Rode bosmier

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Rode bosmier

Bericht door maxvandersijp »

Hallo allemaal,
ongeveer een half uurtje van mijn huis vandaan is een denne-bos, waar ieder jaar echt enorm veel mieren te vinden zijn, en na even zoeken zul je ook van die grote (halve meter hoge) nesten vinden van de rode bosmier. Prachtige nesten, vind ik, maar ik had volgens mij gelezen dat ze beschermd zijn toch? Dus ik mag niet daar een paar koninginetjes van pakken?
Iemand verder ervaring met het houden van rode bosmier?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Rode bosmier

Bericht door XToF »

Dat klopt. In België zijn deze mieren wettelijk beschermd door middel van een Koninklijk Besluit dat zegt dat het ten allen tijde en om het even waar verboden is om:
  • deze diersoorten te bejagen, te vangen om ze in gevangenschap te houden of te doden, ongeacht hun ontwikkelingsstadium;
  • de woon- en schuilplaatsen van deze diersoorten te beschadigen of met opzet te verstoren;
  • deze diersoorten, levend of dood, onder welke vorm dan ook te vervoeren, te verhandelen, kosteloos of tegen betaling af te staan.
Ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse wetgeving, maar die zal, vermoed ik, gezien deze soorten in heel Europa zijn beschermd, niet veel van bovenstaande Belgische wetgeving verschillen.
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Re: Rode bosmier

Bericht door maxvandersijp »

hmm.. jammer, want het zijn mooie beestjes, en maken mooie nesten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Rode bosmier

Bericht door Mika »

Het is ten eerst vooral de wet, dus sowieso verboden te houden.

Daarnaast maakt het ook niet veel uit hoor: deze mieren blijven altijd agressief, en zullen altijd zuur spuiten naar voorbijgangers. Als je een dergelijke kolonie in huis hebt staan, mag je er zeker van zijn dat het hele huis vroeg of laat zuur ruikt, en je eventueel zelfs luchtwegirritatie krijgt.
DUCKDUCKGO!
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Re: Rode bosmier

Bericht door maxvandersijp »

lol, okee, slecht idee dus :P
verder alsnog een mooi soort om in de natuur te zien.
maxvandersijp
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 juni 2008

Re: Rode bosmier

Bericht door maxvandersijp »

appart dat ze eigelijk geen bruidsvlucht hebben, maar paren op de grond...
Plaats reactie