Wat is Chtonolasius?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Wat is Chtonolasius?

Bericht door Gortello »

Chtonolasius sp. ? Wat houd dat in? Ik heb het op Google ingetypt, maar ik kom alleen maar franse sites tegen en iets wat ik echt niet kan is Frans.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Wat is Chtonolasius?

Bericht door Lvet »

Ik vroeg het me ook af, maar volgens mij begrijp ik het nu:
Lvet schreef: edit: Ah, ik zie het al. Als ik het goed begrijp, vallen ze allemaal onder hetzelfde geslacht (Lasius), maar onder verschillende subgeslachten. L. umbratus is Chtonolasius, L. niger is Cautolasius, terwijl L. niger echt een Lasius is.

bron: http://formicidae.be/formicidae.htm
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Wat is Chtonolasius?

Bericht door Phantom »

Chthonolasius is een ondergeslacht (subgenus) van Lasius. Er zijn meerdere van deze ondergeslachten binnen Lasius: Dendrolasius, Chthonolasius en Lasius (ook Cautolasius?). Ik heb hier wat informatie: http://formicidae.be/lasius/chthonolasius.htm
Nederlandse naam: gele parasietmieren

[...]

Tot op heden wordt Lasius als een enkel genus beschouwd; op basis van de morfologische en biologische kenmerken kan dit genus echter ingedeeld worden in drie subgenera: 1) Subg. Lasius s. str.; 2) Dendrolasius, nom. nov.; 3) Chthonolasius, nom. nov.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Wat is Chtonolasius?

Bericht door Gortello »

Subg. Lasius s. str.; 2) Dendrolasius, nom. nov.; 3) Chthonolasius, nom. nov
Vallen l. niger en l. flavus dan onder het eerste bijv? En lasius brunneus onder de 2e en L. umbratus en lasius fuliginosus onder de derde?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wat is Chtonolasius?

Bericht door Mika »

Ik neem aan dat je browser links ondersteunt: klik er dan eens op!

De reden dat google enkel Chtonolasius vindt op Franse fora, is omdat de juiste schrijfwijze Chthonolasius is, en blijkbaar alleen de Fransen die fout van elkaar netjes overnemen. Dit bewijst nog maar eens het belang van een juiste schrijfwijze!
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie