Temnothorax sp.

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Temnothorax sp.

Bericht door ricardovdh »

Hallo iedereen.

Ik heb een vraag kun je Temnothorax sp gewoon in heel nederland vinden of alleen in bepaalde gebieden :?: :) .
Ik zou graag opzoek gaan naar deze soort maar ik weet niet waar ik moet beginnen :? .
Alvast bedank voor de antwoorden.

Ricardovdh.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Temnothorax sp.

Bericht door Phantom »

In het IJsselmeer zal je ze niet snel tegenkomen. Je zal ze vooral in bosachtige gebieden tegenkomen. Kijk goed naar eikels op de grond, daar kan een hele kolonie in verschanst zitten. ;)
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp.

Bericht door ricardovdh »

Aha dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon in het bos kijken in eikels :?: :)
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Temnothorax sp.

Bericht door Elan »

Offtopic: Als je er maar rekening mee houdt dat de meeste wandelaars je raar aan zullen kijken en de meeste jonge kinderen je rare vragen gaan stellen. Dat is mijn ervaring althans :lol:

(Al geldt dit natuurlijk voor haast alle bezigheden in deze hobby, gynes verzamelen lokte dezelfde reacties uit ;) )
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp.

Bericht door ricardovdh »

Ha, dat ben ik wel gewend hoor. Ik kom genoeg mensen met vragen tegen als ik gynes aan het rapen ben. Haha :lol: . Vorig jaar gingen zelfs twee kinderen me helpen met rapen :lol: .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Temnothorax sp.

Bericht door Lvet »

Een eikenboom is niet moeilijk om te herkennen: ga een bos in en zoek een eikenboom. Daaronder de eikeltjes bekijken, als ze een beetje zacht zijn en er een mooi rond gaatje in zit, is de kans groot dat er een kolonie in zit.
Probleem is dat je het open moet scheuren om het zeker te weten, maar dan heb je de kolonie weer verstoord en lopen ze alle kanten op. Je kunt natuurlijk een reageerbuisje bij de hand hebben om ze daar gelijk in te doen, met eikel en al.
Als je erg geluk hebt kun je misschien ook een werkster bij de ingang de wacht zien houden.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Temnothorax sp.

Bericht door salamalfayed »

Ik heb er afgelopen weekend ook 5 gevonden op deze wijze. Gewoon de eikels bekijken die er wat ouder uit zien.

De mensen kijken je inderdaad er vreemd aan :lol:
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie