Lasius Flavus valt Lasius Niger aan in nest.

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stochelo
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Lasius Flavus valt Lasius Niger aan in nest.

Bericht door stochelo »

Beste mensen,

Ik besloot om vanavond in mijn achtertuin de lokale mierenpopulatie te observeren vanuit een stoeltje. Na een mooi plekje te hebben gevonden besloot ik een steen om te draaien om te kijken wat er gaande is. Wat is zag was een slachtveld.

Overal lagen dode Weidemieren, sommige waren nog half levend en werden in stukken gescheurd. Segmenten lagen verspreid over de hele kamer en er waren nog ongeveer 20 weidemieren aan het vechten met de wegmieren. Ik volg deze Lasius Niger kolonie nou toch al 1,5 jaar maar dit heb ik nog nooit gezien. Het was uiteraard een prachtig schouwspel. De weidemieren waren een stuk groter en leken ook wat sterker maar de wegmieren waren talrijk en als snel werden en poten uitgetrokken en zelfs nekken doorgebeten.

Afijn, Sinds ik deze kolonie dus al een tijdje volg en ik nog nooit de Lasius Flavus in mijn tuin heb gezien, waardoor ik een vermoeden heb dat het om een jongen kolonie gaat. Heb ik de vraag aan jullie of de Lasius Flavus een agressieve soort is? Dit was niet zomaar een kleine kamer voor de Wegmieren, dit was een eikamer. Dulosis misschien?, naar mijn weet doen de weidemieren daar niet aan maar ik kan het mis hebben? Ik kijk uit naar jullie antwoorden, ik zal ook elke vraag beantwoorden om jullie te helpen met antwoorden.

Groeten, Stoch
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius flavus valt Lasius niger aan in nest.

Bericht door ricardovdh »

Dit kom ik best wel vaak tegen.
Als 2 soorten onder een steen zitten en de kamers passeren elkaar dan kun je een mierengevecht verwachten.
Gele weide mieren zijn na mijn weten niet zo agressief, maar het is de tijd dat er geslachtsdieren in het nest aanwezig zijn of geproduceerd worden en dan vallen ze bijna alles aan om de jonge koninginnen te beschermen.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius flavus valt Lasius niger aan in nest.

Bericht door mierenoooooo »

Ik herinner me een soort gelijk schouwspel uit mijn jeugd. Ik keerde een steen om en de zwarte mieren vielen de oranje mieren massaal aan. het leek erop dat ze voor dat ik de steen omkeerde in vrede naast elkaar leefde.
Opvallend was dat de oranje mieren niet terug vochten. Daarna kwam onze huis ekster aangevlogen om de mieren op te eten XD.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Lasius flavus valt Lasius niger aan in nest.

Bericht door Sneeuwuil »

Mieren voeren vrijwel altijd oorlog als ze elkaar tegen komen. Sommige soorten zijn wel tolerant, maar de zwart wegmier niet echt. Meestal zitten ze elkaar niet oz in de weg denk ik: de gele beestjes komen zelden boven de grond terwijl de zwarte vrijwel al het voedsel van boven haalt. Maar inderdaad, als ze elkaar in de weg zitten wordt het oorlog.

Overigens: als de flavius' mieren groter en talrijker waren, dan was het vast ook een groter nest. Misschien zijn de door grote regenval wat naar boven gedrongen of iets in die geest.

Verder zijn er nog een x-tal andere soorten die oranje zijn, dus het hoeft geen flavius te zijn.

En als laatste: welkom :-)
Gebruikersavatar
Arve
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Lasius flavus valt Lasius niger aan in nest.

Bericht door Arve »

Ik heb zoiets ook wel eens gezien in mijn jeugd. Lasius flavus tegen Lasius niger. Volgens mij is die laatste sterker. Want er waren aanzienlijk meer flavusdoden dan nigerdoden.
Plaats reactie