Eitjes bepalend voor de grote van de uiteindelijke werkster?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Eitjes bepalend voor de grote van de uiteindelijke werkster?

Bericht door mn »

Zijn de eitjes die de gyne legt bepalend voor de grote van de uiteindelijke werksters? Dus met welke grootte de larve zal verpoppen.

Ik heb hier momenteel enkele kolonies Pogonomyrmex occidentalis welke bij de koloniestichting geboost werden door poppen. De werksters uit de poppen zijn werksters van normale grote, geen nanitics. Toch pruduceerd(e) deze kolonie nanitics, ze zijn eens stuk kleiner dan de andere werksters. Ondanks het feit dat de gyne veel hulp kreeg en voldoende voedsel ter beschikking had.

Nick
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Eitjes bepalend voor de grote van de uiteindelijke werkster?

Bericht door mn »

Worden de eerste eitjes die een gyne legt steeds nanitics? Natuurlijk weet ik dat het verschilt per soort.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Eitjes bepalend voor de grote van de uiteindelijke werkster?

Bericht door Mika »

Je hebt 2 zaken hier: het gebeuren bij jouw kolonie, en een mogelijke verklaring daarvoor.

Wat volgens mij de verklaring is voor de groei van de werksters bij jouw kolonie, is dat de werksters gradueel groeien, en dat je bij de beperkte boost nog niet kan verwachten dat je de volledige grootte zou kunnen bereiken.

Volgens mij bepaalt de ei-grootte helemaal niet de maximale grootte van de werksters. Het is het gewicht dat bereikt wordt voor bepaalde vervellingen van de larve, dat blijkbaar werkt als een drempel; bijvoorbeeld een werkster kan geen major worden, indien ze niet meer den (ik zeg maar wat) 100 microgram weegt bij de eerste vervelling.

Hetgeen wel moeilijk de enige uitleg kan zijn bij nanitici, omdat ze vaak heel snel ontwikkelen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Eitjes bepalend voor de grote van de uiteindelijke werkster?

Bericht door mn »

Ik ben mee, bedankt. Daarom dat dus ook de laatste larven niet groter worden, ondanks er meer werksters zijn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie