Temnothorax sp. zoeken

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Temnothorax sp. zoeken

Bericht door AntF »

Hallo,

Laatst liep ik in het bos en nu de herfst intreedt zie ik overal eikeltjes liggen op de grond. Ik dacht natuurlijk meteen aan het vinden van een temnothorax sp. ;)
Ik heb nog een tweetal formicaria/formicariums (?) vrijstaan en het leek mij leuk om deze voor de winter nog te 'vullen'.
Ik had er een aantal verdachte eikeltjes meegenomen, maar die bleken geen huisvesting te zijn van de soort die ik zoek. Nu vroeg ik mij af wanneer de kans het grootst is dat de eikeltjes mogelijk een huisvesting vormen.
Zullen de eikeltjes bijvoorbeeld het hele jaar door een mogelijke leefruimte kunnen zijn, of alleen in periodes van de bruidsvlucht?
Heb ik, met het huidige klimaat/weer, kans een gyne te vinden of ben ik al te laat?

Bij voorbaat dank,
Antf,
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Temnothorax sp. zoeken

Bericht door Lvet »

Het belangrijkste is dat het rotte eikeltjes moeten zijn die in vochtige humus liggen. Donkere, zachte eikeltjes die je makkelijk open kan scheuren. Vaak is er ook echt een gaatje zichtbaar en soms zie je daar zelfs een enkele mier de wacht houden. Dus de pas gevallen eikeltjes die nu in de herfst in overvloed aanwezig zijn, heb je eigenlijk niks aan.

Verder zijn de eikeltjes volgens mij wel het hele jaar bewoond, hoewel ik hier geen bevestiging van heb. Ik heb in ieder geval nooit anders gelezen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Temnothorax sp. zoeken

Bericht door AntF »

Oké, bedankt voor de info!
Dan zal ik over een tijdje weer op zoek gaan.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Temnothorax sp. zoeken

Bericht door Leksz »

Ik heb vele nootjes geopend, maar nooit allemaal ( ecosysteem! ) onder bomen en ik heb alleen nog volwassen koloniën gevonden, nog nooit een enkele gyne of een kleine gestarte kolonie.

Dit was mijn ervaring met Themnothorax
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Temnothorax sp. zoeken

Bericht door GvG »

Ik heb in de winter wel eens kolonies in eikeltjes gevonden. Ook heb ik eens een enkele overwinterende gyne gevonden in de schors van een grove den.

Offtopic: Deze is wel eitjes gaan leggen maar ook na bijvoeren ontwikkelden de (2) larven zich niet goed. Ik heb haar geboost met 5 poppen. Ze is nu in winterslaap met 5 werksters en wat meer (eigen) broed. Ik ben benieuwd wat ze volgend jaar doet.
Plaats reactie