Mieren in hun natuurlijke omgeving: Messor wasmanni

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Mieren in hun natuurlijke omgeving: Messor wasmanni

Bericht door ANThousiasteling »

Velen onder ons houden een Messor sp. omdat dit een zeer interessante soort is die ook nog eens makkelijk te houden is. Perfect om ervaring op te doen met de mierenhouderij. Bijna iedereen is enthousiast over deze soort, en niet onterecht. (Wil je de foto's van de mieren wat beter zien, klik dan op de foto zodat deze zich vergroot)
DSC_2701.JPG
DSC_2708.JPG
Ze stellen geen extreme eisen wat betreft temperatuur (alhoewel ze wel van warmte houden) en luchtvochtigheid (ze kunnen goed tegen een vrij droog nest zolang er in de buitenwereld water te halen is) en het kunnen grote kolonies worden. Ook is de gyne best groot en de aanwezigheid van zowel minor als extreem grote major werksters maakt deze soort zeer de moeite waard om te houden. Daar komt nog boven op dat deze soort voornamelijk zaden eet en daardoor tot de makkelijkste soorten behoord wat betreft voeding. Al met al een beginners soort die we elke beginner van harte kunnen aanraden en die het enthousiasme voor onze boeiende hobby vanwege het hoge slagingspercentage zeker zal doen toenemen.
DSC_2565.JPG
20120724_121525.jpg
Zoals al reeds eerder vermeld was ik afgelopen zomer in Kroatië op vakantie. Omdat ik er vanwege de slechte bedden zo slecht sliep was ik altijd vroeg op en ging dan buiten op het terrein rondlopen. Zo kwam ik er achter dat het op het ressort stikte van de Messor kolonies. De 2de soort die ik er tegen kwam was Messor wasmanni. De Messor met de rode thorax.
DSC_2581.JPG
DSC_2773.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 29 sep 2012, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mieren in hun natuurlijke omgeving: Messor wasmanni

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_2823.JPG
20120728_071645.jpg
20120728_071708.jpg
Messor wasmanni is volledig zwart van kleur behalve de thorax, deze is rood/bruin van kleur. Van deze soort heb ik vele nesten gevonden en ze waren duidelijk zwaarder vertegenwoordigd dan Messor capitatus. Messor wasmanni begint iedere dag zo rond een uur of 7 met uitlopen en dat ronden ze zo’n beetje af rond een uur of 12, dan keren ze allemaal tot het nest terug. Dit doen ze dan omdat het buiten vaak onder invloed van de zon echt heet begint te worden. Ze hebben de gewoonte om hun nest ingang volledig met zand en steentjes dicht te maken zodat de warmte buiten het nest blijft. Na controle bleek dat er ’s nachts niet wordt gelopen.
20120728_071948.jpg
20120723_113835.jpg
20120723_113845.jpg
De afstand die ze overdag lopen terwijl ze op zoek zijn naar allerhande zaden, insecten en stukjes stro (ze verzamelen dus niet alleen zaden) is enorm. Ik heb bij diverse nesten foerageer afstanden gemeten van 18 tot wel zo’n 26 meter. Messor wasmanni kent voor zover ik het weet geen grote majors zoals barbarus en capitatus. De majors van wasmanni lijken eerder op uit de kluiten gewassen media.
DSC_2911.JPG
20120724_121328.jpg
20120724_121657.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 25 sep 2012, 01:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mieren in hun natuurlijke omgeving: Messor wasmanni

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_2586.JPG
DSC_2575.JPG
Ik wilde wel eens weten of 2 nesteningangen die minstens 10 meter van elkaar verwijderd waren tot hetzelfde nest behoorden. Ik heb toen een paar werksters gevangen bij de ene opening en deze losgelaten bij de andere opening. Tot mijn grote verbazing volgde er geen enkele reactie en gingen de werksters ongestoord verder met hun werk zij aan zij met de andere werksters. Dat kan 2 dingen betekenen: of wasmanni is een zeer tolerante soort die absoluut niet vijandig tegenover soortgenoten van een ander nest staan of de 2 nestingangen, en dit vind ik een meer realistische theorie, behoren tot hetzelfde nest waarmee is aangetoond dat wasmanni enorme nesten kan maken (wie wasmanni wil gaan houden moet dus een formicarium bouwen waarbij er minimaal 10 afstand zit tussen 2 nestingangen….succes ermee!).
DSC_2589.JPG
20120728_071844.jpg
Wasmanni werksters zijn ook niet van zulke harde lopers en zijn niet erg aanvallend richting andere mierensoorten die hun pad kruizen. Ik kwam nml. op een stuk van 60 x 60 cm. maar liefst 5 verschillende mierensoorten tegen waarvan 1 natuurlijk wasmanni was. Op deze 3600 cm2 kwam ik ook tegen een Pheidole sp. alsmede 3 andere soorten (zie foto’s…ik weet nog steeds niet welke soorten dit zijn. Zwart en snel, zwart met roodbruin en snel, zwart mega groot).
DSC_2716.JPG
DSC_2715.JPG
Hoe reageerden deze mieren als ze al lopende in het gebied kwamen van een andere soort? Ik heb het eens een hele poos lopen bekijken en ik zag dat wasmanni nagenoeg niet van zijn snelweg afwijkt behalve op de plek die ze 26 meter verderop hebben uitgezocht om hun zaden te verzamelen.
DSC_2905.JPG
20120728_071948.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 29 sep 2012, 01:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mieren in hun natuurlijke omgeving: Messor wasmanni

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_2906.JPG
DSC_2779.JPG
DSC_2780.JPG
De andere 4 mierensoorten liepen gewoon kriskras door het stuk van 60 x 60 cm maar zodra ze een andere soort tegenkwamen nam er altijd 1 de benen en rende een fractie van een seconde snel weg waardoor er snel weer een ruimte tussen de soorten was van enkele centimeters. Net uit elkaars zicht vervolgende beide mierensoorten gewoon hun weg. Door dit gedrag is het ook veel makkelijker om vele verschillende soorten mieren op 1 plek vredig samen te laten leven. De verschillende mierensoorten zoeken zeker geen confrontatie. 1 nest ingang van de zwart/rode mier bevond zich op maar 25 cm. afstand van het zeer drukke wasmanni nest. Dode werksters werden soms wel een meter ver van het nest gedumpt.
DSC_2711.JPG
DSC_2776.JPG
DSC_2795.JPG
Zoals reeds gedaan in mijn vorige topic http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=6469
hoop ik dat deze rubriek veel navolging zal krijgen van andere leden. Zoals jullie weten is het de bedoeling dat er van elke mierensoort die we in het wild kunnen aantreffen een verslagje komt met foto’s en/of filmpjes. Ben je niet zo’n schrijver dan zijn natuurlijk alleen foto’s/filmpjes ook goed. Zo’n rubriek op dit forum zou redelijk uniek zijn. Vooral als je dit jaar of volgend jaar naar het buitenland op vakantie gaat is het zeer de moeite om eens goed om je heen te kijken. Natuurlijk zijn de Benelux soortjes ook welkom want ondanks dat ik Lasius, Formica en Myrmica gezien heb kan ik mij van alle andere soorten die hier voorkomen niet veel voorstellen omdat ik ze zeker niet dagelijks tegenkom. Gebruik aub. dezelfde titel als mij maar vervang de naam Messor capitatus door de soort die je wil beschrijven of laten zien, zo zijn de artikeltjes met dit onderwerp makkelijk te herkennen en te vinden.
DSC_3059.JPG
DSC_2769.JPG
DSC_3044.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie