Geslachtsbepaling van werksters

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Geslachtsbepaling van werksters

Bericht door barthoofd »

Hallo,
waarschijnlijk vinden jullie dit een domme vraag, maar ik ben wel benieuwd.
Je hebt namelijk de mannetjes, de koninginnen en de werksters. Je weet dat een koningin vrouwelijk is omdat ze eitjes legt. Je weet van de mannetjes dat ze mannelijk zijn omdat ze zaadcellen produceren. Maar wat is de reden dat we de werksters ´werksters´ noemen? Zij hebben toch immers geen geslachtsorganen, dus kunnen ze toch ook niet vrouwelijk genoemd worden?
Ik snap het als jullie dit een rare vraag vinden, maar ik ben ook nog niet zo lang bezig met mieren (1 maand), en ik kon hier verder niks over vinden op internet.
Gr bart.
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: De werksters

Bericht door Gortello »

De werksters van sommige soorten kunnen voedseleitjes leggen en alleen het vrouwelijke geslacht heeft eitjes ;) . (met misschien een paar uitzonderingen die zijn er altijd)
Gebruikersavatar
thamishan
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 juni 2011
Locatie: Sint philipsland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: De werksters

Bericht door thamishan »

Sommige hebben helemaal geen geslachtsorganen.
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: De werksters

Bericht door barthoofd »

Ok,
bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.
Doen Lasius niger vrouwtjes dit ook?
En wat heeft het eigenlijk voor nut om voedseleitjes te leggen, dat kost toch veel meer energie?
Dat sommige zonder geslachtsorganen dan toch werksters worden genoemd snap ik dan wel, dat is dan gewoon voor de duidelijkheid.
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: De werksters

Bericht door XToF »

Geslacht bij dieren wordt bepaald door de geslachtschromosomen en niet door de mogelijkheid om eitjes te leggen. Je hebt het systeem van XX (vrouwelijk)/XY (mannelijk), het systeem XX (vrouwelijk)/XO (mannelijk) (O staat voor de afwezigheid van het chromosoom) of het systeem ZW (vrouwelijk) / ZZ (mannelijk). Voor mieren wordt het XX/XO systeem gebruikt.
Gebruikersavatar
barthoofd
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mei 2011
Locatie: rotterdam
Gender:
Leeftijd: 25

Re: De werksters

Bericht door barthoofd »

Chromosomen...
Dat doet me denken aan een biologie les, die draadjes in de kern van een cel geloof ik.
Dan is het antwoord op mijn vraag nu helemaal volledig!
Hartelijk bedankt.
1 x Lasius niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: De werksters

Bericht door Phantom »

Chromosomen zijn de dragers van het DNA, erfelijk materiaal.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: De werksters

Bericht door Lvet »

Dus ook al zijn de geslachtskenmerken niet ontwikkeld, de 'informatie' voor het geslacht staat opgeslagen in de chromosomen. Vandaar dat bepaald kan worden tot welk geslacht de werksters behoren.
Ook een embryo in de menselijke baarmoeder vertoont aanvankelijk nog geen geslachtskenmerken, terwijl het geslacht al wel genotypisch bepaald is bij de bevruchting. Pas later uiten de geslachtskenmerken zich in het fenotype. Maar dit allemaal zul je inderdaad uitgebreid bij biologie krijgen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie