.
Dit vind ik zelf ook geheel afwijkend gedrag. En toont aan dat wij nog lang niet alles weten over mieren.
Zelf vind ik dat dit een voorbeeld is wat aantoont dat er nog veel meer mogelijk is en dan niet alleen met diapauze, maar wellicht ook met andere aspecten.
Bij Messor kan dit niet, het lijkt me dan ook niet aannemelijk dat de minor werkster waar je het over hebt bevrucht zou kunnen zijn en dus in staat was tot het leggen van bevruchte eieren.
Begrijpelijk! Als je naar de theorie kijkt kan dit zeker niet bij een messor.
Waar ik benieuwd naar ben is of de huidige eitjes gaan ontwikkelen, mocht het zo zijn zal ik zeker foto's posten!

Dank voor de feedback! @westdijk graag gedaan :)
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door GvG »

GVG hopelijk vind je et niet erg
Helemaal niet! Zoals je misschien al gemerkt hebt hou ik wel van een discussie! :D
Zelf heb ik momenteel een Diacamma sp. deze heeft ook een gamergate trouwens.
Ik wil in de zomer testen of ik deze kolonie ook zou kunnen afsplitsen en wellicht meer te weten kan komen over GamerGates.
Diacamma is inderdaad één van de weinige geslachten waar gamergates voorkomen. Erg interessant, ik ben benieuwd naar je ervaringen!
zelf heb ik meegemaakt dat een niger gyne een 50-80 tal larfjes had toen ik ze in winterslaap deed (in de kelder met +-10 graden.
Toen ik haar uit winterslaap haalde had ze er honderden
Tja... Dat jij de mieren in winterslaap "doet" betekent niet dat zij al toe zijn aan de diapauze. Blijkbaar zijn er nog eieren uitgekomen in de kelder en zijn ze daarna in diapauze gegaan. Dat kan natuurlijk best. Eigenlijk kunnen we bij mieren niet echt spreken van een winterslaap, enkel van diapauze. Deze diapauze verloopt (en eindigt) beter bij lagere temperaturen.
Qua diapauze ben ik van mening dat dit ook niet altijd zo gaat als dat in de theorie staat beschreven.
Vaak zie je Camponotus soorten midden in de zomer met ruim voldoende warmte, licht en voedsel aanbod in diapauze gaan.
In gevangenschap gaat het inderdaad niet altijd zoals je a.d.h.v. de theorie zou verwachten. Dat betekent naar mijn mening niet dat de theorie incompleet of onjuist is, maar dat de mieren in gevangenschap ontregeld raken. Dat vind ik begrijpelijk omdat we ze kunstmatig verwarmen, en ze veel kunstlicht zien. Zoals gezegd zijn temperatuur en daglengte belangrijke prikkels voor het bioritme van mieren.

Ik betwijfel of Camponotus spp. in hun natuurlijke leefgebied ook midden in augustus in diapauze gaan.
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Diacamma rugosum

Bericht door Faerun »

kjeld13 schreef:Hoe kan ze wel mannetjes maken zonder dat ze bevrucht is?
Mensen zijn diploid. Dat wil zeggen dat wij 1 set chromosomen krijgen van onze moeder, en 1 van onze vader. Dus...elk mens heeft 2 'sets' chromosomen. Een spermacel of eicel neemt een van die sets met zich mee naar de volgende generatie (er zijn wat meer nuances, maar dit zijn de basics). Man/vrouw wordt bepaald door ons sex chromosoom. Als we twee kopien van het X-chromosoom hebben, wordt een mens een vrouw, als we een X en een Y chromosoom hebben, wordt het een man. Dit houdt dus in dat het geslacht van een kind bepaald wordt door de man, want die kan OF een X chromosoom doorgeven...OF een Y chromosoom. De moeder kan alleen X doorgeven.

Mieren, zijn net als bijen en wespen haplodiploid. Dit wil zeggen dat werksters en koninginnen voortkomen uit eitjes die bevrucht worden (diploid zoals bij mensen). Mannetjes worden echter gemaakt door onbevruchte eitjes (ze hebben dus geen vader). Er zijn hier wederom nuances. Zo is er een SDL (sex determining locus). Een werkster moet hier twee verschillende kopien van hebben om vrouwelijk te worden. Als ze per ongeluk 2 dezelfde kopien heeft (zoals het resultaat kan zijn van inteelt), kun je diploide mannetjes krijgen. Deze mannetjes zijn vaak niet vruchtbaar, en het is dus niet heel handig voor een kolonie om ingeteeld te zijn (al zijn er wederom exceptions).

Hoop dat het wat duidelijker is :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door GvG »

Dat maakt het inderdaad wat duidelijker. Ik had al eens zoiets gelezen op een blog van Mika, dit maakt het weer wat duidelijker. Inteelt verhoogt dus de kans op nutteloze mannetjes omdat de kans groter is dat dat de nakomelingen 2 keer dezelfde versie van het gen krijgen.

Weet jij toevallig hoeveel versies van dat gen er zijn? Twee? Of eerder tientallen?
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door Faerun »

Normaal gesproken zijn er behoorlijk wat versies van dit gen (hoeveel weet ik niet of het bekend is, maar waarschijnlijk verschild het enorm per soort).
That said...er zijn ook mieren die NIET het SLSD (single locus sex determination) gebruiken, maar MLSD (multi locus sex determination). Dat wil zeggen dat er MEERDERE genen 'homozygoot/het zelfde' moeten zijn om een diploid mannetje te vormen.

Al met al, zoals met de meeste dingen in mieren...het verschild per soort ^^
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door GvG »

Ah, zo zit dat. Dat verklaart het. Ik las het volgende in "The Ants", wat ik niet begreep: "when one locus or a very few loci are involved (...) it is also possible to get males from fertilized eggs ...". Ik snapte niet waarom het " one or a few" was. Maar dit verschilt dus per soort, zowel het aantal loci als het aantal allelen per locus.

Bedankt voor de uitleg!
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Wat is een gamergate?

Bericht door Faerun »

Klopt precies!

Statistisch gezien klopt hun uitdrukking ook nog niet eens helemaal. Zelfs al zijn er een miljoen loci met een miljoen allelen per stuk, dan nog steeds kun je mannetjes van bevruchte eitjes krijgen...maar dan is de kans natuurlijk heel klein.

Maar goed...zelfs iets met een hele kleine kans gebeurt constant in de natuur :)
Plaats reactie