Agressie Lasius niger

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Agressie Lasius niger

Bericht door dondiablo »

Ik heb het al vele keren gelezen op het forum, lasius niger is agressief als ze in grote getalen zijn, maar ik stond vandaag versteld toen ik zag dat mijn lasius niger kolonie over de 4 cm hoge fluon laag is uitgebroken en in 1 middag me pheidole nodus heeft uitgemoord die rond de 200 werksters telde. Wat ik mij alleen afvraag is, waarom ze per se op plundertocht bij de P. nodus zijn geweest? De gyne, het broed en de werksters zijn gewoon verdwenen er lagen nog 2 soldaten.

Mijn Messor orientalis heeft ook wat dode Lasius niger werksters in de buitenwereld maar die hebben het overleefd en er is weinig schade aangericht. Toch vind ik het opmerkelijk want mijn Lasius niger kregen ruim voldoende voedsel en andere nest behoeftes, daarnaast vind ik het echt bizar dat de lasius niger het heeft gewonnen van mijn Pheidole nodus.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger

Bericht door Leksz »

Noooo jouw P. nodus :(
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger

Bericht door XToF »

Dat is territoriale agressie. Kolonies die dicht bij elkaar hun nest hebben, gaan met elkaar in competitie wat voedsel betreft. Bovendien vormen de dode werksters van de andere soort een bijkomende bron van voeding. Zijn er dode P. nodus werksters te vinden in het nest van L. niger?

Een goed aangebrachte laag fluon van 4 cm zou L. niger absoluut moeten tegenhouden. Waaruit bestaat jouw buitenwereld, plastic, glas? Is er siliconenkit aanwezig? Bovendien zijn de L. niger werksters er ook in geslaagd om uit jouw P. nodus buitenwereld te klimmen, ook dat zou niet mogelijk mogen zijn. Welk uitbraakmiddel gebruik je daar en wat is de ondergrond waarop je het gebruikt?
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Agressie Lasius niger

Bericht door dondiablo »

Mijn Lasius niger nest zit te vol om goed te kunnen zien of er een P nodus tussen ligt.

Buitenwereld L niger: Ytong daarboven op een buitenwereld bestaat uit een ruw plastic met fluon.

Buitenwereld P nodus: Plastic ferrero roche bakje met fluon (zonder plafluon of iets dergelijks)
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Agressie Lasius niger

Bericht door efbi »

Sterk staaltje van je L.niger dan dat ze tot 2 maal toe ov er een anti-uitbraak geraakt zijn :shock:
Zeer jammer voor je P. nodus...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Plaats reactie