Beten en steken van mieren

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Beten en steken van mieren

Bericht door Lvet »

Phantom schreef:Ik zou het eerder omschrijven als fijngeknepen bladeren. Desalniettemin een zeer herkenbare geur, inderdaad.

Zelf heb ik een flinke kolonie in m'n tuin zitten. Zie ook dit onderwerp.
Mooie foto's! Dat topic had ik eerder had gezien. Ik heb begrepen dat ze heel moeilijk verhuizen. Ik wist overigens niet dat ze konden bijten, ik heb wel één van de mieren over mijn hand laten lopen, maar niet vastgepakt. De eerstvolgende keer dat ik ze zie ga ik eens even ruiken en mij misschien ook laten bijten (daar ik nog nooit gebeten/gestoken ben door een mier en ik ben best wel benieuwd).
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mooie mier, maar welke soort?

Bericht door Phantom »

Lvet schreef:
Phantom schreef:Ik zou het eerder omschrijven als fijngeknepen bladeren. Desalniettemin een zeer herkenbare geur, inderdaad.

Zelf heb ik een flinke kolonie in m'n tuin zitten. Zie ook dit onderwerp.
Mooie foto's! Dat topic had ik eerder had gezien. Ik heb begrepen dat ze heel moeilijk verhuizen. Ik wist overigens niet dat ze konden bijten, ik heb wel één van de mieren over mijn hand laten lopen, maar niet vastgepakt. De eerstvolgende keer dat ik ze zie ga ik eens even ruiken en mij misschien ook laten bijten (daar ik nog nooit gebeten/gestoken ben door een mier en ik ben best wel benieuwd).
Niet erg pijnlijk, al is L.fuliginosus wat agressiever dan L.niger. L.niger bijt ook, maar voel je moeilijk. Als je dat wil voelen moet je met je hand in een kolonie zitten die een bruidsvlucht houdt.

Gestoken worden: ga op een nest M.rubra zitten. Die voel je wel. ;)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Mooie mier, maar welke soort?

Bericht door Lvet »

Phantom schreef:
Lvet schreef:
Phantom schreef:Ik zou het eerder omschrijven als fijngeknepen bladeren. Desalniettemin een zeer herkenbare geur, inderdaad.

Zelf heb ik een flinke kolonie in m'n tuin zitten. Zie ook dit onderwerp.
Mooie foto's! Dat topic had ik eerder had gezien. Ik heb begrepen dat ze heel moeilijk verhuizen. Ik wist overigens niet dat ze konden bijten, ik heb wel één van de mieren over mijn hand laten lopen, maar niet vastgepakt. De eerstvolgende keer dat ik ze zie ga ik eens even ruiken en mij misschien ook laten bijten (daar ik nog nooit gebeten/gestoken ben door een mier en ik ben best wel benieuwd).
Niet erg pijnlijk, al is L.fuliginosus wat agressiever dan L.niger. L.niger bijt ook, maar voel je moeilijk. Als je dat wil voelen moet je met je hand in een kolonie zitten die een bruidsvlucht houdt.

Gestoken worden: ga op een nest M.rubra zitten. Die voel je wel. ;)
Ik had ooit een Lasius niger vast en deze probeerde mij te bijten, ik dacht dat ik even wat voelde, maar dacht toen dat ik het me verbeeldde, omdat ik dacht dat Lasius niger daar te kleine kaken voor had.
M. rubra heb ik nooit vastgehad, maar ze lopen wel in het bos dus ik kan het ooit proberen. :D
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Elan »

Als er dan toch een aparte thread voor wordt gemaakt: welke beneluxmier (of makkelijk te importeren mier) heeft de pijnlijkste beet/steek? :)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Phantom »

Ik denk Myrmica rubra.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door mn »

Grotere Camponotus sp. werksters kunnen ook serieus bijten! Het is als met de punt van een kniptang een stuk uit je vingers knippen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door salamalfayed »

De grote werksters van de Messor Barbarus hebben denk ik ook aardig wat kracht in de beet.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Martijn »

Ik denk dat de beet van een pheidologeton sp. ook niet zo fijn voelt. Echter is het geen soort die je makkelijk kan importeren.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Gortello »

Vergeet de soms dodelijke steek van de Bull Ant niet :D , en ik denk dat de beet ook geen pretje is.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Floris »

Ik ben een keer gestoken door Myrmica rubra. Ik heb daar meer dan een week last van gehad.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door mn »

De brandharen van een brandnetel bevatten o.a. mierenzuur. Je kunt de steek van Myrmica rubra dus vergelijken met het effect dat brandnetels hebben.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Floris »

Ik ben er niet zeker van dat Myrmica spp. mierenzuur hebben.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Phantom »

Volgens mij werkt een mierensteek indentiek aan dat van een wesp of bij. Een complex mengsel van enzymen en hulpstoffen. Mierenzuur hoort daar niet bij, voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door efbi »

Een belangrijk aspect dat een beetje vergeten dreigt te worden is dat ieder persoon dit anders kan ervaren, het is niet helemaal objectief.
Zo kan de ene persoon veel meer/langer last hebben dan een ander. En dan spreek ik niet onmiddelijk van allergieën.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Floris »

Een rode bult die meer dan een week aanhoudt en pijn doet is niet subjectief. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Other »

Phantom schreef:Volgens mij werkt een mierensteek indentiek aan dat van een wesp of bij. Een complex mengsel van enzymen en hulpstoffen. Mierenzuur hoort daar niet bij, voor zover ik weet.
Uit methanol, water en koolstofmonoxide wordt mierenzuur gemaakt met enkele tussenstappen.

