Myrmica rubra, koloniestichting

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Myrmica rubra, koloniestichting

Bericht door Antsps »

Hey,

Ik heb vandaag zowaar 5 myrmica rubra gynes gevangen ( op dezelfde plek), maar ik had niet de indruk dat deze vandaag uitgevlogen waren. Kan ik aannemen dat deze gynes nog wel instaat zijn om een kolonie te stichten of niet? Of is het misschien beter om er een paar werksters van het nest (waarvan ik vermoed dat ze vanaf komen) toe te voegen?
Natuurlijk wacht ik het nog even af, maar als het nodig is dat ik er een paar werksters bij doe kan ik niet al te lang wachten uiteraard.

Ik heb wel de caresheet doorgelezen voor het geval deze opmerking geplaatst wordt :lol: Maar daar zag ik het antwoord niet tussen staan ;)

Grt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra , koloniestichting

Bericht door GvG »

Vertel eens iets over de plek waar je ze gevonden hebt. Zaten ze ergens onder? Waarom denk je te weten uit welk nest ze komen?
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Myrmica rubra, koloniestichting

Bericht door Antsps »

Er zit een nest bij de muur van ons vakantiehuisje, langs die muur lopen best veel mieren heen en weer om voedsel aan te slepen. Dus ik zag deze gynes gewoon langslopen, ik hoefde geen moeite te doen in ieder geval ;)

Een buisje waar ik 2 gynes in had gedaan ligt nu één eitje, de anderen nog niks. Ik heb ze nu met 2 in een buisje gedaan en ik check overmorgen nog wel een keertje. Het punt is, mocht ik werksters moeten toevoegen moet ik dat binnen een korte tijd weten want anders is de vakantie alweer over :lol:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra , koloniestichting

Bericht door GvG »

Liepen ze tussen de werksters?
Als ze tussen de die werksters liepen denk ik niet dat het kwaad kan, je kan het proberen met 1 werkster en kijken wat er gebeurt.

In principe zouden uitgevlogen gynes geen werksters nodig hebben, wel wat voeding. Ze zijn semi-claustraal.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Myrmica rubra, koloniestichting

Bericht door Antsps »

Ja, ze liepen ertussen. Maar er ligt nu een eitje, dus ik wacht nog even met het introduceren van werksters.

Oke dankje, ik zal ze af en toe een vliegje geven :)
Plaats reactie