Makkelijk, Mooi, Energiezuinig

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jefta
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Harderwijk
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Makkelijk, Mooi, Energiezuinig

Bericht door jefta »

Ik heb nu Lasius Niger, maar ik zou graag een wat grotere soort willen hebben zodat je ze beter kunt zien en het liefts een Harvester Ants-soort zodat de voedig makkelijk is.
Maar eigelijk zou ik dan ook nog een soort willen die gewoon op kamer-temperatuur kan worden gehouden (20 graden overdag, 16 's nachts), hiermee valt de Messor Barbarus dus af.

Bestaat er zo'n soort?

Samengevat:
- Harvester (voeding: zaden)
- Temperatuur tussen 15 - 20 graden
- Zo groot mogelijk
1 x Lasius Niger
1 x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Makkelijk, Mooi, Energiezuinig

Bericht door Phantom »

Veel van de zaadetende mieren zijn toch wel redelijk hoge temperaturen (>20 °C) gewend. Insecten sowieso, natuurlijk, de ontwikkeling van een insect wordt direct beïnvloed door de temperatuur. Mieren in gebieden die gemiddeld lager dan 15 graden zijn kom je denk ik ook niet veel tegen. Zo heel veel zaadetende mierensoorten zijn er ook niet. Messor spp., Pogonomyrmex spp. en enkele Aphaenogaster sp. staan bekend om hun dieet dat vrijwel uitsluitend uit zaden bestaat.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Makkelijk, Mooi, Energiezuinig

Bericht door mn »

Je kunt ze plaatsen op de kap van je aquarium, als deze warm water is zal de kap voldoende warm zijn om je mieren te verwarmen. Daarbij zullen de lampen overdag branden en zo krijg je nog eens meer warmte overdag en ontstaat er een dag- en nachtritme. Ik heb mijn Pogonomyrmex occidentalis hier ook op staan. Wel even meten hoe warm het er wordt. Verder heb ik 2 springstaartenkweken en 2 pissenbeddenkweken die gebruik maken van de anders toch maar verloren gaande warmte.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie