Meerdere Messor sp. in een community basin

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Meerdere Messor sp. in een community basin

Bericht door Unexisted »

Ik zit te denken aan een setup waarbij 3 Messor sp. hun eigen nest krijgen en een plek om te foerageren. Maar daarnaast zou ik ook graag een community basin maken met alle drie de nesten aangesloten.

Voorzien jullie problemen indien dit 3 Messor sp. betreft? Messor sp. staan niet bekend als agressieve mieren, dus ik neem aan dat ze niet op jacht gaan om broed te stelen of zo.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Meerdere Messor sp. in een community basin

Bericht door SirLenz0r »

Goeie vraag, naar mijn gevoel gaat dat niet werken.
Zet twee nesten tegenover elkaar en volgens mij worden mieren (meeste soorten) altijd agressief, zeker als de kolonies wat groter worden.
Misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik het graag, ben wel benieuwd

Blijkbaar zijn er wel experimenten gedaan:
http://www.springerlink.com/content/k5l7m214r276r6j7/
Voor de precieze setup zou je dan beter moeten googlen/ het doc kopen.
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Meerdere Messor sp. in een community basin

Bericht door Mika »

Ik denk ook niet dat dat zal lukken. De voornaamste competitie die kolonies elkaar aandoen in de natuur, bestaat vooral uit snelheid van recruitment bij een rijke oogst, maar ik neem aan dat ze elkaar stevig zullen aanvallen indien de kolonies te dicht bij elkaar zijn. Als je kolonie in de vrij natuur bekijkt, dan merk je de uitgesleten hoofdwegen in het landschap snel op. Deze permanente wegen kunnen 'interdigiteren', zodat de territoria in elkaar snijden. De uiteinden van de wegen, die niet permanent zijn, zouden kunnen overlappen, maar ik neem aan dat je geen kruisende permanente wegen zult vinden.
Dit wil zeggen dat ze conflict vermijden, of dat de wegen na conflicten gevormd worden.

Kort: ik denk ook niet dat dat zal lukken.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie