Zonnegedrag bij Formica sanguinea

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Zonnegedrag bij Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Ik heb het elders al off-topic vermeld, maar ik vind het zo leuk dat ik het hier ook even vermeld.

Mijn Formica sanguinea kolonie is nog gedeeltelijk aan het zonnen: het overgrote gedeelte van de kolonie blijft in het nest, maar de koninginnen komen wel zonnen.

Het is een unieke kans om de fysogastrische koninginnen te zien zonder glas, en bovendien zijn de mieren in het kluwen veel minder agressief dan normaal: ik kan zelfs de werksters rond de koningin wegduwen met een naalddopje, zonder dat er een respons optreedt: ik neem aan de ze aannemen dat ze door andere mieren opzij geduwd worden. Zelfs de koninginnen kan ik wegduwen zonder een angstrespons. Ik hoop dat ze nog even blijven zonnen, toch tenminste tot mijn nieuwe flash-adaptor gereed is.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zonnegedrag bij Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Enkele foto's van het zongedrag van Formica sanguinea:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet 1 van de 2 gynes van de kolonie: redelijk goed fysogastrisch. Ze leeft momenteel van de winterreserves van de werksters. In een kolonie van enkele duizenden mieren is er dan genoeg voedsel voor de eerste eitjes van het jaar. Ik heb al 2 'goed' fysogastrische koninginnen gezien, dus ik hoop dat de 'founding mothers' de winterslaap alletwee overleefd hebben. De onbevruchte vrouwtjes krijgen ook wat meer voedsel, maar worden niet zo groot als de 'foundresses'. Ik heb de onbevruchte dochters ook nog geen eitjes zien leggen: de gynes wel, al heb ik daar spijtig genoeg geen foto's van kunnen nemen. De fysogastrische gyne is continue bezig met het bedelen om voedsel.

Je ziet op de eerste foto heel mooi de zone waar de tergieten elkaar in minder fysogastrische omstandigheden overlappen. Die lijkt minder ruw te zijn.

Op de laatste foto zie je dus ook een onbevruchte koningin (in trophallaxis met een werkster) met afgescheurde vleugels: je kan het gaster vergelijken met dat van de functionele gyne. Ik heb zelfs trophallaxis tussen de beide kunnen observeren. De 2 functionele gynes hebben ook al naast elkaar 'gezond'. Naast de dochter ook een klompje eitjes, die worden ook in de 'zon' gelegd door de werksters.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie