bruidsvluchten in gevangenschap

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

bruidsvluchten in gevangenschap

Bericht door Venator »

Ik vroeg me af hoe forumleden hier het doen als de bruidsvluchten er aan zit te komen in gevangenschap.Zetten jullie de nesten buiten zodat de jonge koninginnen en mannetjes kunnen uitvliegen?Ik heb hier op forum wat rondgekeken maar ik vind niet echt iets.Ik kan misschien een topic over het hoofd gezien hebben ( mijn excuses ).
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: bruidsvluchten in gevangenschap

Bericht door GvG »

Ik heb hier op forum wat rondgekeken maar ik vind niet echt iets.
Dat klopt, want het gebeurt eigenlijk nooit. Het gebeurt maar weinig dat soorten als Lasius niger of Messor barbarus kolonies zo groot worden dat er grote hoeveelheden gevleugelde mannetjes en vrouwtjes ontstaan. Soms wel enkele. Bij soorten waarbij de kolonies kleiner blijven, zoals Myrmica spp. en Temnothorax gebeurt het wat vaker, ik heb het al enkele maken meegemaakt. Twee jaar geleden had ik in mijn Myrmica sp. kolonie ongeveer 10 gevleugelde vrouwtjes en 20 mannetjes rondlopen. Daar heb ik verder niet veel mee gedaan. De mannetjes gingen na verloop van tijd vanzelf dood, de vrouwtjes lopen nog steeds rond, hetzij zonder vleugels. Ze zijn niet bevrucht en gedragen zich nu als werksters. Nu is dit een polygyne soort, bij monogyne soorten zal dat anders gaan. De Temnothorax mannetjes vond ik regelmatig in de vensterbank, gevleugelde koninginnen heb ik daarbij nooit gezien.
Laatst gewijzigd door GvG op 20 feb 2015, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: bruidsvluchten in gevangenschap

Bericht door Venator »

Oh,dan hoef ik me geen zorgen te maken!Zoals vele malen bedankt voor je duidelijke uitleg,je bent voor vele leden een groot hulp GvG.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: bruidsvluchten in gevangenschap

Bericht door dvd »

Het zou ideaal geweest zijn om bij bruidsvluchten het nest buiten te zetten,bevruchte gynes keren terug naar het ouderlijke nest,je kolonie krijgt er een paar gynes bij.
Plaats reactie