Mierenzuur komt in veel levende wezens, zowel dieren als planten, voor. Onder andere mieren maken en gebruiken mierenzuur als middel tot aanval en zelfverdediging, vandaar de naam mierenzuur, maar ook wespen, bijen, hommels en brandnetels verdedigen zich met mierenzuur.
Bron: Wikipedia
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Elan »

Wat ik uit een snel literatuuronderzoekje heb kunnen halen is dat er wellicht wel mierenzuur in de sting glands van verschillende organismes zit, maar absoluut ook een hele rits aan 'schadelijke' enzymen. Samen is dus het venom* een flinke mix, waarbij je niet meteen een effect aan één van de bestandsdelen toe kunt schrijven.
Offtopic: *)'Gif' is mijns inziens net als zoveel Nederlandse woorden te dubbelzinnig, omdat de verschillende mogelijke vertalingen voor aparte dingen staan, venom/poison bv.


Overigens ben ik van mening dat steken toch wel enigzins subjectief beoordeeld kunnen worden, omdat de een z'n lichaam gevoeliger kan zijn dan de ander (ik liep een halve week rond met een dubbeldikke lip na een wespensteek, iemand anders heeft een bultje). Uiteraard moet zoiets te normaliseren zijn, maar zolang we alleen anekdotes uitwisselen kunnen we dat wel in gedachten houden :).

(edit: typo)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Phantom »

Other schreef:Uit methanol, water en koolstofmonoxide wordt mierenzuur gemaakt met enkele tussenstappen.

Mierenzuur komt in veel levende wezens, zowel dieren als planten, voor. Onder andere mieren maken en gebruiken mierenzuur als middel tot aanval en zelfverdediging, vandaar de naam mierenzuur, maar ook wespen, bijen, hommels en brandnetels verdedigen zich met mierenzuur.
Bron: Wikipedia
De industriële synthese van mierenzuur is niet zo toepasbaar op insecten. :)

Helaas zit wikipedia, vooral de Nederlandse, barstensvol met volslagen idioten. Het kan informatief zijn, maar voor feiten is het vaak beter verder te zoeken. De Engelse wikipedia is al veel nauwkeuriger en gebruikt talloze bronnen die je vervolgens weer kan bekijken.

Mierenzuur heeft overigens een azijnachtige geur en zeer gemakkelijk waar te nemen. Pak maar eens een Formica sp.-werkster op en je weet wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Elan »

Phantom schreef:Helaas zit wikipedia, vooral de Nederlandse, barstensvol met volslagen idioten. Het kan informatief zijn, maar voor feiten is het vaak beter verder te zoeken.
Offtopic: QFT!
Voor veel zaken die ik quick and dirty op moet zoeken zit ik liever op de Engelse of Duitse, daar staan "vaak" tenminste nog referenties bij waar je dingen kan verifiëren (mits het niet van "het blog van jantje" komt...)
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door MorbidMike »

Floris schreef:Een rode bult die meer dan een week aanhoudt en pijn doet is niet subjectief. :)
Precies dit. Heb dezelfde ervaring met Myrmica rubra steken.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Lvet »

Aangezien ik wel een keer op zoek ga naar gynes van M. rubra, zal ik die steek vast ook wel ervaren.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door ProXi »


Ik ben zo vaak gebeten, zoals een keer op de Veluwe :P
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Lvet »

Haha, leuk filmpje. Op het eind denkt-ie: 'screw this, I'm outta here', omdat je geen kik geeft.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door ProXi »

Haha ja, de aanhouder wint 8-) :lol:
Als ze op dat plekje bijten voel je niets, maar op sommige plekjes voelt het wel irritant.
Bijvoorbeeld als ze bijten in de huid tussen je vingers.
Die huid is denk ik dunner en minder strak, dus kunnen ze er beter in bijten :P
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Leksz »

Ik denk toch dat mijn Myrmecia wint :P ik ben er door gebeten en het doet zelfs pijn bij mijn vingertopje. Goed het bleef nog wel bij een beet... (hoewel gynes niet kunnen prikken)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door XToF »

Leksz schreef:Ik denk toch dat mijn Myrmecia wint :P ik ben er door gebeten en het doet zelfs pijn bij mijn vingertopje. Goed het bleef nog wel bij een beet... (hoewel gynes niet kunnen prikken)
Morfologisch gezien zijn koninginnen van Myrmecia in staat om te steken, ze beschikken net als de werksters over een angel. Is er iets dat ik over het hoofd zie? Waar heb je de informatie dat Myrmecia koninginnen niet kunnen prikken vandaan?
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Leksz »

Uhmmm nu voel ik me toch gelukkig.. Ik heb best veel Myrmecia gynes vastgepakt met mijn handen en over mijn handen laten lopen etc. Omdat ik dacht dat haar angel niet was aangegroeit door de ovaria (toch?) En ik had gelezen dat als een Myrmecia Gamergate plaatsvindt de werkster haar angel verliest.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door XToF »

Zou je die info nog ergens kunnen terugvinden? Daar zou ik heel graag meer over willen weten.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Leksz »

Hmm daar moet ik wel achteraan ja, Maar hoe dan ook ik heb nog nooit de gyne haar angel zien gebruiken of gezien. Morfologisch lijkt me dat juist toch correcter? Hoe kan de gyne plaats hebben voor een angel en de legbuis. Anyway ik ga toch maar goed opletten of ze een angel heeft.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beten en steken van mieren

Bericht door Phantom »

Gynes van R. metallica en M.rubra kunnen zonder problemen steken (zie ook mijn blog over R. metallica). Ik vermoed dat dit hetzelfde zal zijn bij Myrmecia spp.
Plaats reactie